אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אגרות חברות התעופה יועלו ב-10%. רומנו: "ההיגיון ניצח" צילום: צביקה טישלר

אגרות חברות התעופה יועלו ב-10%. רומנו: "ההיגיון ניצח"

בנוסף, הוחלט היום בוועדת הכלכלה כי מס הנמל שמשלמים הנוסעים מנתב"ג יעלה מ-13 דולר כיום ל-21.7 דולר החל מינואר

16.12.2008, 16:57 | יסמין גיל

מאבק חברות התעופה בתוכנית משרד התחבורה ורשות שדות התעופה (רש"ת) להעלות את האגרות בנתב"ג, הגיע היום (ג') לסיומו. בדיון ממושך שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת הוחלט כי אגרות הנוסע בטיסות בינלאומיות מנתב"ג יועלו מ-13 דולר כיום ל-21.70 דולר - כפי שדרשה ההצעה המקורית.

לגבי האגרות שמשלמות חברות התעופה, אלו יועלו ב-10% בלבד, ולא ב-51% או 19% כפי שהציע משרד התחבורה בתכנית המקורית ובתכנית המעודכנת, בהתאמה.

חיים רומנו. "ההיגיון ניצח", צילום: צביקה טישלר חיים רומנו. "ההיגיון ניצח" | צילום: צביקה טישלר חיים רומנו. "ההיגיון ניצח", צילום: צביקה טישלר

כבר יממה לפני הדיון אמר ל"כלכליסט" יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ רוברט אילטוב, כי לא יסכים להעלאה גבוהה יותר מ-10% של האגרות שמשלמות חברות התעופה - בהן אגרת נחיתה, אגרת סבלות, אגרת חניה ואגרת ניקיון - וזאת בטענה כי אגרות אלו יגולגלו בסופו של דבר לידי הנוסעים.

במשרד התחבורה וברש"ת טענו כי מטרת העלאת האגרות היא מימון פרויקטים לפיתוח נתב"ג בהיקף של למעלה ממיליארד שקל. אלא שבעוד על העלאת מס הנמל לנוסע הייתה הסכמה כוללת בין הצדדים מלכתחילה, לגבי התכנית להעלות את אגרות חברות התעופה, התנהל מאבק ממושך בין הצדדים וחברות התעופה אף הפעילו לוביסטים בכנסת.

בסופו של דבר הוסכם כאמור, על העלאה של 10% באגרות חברות התעופה, שתתבצע בשני שלבים, 5% ב-2009 ו-5% ב-2010. זאת, בצמוד למדד יוקר המחייה ועל פי שער הדולר היציג של היום העומד על 3.85 שקלים. האגרות יעודכנו אחת לשנה בתחילת ינואר, גם כאן בניגוד לדרישת משרד התחבורה לבצע שני עדכונים בשנה.

יו"ר איגוד הטייסים, בועז חטיבה, אמר במהלך הדיון: "לא יכול להיות שיגישו לענף התעופה ולנוסעים חשבון על 60 שנות הזנחה". מנכ"ל ק.א.ל, יצחק טובלי, אמר: "אנחנו צריכים סיוע להישרדות לקראת מה שצפוי לנו ולא תוספת עלויות. בניגוד לחברות התעופה שמטיסות נוסעים, אצלנו יש אופציה והיא להעביר את המטען מהאוויר לים. אגרת הנחיתה שאנחנו משלמים בארץ יותר גבוהה ממה שאנחנו משלמים בניו יורק".

בסיום הדיון, שנמשך מספר שעות ונטלו בו חלק בכירי הענף, אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל אל על, חיים רומנו: "ההיגיון ניצח, שכן הדרישה מלכתחילה לא הייתה סבירה - לא מבחינת ההיקף ולא מבחינת התקופה".

יו"ר רש"ת, עובדיה עלי, אמר: "הרשות נענתה להצעת הפשרה מתוך מודעות למשבר בענף התעופה בארץ ובעולם - אשר פוגע גם בנו".

מנכ"ל יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) בישראל, קובי זוסמן, אמר: "בסופו של דבר מדובר בתוספת תשלום בתקופה קשה מאוד עבור התעופה. יחד עם זאת, אנו מודעים לצורך לשפר את תשתיות הבטיחות בנתב"ג".

תגיות