אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: ערוץ 10 הודיע לחברות המדיה על קיצוץ העמלות צילום: שאול גולן

בלעדי: ערוץ 10 הודיע לחברות המדיה על קיצוץ העמלות

ל"כלכליסט" נודע, כי בפגישות עם חברות המדיה הודיעה הנהלת ערוץ 10 כי מינואר לא ישלמו למשרדי הפרסום עמלות של יותר מ־20%. גורמים בערוץ: אם נקופח בנתח המסחרי לעומת ערוץ 2 - נפנה ישירות למפרסמים

15.12.2008, 08:29 | מיטל זדה

המלחמה על עמלות היתר החלה כבר בפועל. לאחר ההצהרה הדרמטית של קברניטי ערוץ 10 על הכוונה לקצץ בעמלות היתר לכ־20%, בערוץ מתחילים להיערך למהלך. ל"כלכליסט" נודע כי בשבועיים האחרונים החלו אנשי הערוץ להיפגש עם חברות רכש המדיה, והודיעו להם כי מינואר לא ישלם הערוץ למשרדי הפרסום עמלות שעולות על 20%. ההסדר החדש מעורר את זעמם של משרדי הפרסום וכבר הוביל אותם לצאת בהצהרות לוחמניות.

עתה מדברים בחברות המדיה על חוסר יכולת כלכלית להתקיים על בסיס עמלה של 20%. הנחה זו, לצד תקציבי הפרסום המצטמצמים עקב המשבר הכלכלי, מעלים חשש כי זמן הפרסום בערוץ 10 לא יהיה מלא כבעבר.

חברות המדיה מטילות ספק באפשרות של הערוץ לדבוק במהלך. בכיר באחת מהחברות הסביר כי החל לנהל שיחות עם לקוחותיו לגבי חלופות לפרסום בערוץ. "אני מתחיל להסביר להם שאפשר לנוח קצת מהטלוויזיה". הבכיר הסביר כי העובדה שערוץ 9 בחר דווקא עכשיו להעלות קמפיין שתוקף ישירות את ערוץ 10 אינה מקרית. "ערוץ 9 מציע אלטרנטיבה מאוד מעניינת. תמהיל מדיה שכולל שיבוץ של פרסומות בערוץ 2 עם ערוץ 9 יכול להיות עבור המפרסם חלופה אמיתית", הוא אמר. עוד הוסיף הבכיר כי גם הכניסה של קשת לערוץ 24 עשויה למנף אותו בקרב המפרסמים, ולהערכתו תקציבים יחלו להיות מוסטים לעברו.

עם זאת, ההערכות הפסימיות של אנשי הפרסום לגבי מסך ריק מפרסומות בתחילת ינואר נועדו בעיקר להפעיל לחץ מסיבי על קברניטי הערוץ, כדי לגרום לו לסגת מההכרזות. "צריך להבין שזה לא אומר שהערוץ יתרוקן ביום אחד מפרסומות. עכשיו זהו שלב המשא ומתן, ובדרך כלל המלחמה מתחילה קצת אחרי", אומר רוכש מדיה.

לגבי החלופה הקיימת עבור הערוץ, מסביר רוכש המדיה, "אני מניח שהוא ייערך ויפנה ישירות למפרסמים ויציג את העמדה שלו, ומדוע הוא יוצא למהלך הזה". ואכן, בערוץ לא שוללים פנייה ישירה ללקוחות. "אם נרגיש שאנחנו מקופחים בהתפלגות ה־share המסחרי מול ערוץ 2, נדע לפנות ישירות ללקוחות ואולי נציע להם לעבוד לפי מחירי נטו", אמר מקור בערוץ.

מנגד, בחברות המדיה מדברים על ניהול מו"מ שקט מול הערוץ השני, "גם קשת וגם רשת מבקשות להפחית עמלות. הן אומרות לנו 'יש משבר כלכלי, בואו לקראתנו'. אבל ברור להן שהן חייבות לעשות זאת בדו־שיח", אומר מנכ"ל חברת מדיה, ומוסיף כי מדובר על הפחתה בהיקף של 1%–1.5%.

מערוץ 10 נמסר: "קיימת אנומליה מטורפת בין ההפסדים של קשת, רשת וערוץ 10, לבין הרווחים העצומים של משרדי הפרסום. שוק הטלוויזיה מאופיין בזה שכל מי שעוסק בו מצליח לשרוד בקושי. היחידים שמרוויחים בתעשייה הזו הם משרדי הפרסום, שעוסקים בתיווך בלבד".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות