אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר אמריקאי: סין השקיעה יותר מ-230 מיליארד דולר מאז 2009 בפיתוח מכוניות חשמליות מכוניות של BYD בנמל סוג'ואו בסין | צילום: AFP

מחקר אמריקאי: סין השקיעה יותר מ-230 מיליארד דולר מאז 2009 בפיתוח מכוניות חשמליות

לפי המכון האמריקאי לחקר אסטרטגי ובינלאומי, היקף הסיוע הממשלתי מייצג כמעט 20% מכלל מכירות המכוניות החשמליות בין 2009 ל-2023. הממצאים מתפרסמים שבוע לאחר שבאיחוד האירופי הודיעו על מיסוי מכוניות חשמליות המיובאות מסין, בטענה שהסבסוד הממשלתי מעניק להן יתרון לא הוגן

21.06.2024, 18:45 | חדשות חוץ

סין הוציאה 230.8 מיליארד דולר לאורך יותר מעשור כדי לפתח את תעשיית המכוניות החשמליות שלה, כך לפי מחקר חדש שפרסם המכון האמריקאי לחקר אסטרטגי ובינלאומי (CSIS).

לדבריו של סקוט קנדי, יו"ר חטיבת סין במכון, היקף הסיוע הממשלתי מייצג 18.8% מכלל מכירות המכוניות החשמליות בין 2009 ל-2023. עם זאת, בריאיון לאתר CNBC הוסיף כי היחס בין ההוצאות הממשלתיות למכירות המכוניות החשמליות נפל השנה משיעור של יותר מ-40% בשנים לפני 2017 לקצת יותר מ-11% ב-2023.

הממצאים מתפרסמים שבוע לאחר שבאיחוד האירופי הודיעו על השתת מכסים על מכוניות חשמליות המיובאות מסין, וזאת בשל הטענה כי הסבסוד הממשלתי מעניק להן יתרון לא הוגן. בדומה, בחודש שעבר הממשל האמריקאי הכריז על העלאת המכס על המכוניות החשמליות הסיניות ל-100%.

לפי קנדי, התמיכה הממשלתית של סין בתעשיית המכוניות החשמליות כללה מדיניות שתעדפה את היצרניות המקומיות על פני הזרות. עם זאת, הוא הוסיף כי ארה"ב לא יצרה תנאים אטרקטיביים כמו הסינים לפיתוח תעשיית מכוניות חשמליות של עצמה. "יש יוצאים מהכלל, אבל באופן כללי יצרניות הרכב והממשלות המערביות לקחו את הזמן ולא פעלו מספיק באגרסיביות", הסביר.

בהתחשב בתחרות הקשה בסין, המליצו השבוע האנליסטים בבנק אוף אמריקה ליצרניות הרכב האמריקאיות לעזוב את סין ולמקד את המשאבים שלהן במקומות אחרים. "אנליסטים בתעשייה והיצרניות המערביות איתם שוחחתי מסכימים כולם שיצרניות המכוניות החשמליות הסיניות התקדמו משמעותית ויש לקחת אותן ברצינות", אמר קנדי.

עם זאת, התמיכה הממשלתית והצמיחה בשוק עדיין לא התרגמה לעלייה משמעותית ברווחי החברות. בנוסף לכך, החברות התמודדו בשנה האחרונה עם מלחמת מחירים אינטנסטיבית בסין. כך, הרווח הנקי של BYD, מיצרניות המכוניות החשמליות הגדולות בסין, נפל ב-12 החודשים האחרונים ל-739 דולר למניה, כך לפי חברת המחקר CLSA. לשם השוואה, הרווח של טסלה ירד ברבעון הראשון ל-2,919 דולר למניה, ואילו חברת ניו עדיין פועלת בהפסד.


תגיות