אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקררת תחזיות: תדיראן חתכה בשליש את יעד המכירות עד ל-2026 שלט של מזגן תדיראן | צילום: גיל לרנר

מקררת תחזיות: תדיראן חתכה בשליש את יעד המכירות עד ל-2026

חברת המזגנים והאנרגיה המתחדשת צופה שתרשום מכירות שנתיות של 3 מיליארד שקל עד ל-2026 ; החברה לא הצליחה לרכוש פעילויות חדשות ונפגעה מההאטה בנדל"ן בישראל ומצמצום בתמריצים לצרכני החשמל הסולארי באיטליה; החברה מכוונת להתרחב עד 2026 במגזר האנרגיה המתחדשת ומתבססת על יעדי הממשלות בו, לצד המשך הפעילות במגזר המזגנים בישראל

09.07.2024, 14:38 | אמיר פרגר

תדיראן, שבשליטתו של משה ממרוד (64.4%), מוכרת לציבור בישראל כמי שמוכרת לו מזגנים, אך בשנים האחרונות החלה לפעול גם במגזר האנרגיה המתחדשת. המשקיעים אהבו את הכניסה לפעילות החדשה, ובסוף אוגוסט 2022 החברה הגיעה לשווי השיא שלה, 4.9 מיליארד שקל. הכניסה למגזר האנרגיה המתחדשת הביאה את תדיראן בסוף 2022 למכירות של 2.3 מיליארד שקל, 56% מהן ממגזר האנרגיה, ובכך היא עקפה, שלוש שנים מוקדם מהצפוי, את יעד המכירות של 2 מיליארד שקל, שאליו כיוונה להגיע ב־2025, והתבסס בעיקר על מכירות המזגנים.

בעקבות זאת, במרץ 2023 הציגה החברה תוכנית אסטרטגית חדשה ובמסגרתה קבעה יעד מכירות שנתי של 4.5 מיליארד שקל עד לסוף שנת 2026, כש־60% ממנו נועדו להגיע מהמכירות במגזר האנרגיה ו־40% ממכירת המזגנים. אולם שוק ההון, שראה החל מהרבעון השלישי של 2022 הרעה בתוצאות החברה, החל לפקפק ביכולתה של החברה לממש את יעדיה, ועד לסוף אותה השנה ירדה המניה ב־38% מהשיא שרשמה באוגוסט. עד לחודש אוקטובר 2023 השלימה מניית תדיראן ירידה של 66%, ושווייה הנוכחי, 1.7 מיליארד שקל, נמוך ב־65% משווי השיא שלה.

כעת, לאחר שאיבדה יותר מ־3 מיליארד שקל משווייה, מציגה תדיראן יעד מכירות מעודכן, שנמוך בשליש מזה שהוצג לפני מעט יותר משנה: 3 מיליארד שקל הכנסות עד לשנת 2026. כאשר יעד הרווח התפעולי, שנקבע על 10%‑11% בתוכנית הקודמת, נותר ברף התחתון שלו, 10%.

בחברה תלו את הורדת הרף בחוסר הצלחתה לרכוש פעילות בתחום מיזוג האוויר באירופה, לצד השפעות שליליות במגזר האנרגיה מהתפתחויות המאקרו ועדכוני רגולציה במדינות הפעילות העיקריות שלה, ישראל ואיטליה.

תדיראן סבלה בשנתיים האחרונות מירידה בהכנסות. זאת, עקב העובדה שהצטיידה במהלך 2022 במלאי יקר של מזגנים בעקבות עליית מחירי ההובלה. גם עלויות הרכש בתקופת ההתאוששות מהקורונה תרמו לירידה בהכנסות, כמו גם הירידה בביקושים לאור ההאטה שנרשמה בענף הבנייה בעקבות המלחמה.

הירידה שנרשמה במגזר האנרגיה הוסברה בצמצום התמריצים שהעניק הרגולטור האיטלקי להתקנת מערכות סולאריות ביתיות, תחום עיסוקה של החברה־הבת VP Solar, שאת השליטה בה רכשה תדיראן בתחילת שנת 2022 ושהיתה אחראית לכ־60% מפעילות החברה במגזר. הסבר נוסף נובע מהקושי בחיבור פרויקטים חדשים למערכת החשמל בישראל וירידה במחירי הפאנלים הסולאריים. שינויי התמריצים שהוביל הרגולטור באיטליה גם חשפו את החברה לתביעה ייצוגית נגדה, בטענה שלא דיווחה עליהם למשקיעים במועד.

כתוצאה מכל אלה, לאחר שברבעון השני של 2022 הציגה תדיראן מכירות שיא של 681 מיליון שקל, ברבעונים הבאים מכירותיה צנחו, והגיעו לשפל של 372 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה (ברבעון השלישי של 2023 נרשמה חריגה לחיוב עם מכירות של 642 מיליון שקל — א"פ). את שנת 2023 סיימה החברה בירידה של 14% במכירות ביחס לשנה הקודמת, ל־1.95 מיליארד שקל.

למרות הורדת יעד ההכנסות תדיראן שומרת בתוכניתה המעודכנת על החלוקה בין שני מגזרי הפעילות, ומייעדת למגזר האנרגיה תנובה של 60% מהמכירות והיתרה ממכירת המזגנים.

ב־2023 המכירות של תדיראן במגזר האנרגיה עמדו על 1.1 מיליארד שקל והיוו 54% מההכנסות השנתיות שלה. ב־2026 הן יעמדו, לפי התוכנית, על 1.8 מיליארד שקל ‑ עלייה של 64% לעומת היקפן ב־2023. תדיראן בונה על התפתחויות רגולטוריות חיוביות עבורה במגזר זה בשנים הקרובות. בין היתר, העלאת יעדי ההתבססות של הממשלות בישראל ובאיטליה על ייצור אנרגיה מתחדשת (עלייה מיעד של 55% ל־65% באיטליה עד שנת 2030 ויעד של 30% עד לשנה זו בישראל). בנוסף, בונים בחברה על הרחבת פעילותה בתחום האגירה, ייצור פרופילי אלומיניום (המשמשים, בין היתר, כקונסטרוקציות למערכות סולאריות), חיפויי מבנים ופתרונות למיגון אש.

במגזר מוצרי הצריכה (מזגנים) הגיעו הכנסות תדיראן ב־2023 ל־887 מיליון שקל. ב־2026 הן יגיעו, בהתאם לתוכנית, ל־1.2 מיליארד שקל ‑ עלייה של 35% לעומת היקפן הנוכחי. זאת, בהתבסס בעיקר על עלייה בנתח השוק המקומי. למרות העלייה הזו, ולאור ההתרחבות המתוכננת במגזר האנרגיה, חלקו של מגזר מוצרי הצריכה בעוגת ההכנסות הכללית של החברה אמור לרדת מ־45% בשנת 2023 ל־40% בשנת 2026.

בתדיראן הדגישו כי בניגוד לתוכנית הקודמת, בזו העדכנית היעדים מבוססים רק על צמיחת הפעילות הקיימת ולא על רכישת כאלה אחרות.


תגיות