אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ג'נריישן מוכרת את החזקתה בחברת רכבות בריטית ב־570 מיליון שקל מימין: יוסי זינגר וארז בלשה, מנהלי קרן ג'נריישן | צילום: עמית שעל אייל טואג

בלעדי

ג'נריישן מוכרת את החזקתה בחברת רכבות בריטית ב־570 מיליון שקל

קרן ההשקעות בתשתיות במגעים למכור את אחת ההחזקות הגדולות שלה, 10% מחברת הרכבות, תמורת כ־120 מיליון ליש"ט. ההסכם והעסקה ייחתמו עד סוף ספטמבר. המכירה תואמת את החלטת ג'נריישן להתבסס על פעילויות בארץ  

01.08.2024, 06:02 | גולן חזני

קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן קפיטל בדרך למכירת אחת האחזקות הגדולות שלה, 10% מחברת הרכבות הבריטית פורטרברוק (Porterbrook).

לכלכליסט נודע כי הקרן, שמנוהלת בידי היו"ר יוסי זינגר והמנכ"ל ארז בלשה, העניקה בלעדיות, לאחר ששכרה בנק השקעות לצורך המכירה, לגורם שהוא מנהל השקעות בתחום התשתיות עבור מוסדיים סקנדינביים, לרכישת המניות בכ־120 מיליון ליש"ט (כ־570 מיליון שקל). המכירה היא בשווי נמוך מהשווי בספרים שעומד על 577 מיליון שקל. לפי ההערכות, הסכם מחייב ועסקה ייסגרו עד סוף ספטמבר, אחרי בדיקות נאותות על הנכס. אם העסקה לא תושלם עד אז תקבל הקרן פיצוי בגובה של ריבית שנתית מוסכמת בין הצדדים.

ג'נריישן רכשה את המניות ביולי 2021 תמורת 108 מיליון ליש"ט כ־487 מיליון שקל. לאורך שלוש השנים היא קיבלה דיבידנדים והחזר הלוואות בעלים ודמי ניהול של 56 מיליון שקל, כך שהרווח התזרימי המשוער של הקרן מההשקעה הוא כ־100 מיליון שקל, תשואה שנתית נטו של 8% לערך. עם זאת נראה כי בקרן הגיעו למסקנה שבסביבות הריבית הגבוהות האפשרות להשיג תשואה עודפת נוספת בתחום סולידי כמו הרכבות, היא מצומצמת יחסית, בעיקר לאחר שהקרן ביצעה השקעות נוספות בארץ בחודשים האחרונים מתוך החלטה להתמקד בהשקעות בישראל ולהגדיל את הגמישות הפיננסית שלה. ג'נריישן הגדילה ב־2024 את מסגרות האשראי שלה ב־155 מיליון שקל ל־450 מיליון. זו למעשה הפעם הראשונה שהקרן ממשת מכירה מלאה של נכס שברשותה, ולא בחלקים.

פורטרברוק, שמחזיקה ב־4,000 רכבות, היא חברה להחכרת רכבות בריטית שהוקמה ב־1994, כחלק מתהליכי הפרטת ענף הרכבות בבריטניה, והיא למעשה זו שמחכירה לחברות ההפעלה את רכבות הנוסעים והמשא. בנוסף, הכנסות החברה מגיעות גם ממתן שירותי תחזוקה לזכייניות והמפעילים שהן הלקוחות שלה. השוק שבו היא פועלת הוא החמישי בגודלו בעולם מבחינת היקף השימוש, והופרט בשנות ה־90 של המאה הקודמת.

בשל היותה תשתית תחבורה חיונית בבריטניה זוכה מערכת הרכבות לתמיכה ממשלתית שמפחיתה את הסיכון המסחרי של חברות הרכבות במדינה. פורטרברוק מחזיקה 25% מהשוק והיא אחת משלוש החברות הגדולות במדינה שמחזיקות יחד בכ־70% מהשוק.

ג'נריישן קפיטל, שהפניקס עלתה להחזקה של 8% במניותיה השנה, לאחר שהתרחקה מהקרן עד אז, היתה מהראשונות להפחית את מרכיב ונוסחת דמי הניהול שמשכו מנהלי הקרן, ולייצר קשר בין דמי הניהול לתשואת המניה במקום להיקף הנכסים המנוהלים, בעוד שהקרן המתחרה קיסטון המשיכה לדבוק בנוסחה המסורתית.

נראה גם כי מנהלי הקרן החליטו להקטין את החוב בחברה לטובת מזומן שנדרש להשקעות בנכסים קיימים וחדשים. ג'נריישן החליטה כאמור לקדם את תוכניתה להתבסס על פעילויות בארץ בתחומי האנרגיה, תחבורה וסביבה בעיקר. הקרן הקימה זרוע האנרגיה פאוורג'ן שכוללת בעיקר את ההחזקה ברפק אנרגיה ודרכה בשתי תחנות כח גדולות, ואשר הפניקס השקיעה בה 260 מיליון שקל. בנוסף הקימה הקרן חברה משותפת עם בזק לאספקת חשמל לשוק הפרטי.

בתחום התחבורה מחזיקה הקרן בחברת בון תור, בעלת חברת מטרופולין שזכתה בשני אשכולות תחבורה חדשים. בון תור מכינה תשקיף בימים אלה להנפקה לפי שווי מבוקש של 1.2 מיליארד שקל.

בסוף הרבעון הראשון של 2024 היו לקרן ג'נריישן נכסים בהיקף של 4 מיליארד שקל ואת הרבעון היא סיימה ברווח לפני מס של 67 מיליון שקל. את 2023 סיימה הקרן ברווח לפני מס של 345 מיליון שקל לעומת 204 מיליון שקל ב־2022. ההון העצמי של הקרן עמד על 2.13 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון, והיא נסחרת בשווי 668 מיליון שקל בלבד, כ־30% על ההון, לאור חוסר החיבה של השוק לקרנות תשתיות.

תגיות