אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבט ל-2024: זה לא הזמן להסיר את העיניים מהעתיד שלט חוצות דיגיטלי של מקדונלד'ס באמסטרדם | צילום: Dutchmen Photography / Shutterstock.com

מבט ל-2024: זה לא הזמן להסיר את העיניים מהעתיד

מטרות, תחרות, השראות, לקוחות, רעיונאות ותעדופים – זה כל מה שצריך לתוכנית העבודה לשנה הבאה. אמנם יש באוויר קצת ייאוש שכולל מיתון ורצון "לשבת על הגדר", אבל כדאי לזכור שחברות שממשיכות לחדש משיגות יותר בשנים שלאחר מכן

10.08.2023, 14:19 | יעל קנדר

אמנם אוגוסט וכולנו מנסים לשרוד עד פתיחת שנת הלימודים, אבל עונת הכנת תוכניות עבודה ל-2024 כבר החלה. לא משנה באיזה ארגון אתם עובדים, אם אתם חרוצים יותר או אלופי העולם בלדחות הכל לרגע האחרון - זה בדיוק הזמן לפתוח את הראש ולעבוד על תוכנית שהיא בעיקר לא כמו התוכנית של 2023. כל סמנכ"ל.ית דיגיטל או שיווק בארגון יודעים היטב שתפקידם משפיע על כלל הארגון - ולא רק על חלקת האלוהים הקטנה שלהם.

מובילים דיגיטליים בארגונים צריכים לכוון את התכנון הדיגיטלי שלהם ל-2024 כדי ליצור תרבות של חוויות דיגיטליות איכותיות, חדשנות מתמשכת ובגרות דיגיטלית. יש להשקיע במיומנויות ובחדשנות, לצמצם כמה שניתן טכנולוגיה מהדור הקודם ולערוך ניסויים חכמים.

על פי מחקר של פורסטר, 77% ממקבלי ההחלטות הטכנולוגיות בארה"ב באסטרטגיה דיגיטלית יגדילו ב-2024 את התקציב עבור מוצרים ושירותים דיגיטליים הפונים לצרכן. סוגיית חלוקת עוגת התקציב תמיד עולה על הפרק בשלב הכנת תוכניות העבודה, ונראה כי משנה לשנה ההשקעה במוצרים דיגיטליים רק עולה. השאלה היא לא רק כמה מהתקציב יוקדש לדיגיטל, אלא כמה מתקציבים אחרים בארגון יוקדשו לאותו הנושא (מערכות מידע, חוויית לקוח, שירות, כספים ועוד).


כל אדם צריך מטרה

תוכנית שנתית לא יכולה לצאת משכפול של מה שעשינו ב-2023. פעמים רבות התוכנית השנתית מתחילה מלחשוב על מה לא הספקנו השנה, או אילו דרישות הגיעו מהארגון השנה. לדעתי, תוכנית שנתית צריכה להתחיל דווקא מהמטרות שלנו. עלינו לחשוב מה מאפיין את השנה הנוכחית, מה חסר לנו מנקודת מבט של הלקוח, והכי חשוב - מה המטרות והיעדים שלנו בטווח הקצר ובטווח הארוך. ברגע שנשים לעצמנו את המטרות והיעדים שלנו, יהיה קל הרבה יותר לסנן את הפרויקטים שבאמת צריך להשקיע בהם דווקא ב-2024. חשוב ואף הכרחי שהמטרות שלנו יתעדכנו משנה לשנה.


להכיר את האקו-סיסטם שבו אתם חיים

זה די ברור שכל ארגון מודע ברמה כזו או אחרת למה שהמתחרים שלו עושים. יש שיגידו שזה גם לא ממש מעניין מה המתחרים עושים, כי עלינו להיות שונים מהם ולא להעתיק אותם. אבל הבנה מעמיקה בתחרות ובסביבה שלכם היא תנאי קריטי לפני שמתחילים לכתוב את התוכנית לשנה הבאה.

יש לסקור שירותים, מוצרים ותכונות חדשות שהושקו, אילו שיתופי פעולה מוצלחים נרקמו, מאיזה כישלון יש מה ללמוד, האם המים התחרותיים התרחבו לתחומים נוספים, האם נכנסו שחקנים חדשים לענף שלנו – כל אלה הם פרטי מידע שיש לקפסל לכדי תובנות, שללא ספק ישפיעו עלינו ועל מה שנרצה לעשות בעתיד הקרוב. מעניין אותנו לדעת מה אחרים בתחום בארץ עושים, כי עלינו להבין מה הרף התחתון שבו אנו צריכים להיות. ויותר מזה, תמיד יש להביא בחשבון גם את קצב העשייה של התחרות והאקו-סיסטם, כדי להבין מי רץ מהר - ולאן.


עולם ללא השראה

אחרי שדייקנו מטרות חדשות, בדקנו מה קורה מסביבנו, הגיע הזמן לטוס לחו"ל. ומי לא אוהב לטוס ולטייל בעולם? יש מדינות מתקדמות דיגיטליות שתמיד שווה להציץ ולראות מה נעשה בהן, כמו ארה"ב, בריטניה והמזרח. כל מה שחיפשנו על המתחרים שלנו בארץ, יש ללכת ולחפש בעולם - אבל בפינצטה. אין תוכנית שנתית ללא השראה, אבל לא סתם השראה אלא השראה פרקטית, כזו שאנחנו באמת יכולים ליישם.

תחום הבינה המלאכותית להמונים (AI) נכנס אלינו השנה בסערה עם Chat GPT, בארד של גוגל ונוספים. כל ארגון צריך להקדיש זמן כדי לחשוב כיצד הכלים האלה יכולים לסייע לעובדים בשיווק, בכתיבה, בעיצוב ובתחומים נוספים. השנה ראינו המון דוגמאות טובות לשימושים בבינה מלאכותית עבור פיתוח מנגנוני המלצות וחיפוש חכמים יותר, כמו חברת התיירות אקספידיה, עם תוסף ל-ChatGPT המאפשר למטיילים לתכנן טיול ולקבל המלצות איפה לשהות, איפה להסתובב ומה לראות ולעשות.

הבינה המלאכותית מזמנת הזדמנויות חדשות גם בענף הפרסום, הזקוק להחייאה. מקדונלד'ס הטמיעה טכנולוגיית AI בפרסום חוצות, על ידי הצגת תוכן דינמי המבוסס על נתונים בזמן אמת. הם ניתחו גורמים כמו מזג אוויר, תנועה ואירועים ספציפיים למיקום, כדי להתאים אישית את שלטי החוצות הדיגיטליים שלהם.


התוסף של אקספידיה ל-ChatGPT המאפשר למטיילים לתכנן טיול, צילום מסך התוסף של אקספידיה ל-ChatGPT המאפשר למטיילים לתכנן טיול | צילום מסך התוסף של אקספידיה ל-ChatGPT המאפשר למטיילים לתכנן טיול, צילום מסך


מה אנשים באמת צריכים

אם נחזור רגע למטרות של הארגון, וספציפית למטרות בתחום הדיגיטל וחוויית הלקוח, הן לא יכולות להיות מנותקות מכאבי הלקוחות שלו. אין צורך לפתור בעיה שלא באמת קיימת. חשוב להיעצר ולהקשיב ללקוחות שלנו, למה שהם חושבים ואומרים עלינו. לא תמיד זה יהיה נעים לשמוע, אבל זה יהיה הדבר הכי מלמד שתוכלו להעניק לעצמכם ולתוכניות 2024.

צרכנים מחפשים נוחות כשהם רוצים להשלים משימות, להשיג מטרות או זקוקים לשקט נפשי. לכן, ארגונים חייבים לשנות את מודל המעורבות העיקרי שלהם מ-pull ל-push. פחות "בואו לבקר אותנו באתר", ויותר "אנחנו כאן בשבילכם מתי שתזקקו".


רעיונאות או נמות

תוכנית עבודה שנתית היא לא משהו שניגשים אליו לבד, אלא בצוות. אחרי שאספנו את כל המידע הדרוש, זה בדיוק הזמן לקיים סדנת רעיונאות עם כל הצוות הרלוונטי. וכשאומרים רלוונטי זה אומר לא רק אנשים מהחטיבה שלנו, אלא אנשים ממגוון מחלקות רלוונטיות. כשבוחרים אנשים לסדנה, רמת הבכירות שלהם לא מעניינת, מה שכן מעניין זה האם הם אנשי T או אנשי I. אנחנו רוצים כמה שיותר אנשי T, כי הם שמבינים לא רק בתחום עיסוקם, אלא גם בתחומים משיקים.

כמובילי דיגיטל בארגון, עבודת הצוות שלכם מטפחת הכנסות, מודלים עסקיים חדשים, מעורבות לקוחות וצמיחה לטווח ארוך יותר עבור החברה בכללותה. התפקיד שלכם הוא לגרום לעמיתים במקומות אחרים בחברה להבין את החשיבות של שותפות איתכם, שיכולה לפתח יכולות עתידיות בכל החברה סביב כושר הסתגלות ויצירתיות, ואין מקום טוב יותר לרתימה מאשר סדנת רעיונאות אינטר-דיסציפלינרית.

השנה צריך לנסות להגיע לאחריות משותפת. הדיגיטל וחוויית הלקוח אינם נחלת חטיבה אחת או שתיים בארגון. כשיחידה מסתכלת על הלקוח מנקודת המבט שלה בלבד, סביר להניח שהיא תפספס; אחריות משותפת בין מנהלים היא הדרך לספק תוצאות עסקיות טובות יותר בשנה הבאה.


היכולת להספיק הכל

אין באמת יכולת להספיק הכל או להכניס לתקציב את החלומות שלנו, ולכן עלינו לעבוד בלתעדף בצורה הכי חכמה את כל הרעיונות שהועלו. כדאי לפתח מתודולוגיה של תעדוף לפי כמה פרמטרים קבועים, כגון: עלויות, מורכבות יישום, ערך לארגון וערך ללקוחות. נוסחה שמשלבת את ארבעת הפרמטרים הללו תקפיץ את הפרויקטים שיש לבצע בשנה הבאה.

מטרות, תחרות, השראות, לקוחות, רעיונאות ותעדופים – זה כל מה שאתם צריכים לתוכנית של 2024. אמנם יש באוויר קצת ייאוש, שכולל מיתון, וחלק מהארגונים יושבים על הגדר ומחכים כי "זו לא תקופה להשקעות", אבל אני אומרת - הפוך גוטה. זה ממש לא הזמן להסיר את העיניים מהעתיד. חברות שמחדשות את דרכן החוצה מזמנים מאתגרים, בדרך כלל משיגות יותר בשנים שלאחר מכן. הפסקת מימון של יוזמות חדשניות היום - יעלו הרבה מחר.

יעל קנדר היא מנהלת BDO Digital



תגיות