אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל המכשולים בדרך ליישום תוכנית ההאצה צילום: מיכאל קרמר

כל המכשולים בדרך ליישום תוכנית ההאצה

חמישה פרויקטים של תשתיות שטרם החל ביצועם יידונו היום בוועדת הכספים כחלק מתוכנית ההאצה של האוצר. בדיקת כלכליסט מגלה שגם אם יאושרו, יש עדיין מכשולים רבים בדרך לביצועם

30.11.2008, 07:02 | גיא מי-טל

ועדת הכספים של הכנסת תדון היום בתוכנית ההאצה של משרד האוצר, שבמסגרתה תפעל הממשלה להגדלת ההשקעה בתשתיות לאומיות, להאצת פרויקטים, ובאופן נלווה ליצירת מקומות תעסוקה נוספים במשק, כדי להביא להגברת הצמיחה בשנים 2009 ו־2010. לשם כך יוקדם תקצוב הרשאות להתחייב (כלומר לא הזרמות של מזומן ממש, אלא מתן הרשאה למי שמזמין את הפרויקטים ליצור התחייבות כספית מול מי שמבצע אותם) שנכללו בהצעת התקציב לשנת 2009, בהיקף של כ־3.5 מיליארד שקל. מאחר שאישור תקציב המדינה יידחה בכמה חודשים, הקדמה זו תאפשר את תחילת ביצועם של הפרויקטים המתוכננים כבר בתחילת השנה, ובכך תצמצם את הקיפאון הצפוי עד לאישור תקציב המדינה בכנסת.

נוסף על כך, בהתאם להנחיית ראש הממשלה בנושא הכללת שלב ב' במיגון שדרות ועוטף עזה בתוכנית ההאצה, יוצגו בפניו המשמעויות, ובהתאם להחלטה שתתקבל תועבר פנייה נפרדת לעניין זה.

כמו כן, תינתן הרשאה להתחייב לפרויקטים חדשים בהיקף של כ־5 מיליארד שקל. לשם כך נסקרו כלל תחומי ההשקעה הממשלתית בתשתיות במשק, הן ההשקעה התקציבית והן ההשקעה החוץ־תקציבית.

בסקירה זו אותרו פרויקטים זמינים, שאפשר להתחייב עליהם כבר ב־2008, אפשר להתחיל בביצועם ב־2009 או לכל המאוחר ב־2010, והם בעלי תשואה כלכלית גבוהה למשק.

עם זאת, נראה כי חלק מהפרויקטים הללו, שטרם החלו, עשויים להיתקל לא רק בבעיות תקציב בוועדת הכספים אלא גם בבעיות ביצוע. הפקעה, עתירות של הירוקים לבג"ץ, פינוי של דירות שמתעכב וחקיקה מיוחדת בכנסת - כל אלה עשויים לעכב אותם.

כביש עוקף קריות - דרושה חקיקה גלובלית

 

כביש עוקף קריות הוא קטע מכביש מהיר 22 שאמור לחבר את חיפה עם הקריות מצפון. הכביש יחבר את חיפה בדרום, קריית אתא במרכז וקריית ביאליק בצפון לאורך 12 ק"מ, שיכללו חמישה מחלפים ושלושה נתיבים לכל כיוון. בתכנון הכביש החלו כבר בשנות השבעים, והוא אמור להתבצע על ידי הסקטור הפרטי, במתכונת דומה לזו של דרך ארץ בכביש 6. העיכוב בביצוע בשנים האחרונות נובע מהצורך בחקיקה מיוחדת בעניין גביית אגרה בכבישים (כביש 6 הצריך חקיקה נפרדת, וכעת קיימת הצעת חוק לחקיקה גלובלית).

עלות: כ־2 מיליארד שקל, מהם כ־600 מיליון שקל נכללו בהצעת התקציב ל־2009.

סטטוס: התוכניות מאושרות והקרקע זמינה.

הבעיות: החקיקה. הכנסת הנוכחית התפזרה והחדשה תיבחר רק ברבעון הראשון של 2009, כך שההערכות הן כי החקיקה תתעכב - וכך גם ביצוע הכביש. כמו כן, צפויה התנגדות של תושבי הצפון להפיכת הכביש לכביש אגרה.

כביש רוחב 9 - שתי עתירות לבג"ץ

 

כביש רוחב מהיר בין כביש 4 באזור חדרה במערב לכביש 6 במזרח. לאורך הכביש שלושה נתיבים לכל כיוון.

עלות: כ־500 מיליון שקל.

סטטוס: התוכנית מאושרת והקרקע זמינה לאחר שבוצעו הפקעות.

הבעיות: נגד הכביש תלויות שתי עתירות לבג"ץ של ארגון אדם טבע ודין ושמורת ביצת זיתא, שריד מהביצות שהיו באזור ויובשו. כמו כן, חקלאים שאדמותיהם הופקעו לטובת הכביש הגישו תביעה להגדלת הפיצוי הכספי לכ־70 מיליון שקל.

ההערכות בענף התחבורה הן כי העתירה של זיתא תידחה, אך עתירת אדם טבע ודין על פגיעה בערכי טבע באזור (בעיקר באזור החיבור העתידי של הכביש עם כביש החוף) עלולה להקשות על התוכנית ולגרום לשינוי בתכנון.

כביש 471, צילום: מיכאל קרמר כביש 471 | צילום: מיכאל קרמר כביש 471, צילום: מיכאל קרמר

 

כביש 471, מכבית מזרח - מחכים להפקעת הקרקעות

 

כביש המחבר בין מחלף נחשונים בכביש 6 למחלף בר־אילן שעל כביש גהה.

עלות: כ־400 מיליון שקל.

סטטוס: התוכנית מאושרת, ועד כה פונו 30 דירות סמוכות.

הבעיות: פינוי חמש דירות והפקעת שטחים נוספים עדיין לא התבצעו.

כביש 79 - היחיד ללא בעיות

 

שדרוג, הרחבה ומחלוף קטע הכביש שבין צומת סומך לצומת המוביל שבגליל לאורך תוואי של 11 ק"מ. ייבנו שני מחלפים, והכביש יורחב לדו־מסלולי ודו־נתיבי. אורכו של הכביש כולו, מקריית ביאליק לנצרת, 27 ק"מ.

עלות: 1.1 מיליארד שקל (לכל הכביש).

סטטוס: בשלבי הכנת המכרז. העבודות עשויות להתחיל ב־2009.

כביש 461 - נשלח לתכנון מחדש

 

בין מחלף כוח בכביש 6 למחלף הטייסים בכביש 40. הכביש אמור לאפשר גישה מהירה לתל אביב מכיוון מזרח. תוכנית הכביש נידונה כבר בשנות התשעים. ב־2004 קיבל הכביש מעמד של פרויקט לאומי, והוועדה לתשתיות לאומיות שבמשרד הפנים אישרה את התוכניות להקמתו.

עלות: כ־500 מיליון שקל.

סטטוס: 60% מהקרקעות הנחוצות כבר הופקעו.

הבעיות: המשא ומתן המתארך עם חיל האוויר על פינוי שטחים בשליטתו. אדם טבע ודין עתרו לבג"ץ בדרישה להעתיק את תוואי הכביש ממקומו, והוא הוחזר לוועדה התכנונית לתכנון מחדש.  

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה