אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיקרוסופט בורחת מפרסום? צילום: בלומברג

מיקרוסופט בורחת מפרסום?

מיקרוסופט רוצה למקד את פעילותה בפיתוח טכנולוגיות. לצורך זאת היא נפטרת מעסקי הפרסום שלה - מעבירה את הפרסום במנוע החיפוש בינג ליאהו ומוכרת את חטיבות הפרסום המקוון שלה לכל דכפין שמשלם מספיק

15.08.2009, 10:54 | אבנר קשתן

אחרי שנים של מאבק בין מיקרוסופט לגוגל על הבכורה בתחום הטכנולוגיה, מיקרוסופט משנה אסטרטגיה. בעוד גוגל פעילה בעוד ועוד תחומים חדשים, בהם תחום מערכות הפעלה לטלפונים סלולריים (אנדרואיד) ולמחשבים (Chrome OS), ובתחום הטלפוניה (Google Voice), נראה שמיקרוסופט עושה את ההפך. במקום להרחיב את פעילותה לעוד תחומים, היא מתחילה לצאת מתחומים שנכנסה אליהם לאחרונה, ובייחוד תחום מכירת שטחי הפרסום באינטרנט, שבו החלה לפעול בקול תרועה כשרכשה בשנת 2007 את חברת הפרסום aQuantive ב־6 מיליארד דולר, והפכה אותה לחטיבת הפרסום שלה.

זה התחיל באפריל, כשמיקרוסופט מכרה את חברת FranchiseGator, חטיבה של aQuantive שמאפשרת ליזמים לרכוש זיכיון על שיווק מותגים. aQuantive שילמה על FranchiseGator ב־2006 21 מיליון דולר. מיקרוסופט מכרה אותה ב־20 מיליון דולר.

בסוף השבוע האחרון הכריזה מיקרוסופט שתמכור גם את RazorFish, חברת פרסום אינטראקטיבי שגם היא הצטרפה אליה כחלק מעסקת aQuantive .aQuantive רכשה את רייזורפיש ב־2004 תמורת 160 מיליון דולר. ואף שהחברה מראה רווחים יפים, ברבעון האחרון הציגה רווח נקי של 5.76 מיליון דולר מהכנסות של כ־400 מיליון דולר, מכרה אותה מיקרוסופט השבוע ב־530 מיליון דולר. לפי השמועות, החברה הבאה ברשימה היא חברת Massive, חברה שנחשבת פורצת דרך בתחום הפרסום במשחקי מחשב, ושנקנתה על ידי מיקרוסופט בשנת 2006 ב־280 מיליון דולר.

את עסקאות השלת חברות הפרסום מלווה העסקה המסוקרת ביותר: שיתוף הפעולה עם יאהו, שבמסגרתו יחליף מנוע החיפוש בינג את מנוע החיפוש של יאהו. לפי הסכם שיתוף הפעולה, מיקרוסופט תופקד על המשך פיתוח טכנולוגיית החיפוש והפרסום, ויאהו תטפל בשיווק, במשיכת המפרסמים ובעבודה עמם. מיקרוסופט תבצע את הסליקה מהמפרסמים, ותפריש ליאהו 88% מרווחי הפרסום באתריה, כולל ערבות לסכום מינימלי שלא פורסם.

מה מיקרוסופט עושה? ככל הנראה היא מנסה לצמצם את השקעותיה בתחומים שרחוקים מתחום הליבה שלה: טכנולוגיה. היא מעדיפה לפתח יחסים טובים עם שותפים אסטרטגיים - יאהו בתחום הפרסום המקוון, Razorfish (שבה היא תחזיק ב־3% בעלות ועסקת פרסום לחמש שנים) בתחום האינטראקטיב - במקום לנסות לעשות הכל בעצמה. אולי היא הבינה שבשביל להתחרות בגוגל, ששולטת בתחום שירותי האינטרנט, היא צריכה לעצור ולהתרכז. דווקא גוגל, שמרשה לעצמה להשתעשע בהרפתקאות טכנולוגיות ושירותים יצירתיים, עלולים למצוא את עצמם בתפקיד החברה המפוזרת, בזמן שמיקרוסופט חוזרת לעניינים.

תגיות