האם הטמעה של בינה מלאכותית לתוך מערכת קיימת הוא סימן לחדשנות או ההפך ממנה?
יותר ויותר חברות מצהירות על אימוץ טכנולוגית בינה מלאכותית ג'נרטיבית בתוך סט המוצרים שלהם תוך התגאות בחדשנות שהם מביאים. אבל, יכול להיות שפשוט נגמרו להם הכלים לחדש?
כאשר אני מנהל שיחות עם אנליסטים, כמעט תמיד אני נשאל על תהליך ההטמעה של טכנולוגיות GenAI במוצר שלנו. לעומת זאת, את הלקוחות של החברה מעניינים דברים אחרים לחלוטין - פיצ׳רים ויכולות אשר באמת פותרות בעיות בעובי הקורה של העבודה שלהם. במקביל, לכל כך הרבה מוצרים שאני אוהב נוספו יכולות GenAI שהן בבירור לא משרתות בעיית לקוח אמיתית אלא פשוט שם כדי לסמן "וי" וכאמצעי שיווקי.
זה גרם לי לחשוב - למה באמת התפתחה האובססיביות הזו להטמעת GenAI והאם זה בשביל הלקוח או האנליסט?
נחזור רגע אחורה - בינה מלאכותית ג'נרטיבית הפכה למרכזית בארגונים רבים. על פי סקר של Statista, למעלה משליש מהחברות בעולם שילבו בינה מלאכותית בצורה כלשהי, ובמקינזי מדווחים כי אימוץ בינה מלאכותית הוכפל מאז 2017. כשרואים את המספרים האלו קל להבין מדוע אימוץ בינה מלאכותית הפך פעמים רבות למילה נפרדת לחדשנות.
עם זאת, הדגש הרב שניתן ל-AI מעלה שאלה מדוע היא נחשבת לכל כך קריטית לאנשים רבים והאם היא מייצגת התקדמות אמיתית. האם בינה מלאכותית בכלל, וג'נרטיבית בפרט (GenAI), משולבת תמיד בקידום משמעותי של החברה למען לקוחותיה או שלפעמים זו רק הסחת דעת.
אין ספק ש-GenAI הוא כלי רב עוצמה. היכולת שלה ליצור תוכן, לחזות מגמות ולהפוך משימות מורכבות לאוטומטיות עושה אותה לכלי אטרקטיבי לפלטפורמות SaaS. עבור רבים, שילוב GenAI מרגיש כמו ניצחון קל ודרך להוסיף תכונה חדשנית שמושכת לקוחות חדשים ומניעה צמיחה. אבל מאחורי הפיתוי הזה, עלינו לשאול האם GenAI נותן מענה לאתגרים האמיתיים שהלקוחות מתמודדים איתם, או שזו רק תכונה חדשה ונוצצת שנועדה להחביא חוסר חדשנות עמוקה יותר.
הטמעת GenAI יכולה להיראות מהפכנית במבט ראשון, אבל במציאות היא עלולה לעתים קרובות לאותת על משהו מטריד יותר: ירידה בחדשנות ולקיחת הדרך הקלה ביותר. טרנד אינו התקדמות ואנו נמצאים בעולם שמטרתו פיתוח פתרונות יצירתיים לבעיות ממשיות. חברות שמעדיפות הוספת תכונות GenAI מבלי להתמקד בצרכים האמיתיים של הלקוחות שלהן מסתכנות בקיפאון. במקום לדחוף את הגבולות ולספק ערך משמעותי, הן מסתפקות במה שקל, בהנחה שבינה מלאכותית בלבד תניע את הצמיחה.
הנטייה הזו לאמץ GenAI ללא מטרה ברורה עלולה להצביע על בעיה גדולה בהרבה של סחף אסטרטגי. כאשר חברות מרגישות לחץ לחדש אך חסרות חזון מוגדר היטב, AI הופך לקיצור דרך נוח. הוא מציע דרך להיתפס כחדשניים מבלי להתמודד עם האתגרים האמיתיים המעכבים את העסק. המחיר של הטמעת GenAI הוא יקר ודורש משאבים משמעותיים עבור המידע, אימון המודלים והתחזוקה השוטפת. השקעות אלו מוצדקות רק אם הן מובילות לשיפורים משמעותיים עבור משתמש הקצה. כאשר התוצאה היא שיפור שטחי ולא פתרון לבעיות אמיתיות, אין החזר אמיתי על ההשקעה. גרוע מכך, זה מסיט את תשומת הלב מהיבטי הליבה של הפלטפורמה החשובים ביותר ללקוחות, כמו חווית משתמש ותמיכה.
חדשנות אמיתית לא מגיעה מתוך מרדף אחרי כל טרנד חדש, אלא מהבנה עמוקה של הלקוחות שלך, מחויבות לפתרון האתגרים הייחודיים שלהם, ונכונות ללכת בדרכים לא שגרתיות. לבינה מלאכותית יש פוטנציאל מדהים, אבל זה לא פתרון קסם לצמיחה. חברות שמאמצות בינה מלאכותית ומשתמשות בה כדי לייצר ערך אמיתי ללקוח ולא כמגמה שטחית, הן אלו שתשארנה בחזית החדשנות.
רועי רבהון הוא מייסד שותף ומנכ"ל Finout