אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

בדיקת "כלכליסט": מפת האינטרסים הכי נמוכים בעולם

48 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

47.
פיתרון לממשלת ישראל
יש וויכוח אין סופי על פיתרון לירידת מפלס ים המלח. פעם התחילו בהקמת תעלת מים והפסיקו באמצע העבודות לא בשל עלויות ההקמה, אלא בשל אינטרסים כלכליים אחרים. העתקת המלונות וגם שיטת הקציר הם כמו כוסות רוח. כל זה מביא אותי למסקנה שיש צורך בפתרון קיצוני ומאוד לא פופולרי - צריך לייבש את ים המלח כולו. זה יפתור את בעיות הכרייה, כביש 90 יעלם בבולענים ולכן אף תייר לא יגיע לאיזור. מדינת ישראל מצידה תוכל לחלק עוד זיכיונות כרייה באיזורים החדשים שייובשו והעלות לאוצר תסתכם בפיצוי חד פעמי של המלונאים.
לוט | 09.05.11
46.
ים המלח או בריכת אידוי
אם נכניס קצת סדר בעיניינים, המלונות הםעל שפת בריכת אידוי שנבנתה על ידי המפעלים לייצור אשלג ולא לצורך תיירות . המפלס של ים המלח בצפון יורד בהתמדה ולא בגלל המפעלין אלא בעיקר בגלל שלא מגיעים יותר מים לים המלח - מוביל הארצי וכל שאר המשתמשים. זאת צביעות כאשר מנצלים מצד אחד מנצלים את בריכת האידוי וצד שני צועקים נגד המפעלים . הפתרון חייב להיות פתרון ממשלתי היותוהממשלה התחייבה לפתרון מהתחלה , אך מי זוכר . אם רוצים לחייב את המפעלים ודאי יצטרכו לעשות זאת תוך עסקה עם הארכת הזכיון מתקרב לסיומו
יוסי | 09.05.11
44.
שטויות
המועצה האזורית תמר נשלטת על ידי קיבוץ עין גדי אשר ראש המועצה נבחר מתוכו בכל 5 שנים. מאז קום המדינה ועד היום לא נבחר ראש מועצה מישוב אחר בגלל הכוח האלקטוראלי של עין גדי על שאר הישובים. עין גדי כמובן דואגת שהיא תשאר הישוב הגדול מכל ישובי המועצה תוך כדי דיכוי בירוקרטי אלים של כל ניסיון פיתוח משמעותי בישובים אחרים בתחום המועצה - יש עוד 5 ישובים בנוסף לעין גדי. הארנונה היא בכלל83 מיליון ולא 60 מליון. רובה המוחלט הולך לפינוק תושבי עין גדי ולכן צריך לומר כי עין גדי היא זו שרוצה לתרפד כל תוכנית באזור כולל בפתרונות לים המלח - רק שלא יפגע באיכות חיי הקיבוצניק בעין גדי. גם אם זה על חשבון איכות חייהם של תושבים אחרים בתחום המועצה וגם אם על חשבון גורל ים המלח עצמו.
אבירם א | 08.05.11
43.
הפתרון - חקיקה שתעביר את האחריות למפעלי ים המלח
הפתרון הוא חקיקה שתגביל את גובה המים במפלס 5 ל מטר אחד מעל המפלס הקיים. האחריות על שמירת החוק תחול על מפעלי ים המלח. אם יוכלו לבחור בין קציר המלח להעברתו לאגן הצפוני. הפסקת הזרמת מים לאגן הדרומי והפסקת הפקת האשלג. או דילול של כמות המים המועברים והאשלג המופק במקביל לקציר מלח חלקי. כלומר, האחריות תחול רק לגבי הייצור העתידי ולא על הנזקים שהם גרמו בעבר. במידה ומפעלי ים המלח ידרשו פיצוי על כך, יופקע הזיכיון שלהם עד לפסיקת בית המשפט. לדעתי, הם יסכימו לפתרון הזה ואף יצליחו לנצל את המלח למטרות נוספות ולהויח גם מקציר המלח. במסגרת המכרז לתפעול האגן החל מ 2030, יש לדרוש קציר מלח, הורדת המפלס ב 5 מטר בהדרגה והעברה של לפחות חלק מהמלח לאגן הצפוני. העברת מלח לאגן הצפוני חיונית כדי לשמור על עמקו של ים המלח שהולך ומצטמצם. כמו כן הוספת המלח תבלום את התפשטות תופעת הבולענים באזור האגן הצפוני.
ראש יהודי | 08.05.11
39.
ל-31 - זו הצגת עובדות מגמתית
כאילו שאין לאזרחי המדינה שום יד ורגל בעניין והכל רק התחשבנות בין מפעלי ים המלח והמלונות. גם לאזרחים יש מילה - לא רוצים שיהרסו את אחד מהאתרים הנדירים בעולם שקיבלנו מהטבע במתנה ולא כדי להרוס! לא מעניין מה עולה יותר ולמי. המדינה הרוויחה מיליארדים - אז גם שתוציא כסף לתקן את הנזקים. אם זה לא שווה - אל תחפרו שם! דרך אגב, אובדן תיירות זה גם הפסד כסף.
יוסי | 08.05.11
35.
משהו בכלל ראה איך נראה ים המלח ?, זה פשוט פשע מה שקורה שם
איך בכלל נתנו לאחים עופר הארכה לעוד 30 שנה , האם השרים בכנסת שלנו נורמליים? משהו ראה איך נראה ים המלח בכלל? עוד מעט אין ים ואין מלח , הרסו לנו משאב טבע נדיר!!! שואבים ושואבים הים הפך בוצי, איאפשר לדרוך בגלל גושי המלח , זה נראה נורא ואיום , למה לאף אחד לא אכפת ממה שעושים לטבע שלנו ???
 | 08.05.11
32.
אני בעד בניית קו מלונות ממשלתיים ב-3.5 מיליארד ש"ח.
עד להצפת בריכת האידוי ב-2017, יהיה למלונות הקיימים מספיק זמן להחזיר את ההשקעה ולתבוע את חברת הביטוח שלהם. זה לא בעיה של המדינה והיא לא חייבת להם שום דבר! בעלי המלונות היו צריכים לקחת את ההצפה בחשבון כשתכננו את המלונות ומכיוון שלא לקחו- זוהי בעיה שלהם ורק הם ישאו בעלויות לטיפול בהצפה. ובקשר לכך שהמלונות שהמדינה תבנה יהיו ממשלתיים- זה לא יבריח תיירים כי מי ששונא אותנו ממילא לא בא לנפוש בישראל.
דוד כהן | 08.05.11
31.
לכל המתלהמים והמומחים מטעם עצמם...כנסו
להלן 2 עובדות שאין עליהן עוררין: 1. חברת מפעלי ים המלח קיבלה בשנות ה - 50 את שטח הזיכיון ממשלת ישראל, כדי לייצר מחצבים אשר הכניסו למדינה מיליארדי דולרים עד היום, עוד לפני שמישהו חלם להקים שם בתי מלון. 2. בתי המלון שהוקמו בתוך שטח הזיכיון של מפעלי ים המלח, בתמיכתו של משרד התיירות וכנגד רצונם של מפעלי ים המלח, הוקמו רק לאחר שבעלי בתי המלון חתמו על מסמך המאשר כי הם יודעים שהם בונים על שפת בריכה המשמשת לייצור במפעלי ים המלח, כי הם מודעים לכך שמפלס הבריכה עולה בכל שנה בכ - 20 ס"מ, וכי הם מתחייבים לשאת בכל עלות שתידרש כדי להגן על החופים עליהם יושבים בתי המלון. אני לא מגיב מטעם, אני פשוט יודע את העובדות האלה. אם יחד עם זאת, ממשיכים מפעלי ים המלח מזה שנים רבות לשאת בעלות (נכבדה מאוד) של שמירת המפלס לחופי המלונות, איך מצטיירת התמונה עכשיו?
ר.ב | 08.05.11
28.
כרגיל הפתרון שבא מהאוצר הוא הגרוע וההרסני ביותר לטווח הלא כל כך רחוק
מבחינתם כדי לפתור את החורים התקציביים של 2011 כדאי להרוס את מה שיכול להיות אחד משבעת פלאי עולם. רק שעוד 20 שנה יהיה צריך שוב להזיז את המלונות וכל מה שיהיה שם זה אתר בניה גדול, צלקות בנוף וועדת חקירה ממלכתית להרס הטבע
יוסי | 08.05.11
27.
כולם מתרכזים במה שפחות חשוב
צריך להציל קודם כל את ים המלח- ואח"כ כבר לחשוב על המלונות. אני לא מקלה ראש בחשיבות הענף התיירותי למדינת ישראל, וגם לא בייצוא מינרלים, אבל ים המלח הוא מקום יחיד במינו- פנינת טבע נדירה. מלבד ערכו האינהרנטי של המקום הנובע מהייחודיות שלו, והסגולות הרפואיות של מימיו, לי אישית פשוט נשבר הלב לראות את ים המלח הולך ונעלם. גדלתי בערד, ולאורך השנים אני רואה איך הים הולך ומתייבש, את צורתו מתעוותת לכדי אגמים עם תעלות מלאכותיות המחברות ביניהם, והנוף הכי יפה בעולם הולך ונהרס. הנזק האקולוגי שנובע מהחמדנות שלנו יביא לכלייה של כולנו בסופו של דבר- אני לא אומרת שיש לשים קץ לקדמה, לא לפתח תעשייה ולא להקים מלונות, אבל צריך לעשות הכל בשכל ומתוך כבוד לטבע. את הנזק שנעשה עד כה אולי אפשר לתקן, או לכל הפחות לעצור את ההתדרדרות (אינני יודעת עד כמה המצב חמור בדיוק במונחים מדעיים), אבל בקרוב מאוד יכול להיות מאוחר מדי- בייחוד אם כל הזמן יחפשו את הפתרונות הזולים. יש לנו רק מדינה אחת, אמנם קטנה, אך מבורכת באוצרות טבע. זה נכון שיש לנו דברים אחרים לדאוג להם- ביטחון, חינוך, קיום בכבוד לניצולי שואה (שגם את זה לא עושים ממילא)- אבל בזלזול והזנחה כל כך עמוקים של ערכי טבע (וזלזול כללי לגבי כל מה שקורה מדרום לאשדוד- שליש מהמדינה, אגב) אנחנו שומטים את הקרקע מתחת לרגלינו. כולם יתעוררו כשכבר יהיה מאוחר מדי, וכשכולם יבכו את האובדן ויגידו "למה אף אחד לא עשה עם זה שום דבר קודם" לאף אחד לא תהיה תשובה מספקת כי חשבו, ואמרו- רק שכחו לעשות את הדבר הנכון.
ג'ולס | 08.05.11
24.
שוב ממשלה לא אחראית לא יודעת מה להחליט. ראו ערך ביה''ח ברזילי.
הריי זה ברור שהדבר והפתרון הכי הגיוני זה לקצור את המלח. דבר שהזניחו במשך שנים, ידעו את הסכנה והתעלמו. והם עושים השוואה עם העתקה של הבתי מלון. מה הם נורמלים רוצים לשתק את התיירות שם סופית??? ים המוות בהחלט יהפוך לכזה אם כל הזמן נחשוך רק על כסף!!!
ברק | 08.05.11
22.
מי שמקבל זיכיון לכרות מלח צריך לטפל בבעיה ולממן אחרת שיוותר על הזיכיון
איך קורה שאנחנו כאזרחים בכלל בסיפור הזה ולמה אנחנו נדרשים לשלם מחיר על בעיה שיוצר מישהו שעושה מליונים מהאגם שלנו. או שיטפל בבעיות שיצר או שיחזיר לנו את הזיכיון ונמצא מישהו מתאים ואחראי יותר נראה לי שכרגע המלחמה היא בין החברים של בעל הזיכיון בממשלה לבין החברים של בעלי בתי המלון ובסוף כרגיל אנחנו מהמיסים שלנו ננקה את הבעיה שיצר עשיר אחד או נבנה בתי מלון לעשיר אחר
mordi | 08.05.11
20.
הרצחת וגם ירשת? מפעלי ים המלח מציפים ואז אומרים- יש בעיה
הסיבה היחידה להצפה היא כי מפעלי ים המלח לא רוצים לקצור את ההליט (מלח הבישול הזול) ונותנים לא למלא את הברכות. אז מפלס האגן הדרומי עולה והצפוני ממשיך ללרדת. אחרי שהם גורמים בעצמם לנזק ולהצפות הם באים בטענות ובדרישות להזיז את המלונות, את כביש 90 ומה לא. מאחר והם אחראים הם צריכים לשאת בכל העלות לכל פיתרון שיהיה. לפתע יתחיל קציר של ההליט, אולי זריקתו לאגן הצפוני שלא יפגע ואולי אפילו ימצאו איך למכור אותו.
חנן | 08.05.11
14.
לא צריך להתפשר
אם המדינה תדרוש הגדלת התמלוגים ממפעלי ים המלח, המשתמשים במשאבי טבע השייכים לציבור בכמה אחוזים (כיום עומד על 5%), יהיה אפשר לבחור בפתרון השומר על ערכי הטבע באזור וגם אם יעלה הצורך- לפצות את העסקים באזור ותושבי המועצה האזורית על אובדן תעסוקה והכנסות. אני לא נגד מפעלי ים המלח ולא נגד הריווחיות הגדולה שלהם, ההפך, מפעלים כאלה חשובים מאוד למדינה ולאזרחיה אך אסור לשכוח שהם קיבלו רשות להשתמש במשאב ציבורי והתמלוגים המשולמים למדינה צריכים לגלם את הנזק הסביבתי והקהילתי שהמפעלים יוצרים. שווה גם לדבר עם הירדנים, אין ספק שפיתרון טוב לבעיות הסביבתיות בים המלח יושג רק בעזרת מאמץ אזורי נרחב (לטבע אין גבולות פוליטיים).
אורן | 08.05.11
12.
עדיף קציר, בוודאי גם לטווח הארוך. וראוי כי עם תום החוזה ישונו התנאים למפעלי ים המלח
למרבה הצער, במדינת ישראל חתמו על הסכמים אשר הטיבו מאד עם חברות מסחריות ו"נשכחה" קצת טובת הסביבה והמדינה. לאחים עפר יש נטייה לתמרן את המדינה ועל כך יכול להעיד החשב לשעבר ירון זליכה. (כגון המכרז בו זכו להקמת תחנת כח והשערורייה שנילוותה לזכיה כאשר האחים עפר הצליחו לגרום למדינה לשנות את סכומי הכסף שעליהם לשלם, כך שבעצם לו היו ניגשים למכרז בסכום זה, האחים עפר כלל לא היו זוכים במכרז. ואגב, התחנה כמובן לא קמה...) כל הסכם עתידי במשאב הטבע צריך לקחת בחשבון ת איכות הסביבה, הטבע והרווח הכלכלי של המדינה. ים המלח שייך לאזרחים וכרגע הוא שייך בעיקר לאחים עפר... המדינה מרוויחה רווח שולי ונמוך בעיקר כאשר האחרים עפר שוב "קימבנו" את המוצר המופק ולכן הם חוסכים בתשלומים למדינה...
לילך | 08.05.11
11.
מלונות מלח - הפתרון הסביבתי
בסלאר דה אויוני שבבובליביה יש מלון הבנוי מלבנות מלח.המלון נחשב לאטרקציה בינלאומית. בשם האקולוגיה ניתן לבנות מתוצר קציר המלח מלונות ו " צימרים "רבים . כמו כן ניתן להשתמש במלח כחומר בניה בכל הארץ ( ניתן לערבב אותו עם מלט והוא חזק יותר מפלדה) .
רן | 08.05.11
10.
מישהו טעה בחשבון
אין שום אפשרות שריקון מלח עולה מיליארדים. בעולם עושים עבודות דומות במיליוני דולארים וקיימות חברות שישמחו לבצע זאת בהתאם. כמו כן בארצות הברית משמש המלח הנכרה להפקת אנרגיה וליצירת חשמל (המלח מכיל חומרים המשמשים גם ליצור חומר נפץ ובשימוש מתאים מתאים ליצירת אנרגיה בתהליך שריפתו, קיימת גם דרך לטיפול בטוח בכלור) על פניו נראה שצריך להתייעץ עם מומחים לנושא החפים מאינטרסים. יש רושם שנזרקים מחירים אסטרונומים לאויר רק למען העדפה הנוחה ל"מייעץ מטעם",,,
אייל | 08.05.11
4.
תגובה ל2
ממש לא נכון. כדי לבצע קציר בים המלח חייבים דוברות, אי אפשר לעד לבנות קירות מסביב למלון. לא נראה לי שהרבה תיירים יגיעו למלון אם מקומה שלישית הנוף יהיה קיר שחוסם את הצפת המלון! האמת היא שהמשמעות הכלכלית של הפעלת הדוברות היא עצומה! תחשוב רק על תחנת הכח שצריך להקים כדי לקיים את הדוברות האלו...
יובל | 08.05.11
2.
כל מה שנכתב על קציר - שטויות
המלח הנקצר לא מועבר בדוברות אלא בצנרת ישירות לסוללות המלח שמפרידות בין הבריכות. היינו המלח הנקצר הוא חומר הבנייה לקירות הלגונה למתחם המלונות. חשבון פשוט: כמה עולה להפעיל מחפר אחד (ואפילו שניים) שנדרש לפתרון הקציר וכולל שישה אנשי צוות, מנוע דיזל גדול (כ-50 ליטר) שמחובר למשאבה, וגנרטור במשך 24 שעות ביממה, לתקופה של שנה (ואפילו שנתיים), שתדרש להקמת הלגונה. איך לעזאזל הגעתם לשישה וחצי מיליארד ש"ח!!!
בעל נסיון בקציר מלח | 08.05.11
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת