אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שליש מהעסקאות הפיזיות בכרטיסי אשראי ביוני: בארנקים הדיגיטליים של אפל וגוגל תשלום באמצעות ארנק דיגיטלי | צילום: Kaspars Grinvalds/Shutterstock

שליש מהעסקאות הפיזיות בכרטיסי אשראי ביוני: בארנקים הדיגיטליים של אפל וגוגל

השימוש בארנקים הדיגיטליים זינק ב־9.6% במחצית הראשונה של 2024 לעומת המחצית המקבילה בשנה שעברה. ביוני הגיע השימוש בארנקים דיגיטליים לשיא של 6.5 מיליארד שקל 

21.07.2024, 06:10 | עירית אבישר

השימוש בארנקים הדיגיטליים של אפל וגוגל ממשיך לצבור תאוצה בישראל. לפי נתוני שבא, המנהלת את תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, היקף השימוש בארנקים הדיגיטליים הגיע ביוני 2024 לשיא, ועמד על 5.6 מיליארד שקל, זינוק של 61.4% לעומת יוני אשתקד.

הארנקים הדיגיטליים היוו 31.1% מסך העסקאות הפיזיות בכרטיסי אשראי בחודש יוני. מי ששולטות ללא עוררין בארנקים הדיגיטליים בישראל הן אפל וגוגל, כך שלפי הנתונים קרוב לשליש מהעסקאות הפיזיות בכרטיסי אשראי עוברות דרך הארנקים שלהן.

בסיכום המחצית הראשונה עמד השימוש בארנקים הדיגיטליים על 31 מיליארד שקל, זינוק של 76.9% לעומת המחצית המקבילה. מדובר ב־12.4% מסך העסקאות בכרטיסי אשראי (כולל עסקאות אונליין) לעומת 7.4% בלבד במחצית המקבילה אשתקד.

מהפכת הארנקים הדיגיטליים החלה בישראל לפני שלוש שנים כאשר אפל השיקה את הארנק הדיגיטלי שלה בישראל, וחתמה על הסכמים עם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. כמה חודשים לאחר מכן גם גוגל הכניסה את הארנק הדיגיטלי שלה. במקביל לכך גם חלק מהגופים הפיננסיים בישראל השיקו ארנק דיגיטלי. אלא שמהר מאוד אפל וגוגל השתלטו על השוק בישראל, ולפי הערכות, נתח השוק שלהן בארנקים הדיגיטליים עומד על יותר מ־95%. באמצעות הארנקים הדיגיטליים ענקיות הטכנולוגיה נחשפות למידע על הרגלי הצריכה של המשתמשים. בנוסף אפל גם מקבלת עמלה ממנפיקי כרטיסי האשראי בגין השימוש בארנקה.

בעבר ההערכות היו שהארנקים הדיגיטליים יהוו דריסת רגל ראשונה של ענקיות הטכנולוגיה לכניסה לפעילות בתחום הפיננסים. עד כה לא ראינו עוד פעילות מהותית שלהן בתחום זה, ככל הנראה בשל דרישות הרגולציה הגבוהות בעולם מגופים המבקשים לפעול בתחום הפיננסים.

בשבא מציינים כי 53% מהעסקאות באמצעות הארנקים הדיגיטליים מתבצעות בענף המזון (רשתות מזון, מסעדות, בתי קפה, פיצוציות וכדומה). במקום השני ובפער משמעותי נמצא ענף הביגוד וההנעלה שמהווה 11.8% מהשימוש בארנקים דיגיטליים.

בעוד השימוש בכרטיסי אשראי רשם צמיחה חד ספרתית מתונה של 5%‑8% בשל השפעות המלחמה, בכל הענפים נרשמה במחצית הראשונה של השנה עלייה דו־ספרתית בשימוש בארנקים הדיגיטליים.

אפילו ענף המלונאות, שסובל מירידה של 20% במחזורים בכרטיסי אשראי מתחילת המלחמה, מציג נתוני צמיחה בכל הקשור לשימוש בארנקים הדיגיטליים וזינק ב־61.4% בשימוש בהם במחצית הראשונה של השנה לעומת המחצית המקבילה — ל־357 מיליון שקל, מה שהיווה 10% מהמחזורים בכרטיסי אשראי בענף.

לדברי סמנכ״לית פיתוח עסקי, שיווק ומכירות בשבא, טלי הולנברג: ״ההוצאות בארנקים הדיגיטליים ממשיכות לצמוח. במחצית הראשונה של השנה ראינו את תחילת המעבר של תחנות הדלק למסופים המאפשרים ביצוע פעולות בארנק דיגיטלי, ולכן העלייה בענף זה היא הגבוהה ביותר ועמדה על 241% לעומת המחצית המקבילה אשתקד״.

תגיות