אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מועדון ה-200 אלף: למה מחירי הרכבים החשמליים בשמיים מפעל של יצרנית הרכב הסינית זיקר | צילום: יצרן

ניתוח

מועדון ה-200 אלף: למה מחירי הרכבים החשמליים בשמיים

מהמכונית החשמלית הקטנה של וולו, דרך ה-X של זיקר ועד לסמארט החדשה, מחירי המותגים החשמליים החדשים מדגדגים את רף ה-200 אלף שקל ולא צפויים לרדת בקרוב. האם המלחמה שצפויה להימשך תקופה לא קצרה עשויה לגרום לירידה במחיר?

03.12.2023, 14:43 | תומר הדר

בשבועות האחרונים הגיעו לישראל מספר גדול של דגמים חשמליים חדשים, שחלקם טרם הושקו בארץ. בחלק מהמקרים יבואני הרכב "טפטפו" תמונות של הרכבים בנמלים העמוסים, בחלק מהמקרים הוקמו אתרים יעודיים כדי "לשמר את הבאזז" ובחלק מהמקרים משרד התחבורה חשף את המידע.

לפי משרד התחבורה, המכונית החשמלית הקטנה של וולוו ה-30EX בדרך לישראל. וכך גם, המכונית החשמלית של זיקר (שחולקת עם הוולוו פלטפורמה) ה-X נמצאת בדרך לכאן ואף המכונית החשמלית של סמארט בגלגולה החדש תחת בעלות חלקית סינית. המשותף לכולם הוא המחיר, שנע באזור 200 אלף שקל. המחירים המוצהרים של היבואנים למשרד התחבורה הם לפעמים תכסיס ולפעמים רק מחירים שמוצמדים למכונית לצורך רישום. ה X של זיקר מוצהרת במחיר של 199,900 שקל. המחיר של הגרסה ההתחלתית של סמארט החדשה הוא 199,900 שקל ורק יבואנית וולוו, שגם המכונית שלה מיוצרת בסין הצהירה על מחיר נמוך יותר - 190 אלף שקל.

לפני ההשקות של יצרניות אלה הושקו בישראל גם המכוניות של XPENG והמחיר של המשפחתית של החברה - ה 7 P הוא 200 אלף שקל, מחיר שמאפשר ליבואנית להצהיר שהמכונית שלה זולה מעט ממלכת המכירות הבלתי מעורערת של מכוניות הסדאן החשמליות (לפחות עד הגעת ה SEAL של BYD) – טסלה 3.

העובדה שהדגמים החשמליים החדשים צפויים לעלות כ-200 אלף שקל אינה מפתיעה: יבואני הרכב נוהים אחרי טסלה שהצליחה לייצר בשוק מאזן אימה באמצעות מחירים אטרקטיביים – אבל טסלה אינה שולטת בפלח השוק של רכבי הכביש שטח הסינים העממיים – ודווקא כאן יבואני הרכב יצרו בעיה: רכבי הכביש שטח הסינים העממיים כבר אינם זולים: למרות שלל מבצעים, הטבות והנחות המחיר הרשמי של אטו 3 של BYD מתחיל ב-167 אלף שקל. לאורה פאנקי קאט בגרסה מאובזרת היטב ובעלת טווח רשמי של מעל 400 קילומטרים עולה 165 אלף שקל. ג'ילי ג'יאומטרי C בגרסה מאובזרת עם טווח של מעל 400 קילומטרים עולה 166 אלף שקל.

הדגמים החדשים שיגיעו לישראל בקרוב, בין אם הם סינים "טהורים" או כאלה שמיוצרים על ידי יצרן רכב סיני ומערבי ביחד מציבים בפני היבואנים אתגר - היבואן יהיה חייב לתמחר אותם במחיר יותר גבוה מהסיניות העממיות ואז לכל היותר להעניק עליהן הנחות, או לחכות שהמחירים יעלו בינואר ואז למכור לציבור מכוניות ששוחררו ממכס לפני דצמבר. אבל היבואנים לא יוכלו לתמחר את המכוניות האלה במחירים יותר גבוהים מטסלה. כלומר המחירים הרשמיים ינועו כנראה בין 190 ל- 200 אלף שקל ואז יבואני הרכב ישלפו מהכובע הנחות, מבצעים והטבות. חשוב לציין שלכל המבצעים וההנחות האלה יש מחיר: כשהמחיר הרשמי של רכב הוא גבוה, מחירי החלפים גבוהים.

בחברות הביטוח כבר ייקרו את התעריפים על רכב חשמלי. שווי השימוש של הרכבים האלה יקר בגלל שהמחיר הרשמי אינו משקף את המחיר של הרכב בפועל וכמובן שגם הביטוח יקר יותר.

בהתחשב בעובדה שהמלחמה עשויה להימשך זמן רב עד כמה הציבור ירצה לרכוש מכונית עממית שאינה טסלה במחיר של כ 200 אלף שקל? וזאת מבלי לשכוח שבינואר הקרוב המכוניות החשמליות יתייקרו משמעותית בגלל עליית מס הקניה. בעוד שמכוניות הבנזין והדיזל אינן צפויות להתייקר בשיעור דומה בגלל שמס הקנייה עליהן לא יעלה. משרד האנרגיה קיצץ את מספר עמדות הטעינה המהירות שיוקמו בשנים הקרובות ובמקרה של הישראלים - השכבה המבוססת שביכולתה להתקין בבית עמדת טעינה רגילה הולכת ומצטמצמת, כלומר ייתכן בהחלט שחודשיה הראשונים של 2024 בהם ימסרו החשמליות ששוחררו בדצמבר יהיו החודשים שבהם שוק הרכב הישראלי ימצה את מה שמכונה "המאמצים הראשונים". בהתחשב בעובדה שההסוף של המלחמה אינו נראה באופק, ייתכן שלמכוניות החשמליות עם תג מחיר 200 אלף שקל תהיה תקופת קליטה לא קלה בכלל.


תגיות