אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קנדה בוחנת מיסוי על רכב תוצרת סין: איך זה ישפיע על השוק הישראלי? מפעל יצור של פורד ב צ'ונגצינג סין | צילום: רויטרס

קנדה בוחנת מיסוי על רכב תוצרת סין: איך זה ישפיע על השוק הישראלי?

לדברי ראש ממשלת קנדה, סינת'יה פרילנד, עובדי תעשיית הרכב בקנדה ניצבים בפני תחרות בלתי הוגנת עקב המדיניות המכוונת של הממשל הסיני.  אם יוטלו מיסים בקנדה, מכוניות סיניות לא ישווקו בה וכך יצטמצם היצע הדגמים הסיניים שיהיו זמינים בישראל

25.06.2024, 12:16 | תומר הדר

קנדה החלה בתהליך בחינה של הטלת מיסים על רכבים מתוצרת סין, כך מדווחים אמצעי תקשורת במדינה. לפי הפרסומים, הממשל הקנדי יחל דיונים בנושא בשבוע הבא, שבועות ספורים אחרי החלטת הממשל האמריקאי להטיל מיסוי כבד על רכבים מתוצרת סין.

בדומה לממשל האמריקאי, הטיעון העיקרי של הממשל הקנדי הוא כי יבוא של רכבים מסין פוגע בתעשיית הרכב המקומית, אך בפועל ניכר שמדובר בהחלטה שנובעת מאינטרסים אמריקאים: כיום מספר יצרניות רכב אמריקאיות מייצרות בקנדה רכבים שחלקם מיוצאים גם לישראל, החל בפורד וכלה בג'נרל מוטורס.

לדברי ראש ממשלת קנדה, סינת'יה פרילנד, תעשיית הרכב הקנדית תומכת ב-550 אלף משרות. "עובדים קנדים, פועלי תעשיית הרכב הקנדים וכל הפועלים הקשורים אליהם ניצבים בפני תחרות בלתי הוגנת עקב המדיניות המכוונת של הממשל הסיני לייצר עודפי ייצור של רכבים כדי לפגוע בשוק הרכב הגלובאלי", אמרה.

למרות ההצהרות הלוחמניות, בקנדה לא ניתן למצוא מכוניות צ'רי, ג'ילי או אקספנג. המכונית היחידה שמיוצרת בסין ומיוצאת לקנדה (ומכיוון שמיוצרת בסין משולם עליה מס בגובה 6%) היא למעשה של יצרנית אמריקאית: טסלה 3 הקנדית המיוצרת על ידי טסלה שנחאי.

גורמים בסין הגיבו לפרסומים אודות הצהרות ראש ממשלת קנדה וציינו כי השפעתה של הטלת מיסים על רכב סיני בקנדה תהיה זניחה. לדברי שי דונגשו, מזכ"ל ארגון יצרני הרכב הסינים, "מדובר יותר במחווה פוליטית ופחות במחווה שתשפיע על ייצוא הרכב מסין".

עם זאת, דווקא להחלטה שתתקבל במדינה שאינה מייבאת כמעט מכוניות סיניות יש השפעה על ישראל. כיום שוק הרכב הישראלי פועל בהתאם לשלושה סוגי תקינה, כלומר מערך של חוקים ותקנות, שלפיה מיובאים רכבים לישראל: תקינה אירופית, תקינה אמריקאית ותקינה קנדית. הסיבה לכך שישראל בחרה ללכת גם לפי התקינה הקנדית היא טכנית: בקנדה משווקות מכוניות מדגמים שנפוצים בארה"ב, אבל מדי המהירות שלהם ומדי הדלק שלהם פועלים לפי השיטה המטרית (כלומר ליטרים במקום גאלונים וקילומטרים במקום מיילים). כלומר אם מכונית משווקת באירופה, בארה"ב או בקנדה - ניתן למכור אותה בישראל. עד לפני כמה שבועות יצרני הרכב הסינים מיקדו כוונות באירופה, עד שהרשויות באירופה הודיעו על הטלת מיסים על תוצרת סינית.

לפי פרסומים מהימים האחרונים, האיחוד האירופי מקיים מגעים מול שלטונות סין במטרה לרכך את המיסוי על רכב חשמלי, אבל מבחינת יצרני הרכב הסינים השוק האמריקאי כבר אבוד, כלומר מכוניות סיניות יתקשו להצליח שם, מה שמשאיר ליבואני הרכב הישראלים את השק הקנדי. כיום יצרני הרכב הסינים לא משווקים בקנדה אבל אם יוטלו מיסים בקנדה - מכוניות סיניות גם לא ישווקו בה בעתיד, מה שיצמצם את היצע הדגמים הסיניים שיהיו זמינים ללקוחות בישראל.


תגיות