אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הרכב באירופה: יותר גריטה, יותר מכירות

שוק הרכב באירופה: יותר גריטה, יותר מכירות

עיון בטבלת מכירות האירופית מגלה שבמדינות בהן ניתן תמריץ נדיב לגריטה, המכירות פשוט מזנקות

24.08.2009, 10:08 | תומר הדר

בעוד השוק הישראלי נשלט על ידי מכוניות סדאן אסייתיות, השוק האירופי פועל לפי כללים שונים לחלוטין: מניתוח נתוני המכירות שמפרסמת חברת ג'ייטו דיינמיקס, המתמחה באיסוף מידע על ענף הרכב, עולה שבשוק האירופי המכונית הפופולרית ביותר היא גרמנית, פלח השוק המתעורר שייך למכוניות קטנות, וגריטה (פירוק ומיחזור) ודלקים חליפיים מביאים לעלייה במכירות.

הנתון הבולט ביותר שעולה מניתוח השוק של ג'ייטו הוא שבעשרת המקומות הראשונים בטבלת המכירות (על פי דגמים) אין אף מכונית מתוצרת יפנית או קוריאנית, וגם לא מכוניות בתצורת סדאן. את הטבלה מובילה פולקסווגן גולף, עם 50,329 מכירות ביולי לבדו. לשם השוואה, ביולי אשתקד נמכרו 39,647 פולקסווגן גולף, כך שמכירות הדגם רשמו עלייה של 26.9%.

שנייה ברשימה היא פורד פיאסטה, עם 40,161 מכירות, המייצגות זינוק מרשים של 59% בהשוואה לשנה שעברה. במקום השלישי מדורגת פיז'ו 207 עם 33,424 מכירות, ירידה קלה של 7.2% לעומת אשתקד. גם במקום הרביעי והחמישי נמצאות מכוניות סופר-מיני, פיאט פונטו ואופל קורסה - שתיהן רשמו עלייה במכירות בהשוואה לנתוני יולי הקודם. בישראל ניצבים שני הדגמים הללו בחלקה הנמוך יותר של טבלת מסירות הרכב.

אבל הנתון המעניין ביותר בטבלה הוא העלייה במכירות שנגרמה כתוצאה מהחלתן של תוכניות גריטה. נכון, גם בישראל קיימת תוכנית כזו, אבל היא מתמרצת את בעלי המכוניות שמביאים את מכוניתם לגריטה ב-3,000 שקל - כ-3% ממחירה של מכונית סופר-מיני חדשה. המענק האירופי, בתוספת הנחה מהיבואן המקומי, מגיע ל-50% ממחירה של מכונית סופר-מיני חדשה.

התוצאה היא שבשווקים שבהם הונהגה מדיניות תמריצי גריטה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים במכירות מכוניות חדשות: בגרמניה נרשמה ביולי עלייה של כ-30% בהשוואה ליולי 2008; בצרפת נרשמה עלייה של 3%; וגם באיטליה נרשמה עלייה של 6.2%. המדינות שלא הנהיגו תוכניות גריטה כדאיות, ובהן קפריסין, צ'כיה, אסטוניה ופינלנד, נפגעו מהמיתון ורשמו ירידות של עשרות אחוזים במכירות ביולי השנה בהשוואה ליולי אשתקד.

בישראל צפוי המיסוי הירוק להשפיע על טבלת המסירות של יבואני הרכב במידה שולית, אם בכלל. בחודש הקרוב צפויים יבואני הרכב להיפטר ממכוניות ששוחררו ממכס לפני החלת המס הירוק. אחר כך צפויים לקוחות רכבי היוקרה לעכל את ההתייקרות ולבקש (וגם לקבל) הנחות שיאפשרו להם לקנות מכוניות ברמת ההנחות שאליה הורגלו.

במכירות של המשפחתיות העממיות (קרי: יפניות וקוריאניות שמצוידות במנועי 1.6 ליטר), לעומת זאת, לא צפויים שינויים משמעותיים - הן כיוון שמחירן בקושי השתנה, והן מכיוון שחברות הליסינג צפויות להצטייד מבעוד מועד, לקראת החלתו של שווי השימוש הליניארי בתחילת 2010. על אירופה אפשר רק לחלום.

תגיות