אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמנסטי: BYD מובילה בהפרת זכויות אדם בכריית מחצבים לסוללות רכב חשמלי מכרה ליתיום בצ'ילה. החומר משמש לייצור סוללות לרכב חשמלי | צילום: Anadolu Agency/ Getty Images

אמנסטי: BYD מובילה בהפרת זכויות אדם בכריית מחצבים לסוללות רכב חשמלי

דו"ח שפורסם השבוע מסכם חקירה של עשור שביצע ארגון זכויות האדם, שבמהלכה נבדקו תנאי עבודה במכרות המשמשים לכריית המחצבים לסוללות. חלק מהחברות, כולל היצרנית הסינית, סירבו לשתף פעולה עם החקירה ולחשוף נתונים אודות שרשראות האספקה שלהן

09:58 | תומר הדר

הרכב החשמלי ידידותי יותר לאיכות הסביבה, פחות לזכויות אדם, כך קובע דו"ח של ארגון זכויות האדם אמנסטי שפורסם השבוע. הדו"ח מדרג את היקף הפגיעה בזכויות אדם שגורמים יצרני הרכב הגדולים בעולם בתהליכי הכרייה והעיבוד של חומרי הגלם הנדרשים לתעשיית הרכב החשמלי - ובראשם ליתיום איון המיועד לסוללות.

מסקירת אמנסטי עולה כי BYD הסינית היא היצרנית שתהליכי הייצור שלה אחראים להפרה הנרחבת בעולם של זכויות אדם - והיא בתחתית הרשימה. במקום השני מהסוף נמצאת מיצובישי היפנית ובמקום השלישי מהסוף - יונדאי הקוריאנית. ג'ילי נמצאת במקום הרביעי מהסוף וניסאן במקום החמישי מהסוף.

לעומת זאת, מתוך 13 היצרנים שנסקרו - מרצדס בנץ נמצאת במקום הראשון מבחינת מחויבות לתנאי העסקה הוגנים והקפדה על זכויות אדם. טסלה נמצאת במקום השני ואחריה קבוצת סטלאנטיס. פולקסווגן נמצאת במקום הרביעי ופורד במקום החמישי.

על פי עיקרי הדו"ח של אמנסטי, לאור העובדה שמדינות רבות במערב הכריזו על מדיניות של אפס פליטת מזהמים עד 2035, יצרני הרכב הגדולים החלו לעבור למדיניות ייצור מוגברת של רכב חשמלי הכוללת גם פיתוח מואץ של דגמים עתידיים. כתוצאה מכך נוצר לחץ על מכרות נחושת, ליתיום וקובאלט - ועד 2035 מעל ל-300 מכרות של מינרלים אלה צפויים להיפתח, חלקם הגדול במדינות עולם שלישי.

פתיחת המכרות האלו, וגם פעילות המכרות הקיימים, כרוכה בהפרות נרחבות של זכויות אדם - מגירוש של תושבים באזורים עניים כדי לכרות מינרלים ועד לעבודה בכפייה, עבודה בתנאים שאינם אנושיים והפרה של זכויות שבטים ילידיים. הדו"ח עצמו מהווה סיכום של עשור של חקירה שביצעה אמנסטי והוא כולל בדיקת תנאי עבודה במכרות המשמשים לכריית המחצבים לסוללות הרכבים החשמליים.

לפי עיקרי הדו"ח, רק ארבעה יצרני רכב הסכימו לשתף פעולה עם אמנסטי ולחשוף נתונים אודות שרשרת האספקה: טסלה, מרצדס, ב.מ.וו ופולקסווגן. לעומת זאת ג'ילי, BYD, ג'נרל מוטורס, יונדאי ומיצובישי סירבו למסור פרטים אודות שרשראות האספקה שלהם. לפי הניתוח של ממצאי אמנסטי, BYD שנחשבת ליצרנית בסיכון הגבוה ביותר להפרת זכויות אדם אינה נוקטת במדיניות מספיק ברורה ומחייבת של שקיפות ודאגה לתנאי העובדים המעורבים בתהליכי הכרייה של המינרלים לסוללות הרכב החשמלי.


תגיות