אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חדש בישראל: כביש שמייצר חשמל באדיבות חברת אינוואטק

חדש בישראל: כביש שמייצר חשמל

בפיילוט של הטכניון וחברת אינוואטק בכביש גהה הומרה בהצלחה אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית - באמצעות גנרטורים שהוטמנו מתחת לכביש

05.10.2009, 10:34 | ליאור גוטמן

פריצת דרך בתחום האנרגיה: מדענים ישראלים הצליחו לייצר חשמל מנסיעת כלי רכב חולפים בכביש. מדובר בשיתוף פעולה בין החברה הלאומית לדרכים, חברת "אינוואטק" ומהנדסי הטכניון, שמאפשר הפקת חשמל מגנרטורים שממוקמים תחת כבישים מהירים.

פיתוח חדש טורבינת גז לייצור חשמל ביתי המערכת, שנחשפת לראשונה ב"כלכליסט", תוזן בגז ותשחרר את יחידת הדיור מתלות ברשת החשמל הארצית ליאור גוטמן, 27 תגובותלכתבה המלאה
הפקת החשמל נעשית תודות ללחץ שמופעל על ידי כלי הרכב שנעים על הכביש: חומרים מיוחדים מאפשרים המרה של אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית, ואלו נאגרים במצברים מיוחדים שהוצבו בצד הכביש. בשבוע האחרון נערך פיילוט בנושא בכביש 4 (כביש גהה) באזור צומת חפר, בקטע נסיעה שאורכו כעשרה מטרים.

לדברי גורמים המקורבים לפרויקט, הפיילוט ענה על כל הדרישות. "הצלחת הניסוי השבוע היא אבן דרך חשובה בפריצת הדרך הטכנולוגית", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, "אנו חיים במדינה קטנה עם יתרון ניכר בתחומי המחקר והידע, מול מדינות רבות בעולם המחפשות דרכים לשימור אנרגיה שמתבזבזת. אנו שמחים לסייע לגורמים המבקשים לשתף אותנו בפיתוחים חדשניים. חוקרי 'אינוואטק' מביאים בשורה של ממש, הנמצאת עדיין בשלבי פיתוח".

הכביש יאיר את הכרך

בקרוב מתכוונים השותפים במיזם להרחיב את המחקר לפרויקטים נוספים באורך של כק"מ כל אחד. "הרחבת הפרויקט לנתיב נסיעה בודד של כ-1,000 מטרים תאפשר ייצור חשמל בסדר גודל של 200 קילו-וואט שעה מדי שעה. קילומטר כביש בן ארבעה מסלולים, יאפשר קצירה של כמגה וואט שעה בשעה, כמות המספיקה לצריכת חשמל ממוצעת של כ-2,500 בתי אב", מסבירה אדרעי-אזולאי. מנהלת הפרויקט.

לדבריה, מדובר בטכנולוגיה שאינה מושפעת ממזג אוויר ואינה דורשת הקמת תשתית רחבה או הפקעת קרקעות. אספקת חשמל תאפשר הפעלה של שלטי הכוונה, מצלמות מהירות או תאורה, ובעתיד גם העברת עודפי ייצור חשמל לרשת הארצית.

אדרעי-אזולאי מוסיפה שגנרטורים שפותחו ע"י חברת "אינוואטק" הוטמנו בעומק של כחמישה סנטימטרים מתחת לשכבת האספלט העליונה. כאשר מבחינת הנהגים הנוסעים במקום, לא ניכר כל שינוי בכביש. לטענתה, תנועה סדירה של כלי רכב מאפשרת צבירה של כ-2,000 וואט בשעה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

131 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

131.
חוק שימור הטפשות
כמובן שחוק שימור אנרגיה חייב להתקיים. כן, גם בישראל הוא מתקיים. ולא, חלקכם טוענים שהאנרגיה שמתבזבזת על חום תנוצל ותומר לאנרגיה חשמלית. אולי בעולם אידיאלי. מה שאתם שוכחים (נוח לשכוח) זה שנסיעה על הכביש ה"משודרג" הזה עדיין מבזבזת אנרגיה לחום! אף אחד לא אמר שכעת הכביש והגלגלים לא יתחממו. ואתם יודעים מה? גם אם איכשהו יהיה בזבוז קטן יותר של חום כך, עדיין כדי לשמור על המשוואה מאוזנת צריך אנרגיה נוספת, שכמובן תלקח מהאנרגיה של הרכבים. כך שלא משנה איך תסכלו על זה, אנחנו כן נבזבז אנרגיה נוספת בקטע הכביש הזה, ונרוויח אותו חזרה מהחשמל המופק. מעולה, שמרנו על אותה אנרגיה! אה, אופס, השדרוג של הכביש גם עולה כסף ואנרגיה...
איציק , בוגר פיסיקה  |  12.05.10
לכל התגובות