אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

פרופ' מוטי סוקולוב: "האקדמיה לא מכשירה אותך לעולם המודרני"

33 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
הלימוד המודרני
פרופסור מוטי צודק חומר הלימוד כיום לא רלוונטי מה שהיה נכון לפעם לא עומד ויעמוד לעזר בעתיד ולכן כל אותם יצירתיים למיניהם יוכיחו מה הם שווים בחוכמתם . גם אם ישנו את כל מערך החומרים הרי לא הכל נכון ולא הכל באמת רלוונטי למצב שאנו חיים כיום דומה לכך המשל על רב החובל שמפליג עם ספינתו בים רב המשרתים מתעניין לאן מפליגים אומר לו רב החובל הלוואי וידעתי אבל מנסים מתישהו נגלה פתאום מפחד רב המשרתים ומה עם יגמר הדלק וכשה זה יגיע נשבור תראש מה עושים צחוק הגורל שבספינה היה נווט ששמע וצחק אבל רב החובל ורב המשרתים לא שמו לב פרופסור מוטי יישר כח!!!
גיא דיאמנט | 28.02.12
31.
בהככלה (מצערת) סטודנטים באמת לא כל כך באים ללמוד אלא כדי לעבור מבחנים :(
כדוקטורנטית אני יכולה להעיד שרוב הסטודנטים לא מעוניין באמת ללמוד, להעשיר את עצמו ולרכוש כלים אלא לעבור את הבחינה ולסיים את התואר - מכסימום ציון במינימום מאמץ :( אמנם לא כולם בחרו במקצוע הנכון מלכתחילה ולא כולם אוהבים את מה שהם לומדים אבל הייתי מצפה (ומקווה עבורם) ליותר חדוות למידה.
ורד | 09.02.12
27.
טוקבקיסטים, כמה אהבה עצמית ובלבולי שכל... :)
תפסיקו לבלבל תשכל, כמה טובים אתם בטכניון.. כי אין סיכוי שתגידו אחרת. אבל אצל מר סוקולוב אין פקטורים והמבחנים לא פעם ולא חמש פעמים זהים לרמה בכל מוסד אחר.. בתכלס כאן בתעשייה יושבים במחלקת הנדסה חבורה משולבת מכאן ומכאן שיודעת ולא יודעת באותה מידה. לגבי מחקר.. מודה אני כי נקודת הפתיחה במכללות נמוכה יותר.. אחרי כמה שנים כולם מתמקצעים. שורה תחתונה הכל עניין של אופי.. כל אדם בפני עצמו. הידע זמין ! תיהיו בריאים ותתחילו לעבוד במקום לקרוא את השטויות שלי ולחפש איך להאדיר את שמכם. :) כולכם נהדרים!
נ | 05.02.12
25.
ל-8: בולשיט.
בתור מי שכרגע סיים דוקטורט ביולוגיה מולקולרית, אני יכול לספר לך בוודאות שהמנחה שלי, ורבים אחרים שאני מכיר, כותבים בעצמם את רוב המאמרים, עובדים צמוד (לעיתים צמוד מדי עד כדי להציק) עם הדוקטורנטים/מסטרנטים ואפילו, רחמנא ליצלן, מדי פעם עושים ניסוי רטוב בעצמם. המנחה שלי באופן אישי , למשל, תמיד מוכן לסיים ניסוי אם הייתי צריך לצאת מוקדם ולא הספקתי (כי הוא בדרך נשאר עד מאוחר במעבדה).
גל | 02.02.12
24.
יש בזה הגיון
לדעתי אפילו צריך לא לאפשר לאף גוף פרט לאוניברסיטאות המחקר לתת תארים אקדמיים ובמקום כל המכללות שלא יוצא שום דבר פרודוקטיבי מהם שיהיו בתי ספר מקצועיים לעריכת דין פסיכולוגיה הנדסה וכו'...מי שרוצה רק לעבוד שילך ללמוד את המקצוע ולא דברים תיאורטיים שיש להם חשיבות אמיתית לרוב רק למי שיעסוק במחקר .
סטודנט בעיברית | 02.02.12
22.
המחקר הוא הבסיס לכל המיזמים הטכנולוגיים.
המכללות תפקידן להשלים את הביקושים למהנדסים בשוק העבודה. האוניברסיטאות, תפקידן להכשיר מדענים אשר יבנו את הבסיס המדעי והטכנולוגי עליו ניתן יהיה לבנות מיזמים ולהקים חברות בישראל ולהכשיר כח עבודה איכותי שיהווה את חוד החנית הטכנולוגי. התקציבים צריכים ללכת לגופי מחקר בתוך ומחוץ לאוניברסיטאות. מה יעשו כל אותם סטודנטים "מוכשרים לשוק העבודה" כאשר לא יהיה שוק עבודה וזאת עקב העברת תקציבים ממחקר להוראה ? יש להקים עוד מכוני מחקר דוגמת מכון ויצמן ורפאל. זו ההשקעה הטובה ביותר שהמדינה תוכל לעשות. אימוץ ההמלצות של פרופ' סוקולוב יהיה מעשה אוילי.
 | 02.02.12
21.
8 מיליארד לחודש....
תגובה צינית: אתה מצדיק את הצורך לשנות של שיטת החינוך, חייבים ללמד חשבון. :) בלי קשר, החינוך בארץ גרוע בגלל "השיטה" השיטה אומרת תעבוד קשה וכל היום כדי להרוויח קצת כסף. תשלם הרבה מיסים וחלק קטן מהם ילך לחינוך. אל תחנך את הילדים שלך כי כבר "שילמת" על החינוך שלהם במיסים. אל תהיה מעורב(באופן כללי). אז איך אתם מצפים שילמדו את הילדים שלכם, כשאתם לא משקיעים בהם.
לדן מתגובה 13 | 02.02.12
19.
המדינה צריכה להתרכז ולהשקיע רק במחקר- לייצור עובדים יש שוק פרטי
מה שווה כל הידע של עובדי טבע (מבלי לזלזל חס וחלילה) בלי המחקר ופיתוח של תרופת הקופקסון ודומות לה. מה היה שווה כל הידע באינטל ישראל בלי הפיתוח המקורי של מדע החומרים המקורי של דב פרומן? בסופו של דבר בלי להיות ראשונים בחזית המחקר כל החברות יעברו למדינות אחרות. מה שמבדיל בין מדינות היום זה לא הממוצע אלא רק הטובים ביותר.
המחקר הוא החוליה הקריטית | 02.02.12
17.
יש דברים שהוא צודק ויש דברים שהוא טועה
במה סוקולוב צודק: "פרופ' שכטמן קיבל נובל, אבל זה לא מעיד על הכשרה של סטודנטים בטכניון" - צודק לחלוטין. "כיוון שהמועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מורכבת מפרופסורים העוסקים במחקר, הם שופטים את הכל לפי איכות המחקר" - הוא צודק. "מה שהמערכת עושה זה לומר לכל מי שנכנס לאקדמיה שאם הוא לא עוסק במחקר, הוא נחות" - צודק. המערכת באמת משדרת את זה ולכן איכות ההוראה היא נמוכה. "המערכת הקיימת אנכרוניסטית ועוסקת בקונפורמיזם. האקדמיה היא המקום האחרון שבו מוכנים לראות גבינה מוזזת" - סופר צודק. הפרופסורים לא מסוגלים לחולל שינוי והם רק חושבים על עצמם. "פעם השכלה, לימוד ומחקר היו שלובים - והיום אלה הם דברים נפרדים" - זאת האמת. היום מה שמלמדים סטודנטים ומה שעושים במעבדות המחקר הוא רחוק מאוד. במה סוקולוב טועה: ההשכלה הגבוהה בארץ לא מלמדת תקשורת בין־אישית, יכולת ניתוח עצמית ועבודה בצוות - זה נכון אבל זה לא התפקיד של ההשכלה הגבוהה. את זה לומדים תוך כדי החיים. מערכת ההשכלה הגבוהה מלמדת חומר שיהיה ישן מחר - לא נכון. אלגברה, חדו"א, מכניקה, דינמיקה, כימיה, ועוד ועוד לא השתנו וכנראה גם יישארו כאלה בעוד 100 שנה. מה שהתחלף זה רק המדע הפוליטי במדעי החברה (כיבוד, פוסט ..... ועוד).
דוקטורנט | 02.02.12
15.
הרבה חוקרים מדהימים שלא ידעו שיהיו כאלה ולא יכלו לדעת לפני שלמדו והתמחו במקצוע מסויים
המתכון של הפרדה הוא מתכון בטוח לפספוס של מוחות בנישות שאי אפשר להגיע אליהן על פי תכנון. יש כל כך הרבה אנשים שיכולים להיות חוקרים טובים אבל לא יודעים את זה על עצמם. יש כל כך הרבה אנשים שלא מכירים את המקצועות לעומק. כך למשל אחד ששונא כימיה כפי שהוא מכיר אותה מהתיכון יכול להתאהב בכימיה לאחר היכרות עם המקצוע ברמה אקדמית. בצומת שבה אני נמצא אני יכול לראות איך האש ניצתת בעיניים של הסטודנטים ברגע שהם קולטים שהם אוהבים ויכולים להצליח במקצוע מסויים בצורה יוצאת דופן. ללמד בסיס רחב ייצר לנו הרבה אנשים שיודעים מעט מאוד על הרבה נושאים.
מהשטח... | 02.02.12
13.
הצעה נוספת
לא צריך כל כך הרבה אקדמיזציה. לצמצם מכללות להפנות יותר תקציב לבי"ס תיכוניים למשוך את הכוחות הטובים מהמכללות להוראה הבסיסית. במקום שהוראה תהיה מקצוע של ברירת מחדל היא צריכה להפוך למקצוע מבוקש. חשבון פשוט. 200,000 מורים במערכת החינוך (יש 135,000 לפי אתר משרד החינוך) עלות שכר 40,000 ש"ח לחודש (משכורת אטרקטיבית מאוד ל - 99% מהואוכלוסייה). עלות כוללת 8 מיליארד ש"ח. תקציב החינוך היום הוא 34 מיליארד. עדין נשאר להשכלה גבוהה, פיתוח תשתית וכדומה.
דן | 02.02.12
12.
הבעיה היא לא באקדמיה,
המצב כיום הוא שמי שמתאמץ ומשקיע הולך לאוניברסיטה והמכללות מקבלות את כל השאר. השינויים שצריך לעשות הם: א. ביטול קצבאות הילדים ב. הנהגת מערכת חינוך אחידה לכולם שבה לומדים את כל מקצועות + 2 מקצועות בחירה בתיכון. ג. טיפול בבעיות משמעת ביד ברזל
סטודנט בעברית | 02.02.12
11.
כבוגר הנדסת חשמל בבר אילן נראה לי שאין בעיה עם השיטה הנוכחית מלבד כמה שינויים קלים
מה שלומדים הוא באמת לא מה שעושים בתעשיה. זה אמנם נכון. אבל מוקנים כל הכלים לרכוש כל ידע מקצועי. כדי להצליח בעולם המודרני מה שצריך הוא גמישות מחשבה ויכולת להשתנות ולפתור גם בעיות גם אם שינו את הכללים. נכון שלומדים באוניברסיטה הרבה דברים לא יישמויים (מישהו אמר אינפי?) אבל נראה שללא יסודות מוצקים לא ניתן ללמוד דברים חדשים בנקל. קשה לומר שיש אוניברסיטה או מכללה שתיתן לך כלים לכל החיים פשוט כי בימינו החיים משתנים בקצב גבוה (אחי לומד עכשיו במכללה שם לומדים בין השאר גם תכנות לאייפון, מישהו יכול להבטיח שהמגמה תימשך גם בעוד 10 שנים? או אפילו בשנה הבאה?) שמתי לב שכולם מתלוננים על השיטה , החל ממערכת החינוך וכעת גם באקדמיה. נראה שזה קצת מצחיק בעוד המצב הוא שבישראל רוב התעסוקה היא במקצועות הרוח ובנוסף אנחנו אימפריית היי טק (אל תגידו שזה הדור הקודם, מי אתם חושבים שעובד שם ?)... אם כבר מה שצריך לשנות בישראל הוא לתת במה גם לעובדי הכפיים, נראה שבעוד 10 או 20 שנה לא יהיו בישראל יהודים שהם שרברבים, עובדי מוסכים וכד' , היום אתה הולך למוסך וכל העובדים שם מדברים ערבית (די דומה להומוגניות השפה הרוסית של קופאיות הסופר ועובדי בתי החולים)...
אבי | 02.02.12
9.
בקיצור, הפרופ' מעוניין להוריד עוד יותר את רמת ההשכלה הגבוהה.
האם ההצעה עלתה בתום לב, או שמה הפרופסור הנכבד(אשר מנהל מכללה) מעוניין באופן מלאכותי לחסל את הפער בין האוניברסיטאות למכללות, ע"י יצירת תואר 'כללי' שיהיה בדיחה בפני עצמה, ואז גם תלמידי מכללות יעמדו בהם בקלות ובכך לא יוצגו כנחותים. כפי שנאמר באחת התגובות מעליי, במצב שכזה, על מנת לצבור ידע תיאורטי אמיתי נאלץ ללמוד שני תארים ולצאת לשוק העבודה בגיל 30 (או לסירוגין - לצאת כ'מהנדסים' בינוניים עם תואר ברמה תיכונית).
גיא | 02.02.12
8.
זה פרו"פ בהגדרה! כל המחקרים באוניברסיטאות בארץ מבוצעים ע"י הסטודנטים לתואר שני ושלישי!
למעט יחידי סגולה הפרופסורים באוניברסיטאות בארץ לא עושים כלום - באמת כלום - ואפילו לא מכירים את תוכן המאמרים שהסטודנטים שלהם פרסמו בשמם! כל סטודנט לתואר שני ושלישי בהנדסה ומדעים יודע את זה. לכן גם הרעיון ההזוי הזה לא יתקבל כי אם כן, ישראל תדרדר למקומות האחרונים מבחינת פרסומים והמחקר המדעי בארץ יתרסק ויחדל מלהתקיים! לא יהיו לפרופסורים\אוניברסיטאות עבדים שיבצעו עבורם את המחקר.
דוקטור מהתעשייה | 02.02.12
7.
קודם כל תכשיר אנשים ברמה מינימלית
זה שבוגרי טכניון לא מושלמים זה נכון. אבל יש לפחות איזה רף מינימום. אי אפשר להגיד זאת על בוגרי מכללות. תת הרמה שהולכת שם היא מסמרת שיער. כאשר מזלזלים ברמת המתמטיקה והפיזיקה מקבלים מהנדס סוג ב'. אני יודע שכל הטיפשים יגיבו שבתעשייה לא צריך את זה. אבל כל מי שאומר את זה כנראה לא יודע מספיק מתמטיקה ופיזיקה כדי לראות את זה בתעשייה. והוא מהנדס סוג ב'.
ארי | 02.02.12
5.
טמטום
מה שהוא אומר בעצם זה להפוך את מודל ההשכלה למודל של ארה"ב. שבו עושים תואר ראשון ללא שום קשר למציאות ואז אם אתה רוצה אתה מתחיל ללמוד באוניברסיטה. דבר שלא אפשרי אצלנו היות ואנחנו כבר מתחילים ללמוד בגיל 21,22 ולרב 23 אחרי טיולים ורק אחרי זה להתחיל ללמוד. דבר שיגרור מישהו שרוצה לעשות תואר ראשון שיעזור לו למשהו, למשל להשתלב בהיי-טק, להתחיל לעבוד רק בגיל 30 אחרי לפחות 6 שנים של לימודים (לפי המודל אותו הוא מציע). איפה ההיגיון פה? דבר נוסף, הסיבה שהאוניברסיטאות מקבלות יותר תקצוב הוא ברור -> רוב התקצוב הוא למחקר ולא לתלמידים ולכן הרב הכסף נמצא שם. דבר שמאוד הגיוני. בקיצור, אם רוצים לעשות שינוי זה לא הרעיון. להאריך לכולנו את תקופת הלמידה זה רעיון מטומטם.
סטודנט | 02.02.12
2.
שבעה כללים שכדאי לדעת בעולם המודרני
"תקשורת בין־אישית, יכולת ניתוח עצמית ועבודה בצוות" הן בדיוק היכולות, שדורש מאיתנו העולם המודרני והמקושר שלנו. המשפט "כולנו באותה סירה", הופך למציאות ממשית, ופתאום רבים מאיתנו מגלים שאף פעם לא חינכו אותם להיות אנשי צוות. הנה שבעה כללים למלח המתחיל, שכדאי גם במוסדות החינוך ינחילו לתלמידים ולסטודנטים: עלינו להפנים שעברנו ממצב שבו כל אחד חותר קדימה בצורה אישית, למצב שבו כולם חותרים בסירה גלובלית אחת, תלויים לחלוטין זה בזה. אם אני משפיע על אחרים והם משפיעים עליי, הדרך היחידה שלי להבטיח לעצמי שקט נפשי, תהיה אם כולנו נתחיל להתחשב באחרים. אנחנו נמצאים בין הפטיש לסדן: מצד אחד – הניכור וחוסר האמון שגוברים, מרחיקים אותנו זה מזה, ומצד שני – הגלובליזציה, שלוחצת עלינו להפנים את העובדה שכולנו קשורים, ולכן עלינו להתחבר ולפעול יחד כדוגמת התאים בגוף החי. עם כל יום שעובר, החיים מוכיחים למי שעוד צריך, שכשאנחנו מתעלמים זה מזה, נאבקים זה בזה, ומנצלים זה את זה, כולנו מפסידים. בעזרת מה הופכים את לבנו שבאופן טבעי מכוון פנימה, כך שיפנה החוצה, אל האחרים? התשובה טמונה בשינוי סולם הערכים החברתי. מאחורי מרבית פעולותינו מסתתר רצון לזכות בהערכה מהסובבים אותנו. ברגע שהחברה תתחיל להקרין אלינו שההתחשבות באחרים מוערכת – לכל אחד מאיתנו יהיה קל יותר לשנות את יחסו לזולת. שילוב ערך ההתחשבות בחיינו, יהפוך את העולם בכלל ואת המדינה שלנו בפרט, למקום שבאמת נעים לחיות בו.
ניב נבון | 02.02.12
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת