אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: A123 לא מניעה צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: A123 לא מניעה

מפתחת הסוללות החשמליות ממתינה ל-2015, אז השוק צפוי להכפיל עצמו פי 700 ל-22 מיליארד דולר

12.10.2009, 10:23 | אילון ג'דה

חברת A123 (סימול: AONE) מפתחת, מייצרת ומשווקת סוללות חשמליות למגוון שימושים, שהעיקרי בהם הוא תחבורה. בין לקוחותיה הגדולים נמצאות חברות כגון ב.מ.וו, קרייזלר, ג'נרל מוטורס וגם בטר פלייס (מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי ומשפחת עופר).

עליית מחירי הנפט, בשילוב עם חששות בנוגע להתחממות כדור הארץ, יצרה קרקע פורייה לחיפוש מקורות אנרגיה זולים ויעילים יותר. פתרונות הנעה חשמלית כמו אלו של A123 נתפסים כעדיפים מבחינת זיהום האוויר.

עד לפני כמה שבועות, A123 היתה חברה פרטית. בעליה היו שלושה יזמים שחברו ב־2001 כדי למצות את הפוטנציאל המסחרי של טכנולוגיה חדשה של סוללות חשמליות. אותה טכנולוגיה פותחה במעבדת המחקר של ד"ר יט־מינג צ'אנג באוניברסיטת MIT, אשר הנו גם אחד משלישיית המייסדים. את השם המוזר A123 נטלה החברה מתוך אחת הנוסחאות המדעיות שמופיעות בספרות האקדמית הנוגעת לתחום הפיתוח של החברה.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

לאחר שמונה שנות פעילות A123 הנה חברה שמעסיקה כ־1,700 עובדים, מתוכם כ־200 במחקר ובפיתוח. עם זאת, הנתונים הכספיים רחוקים מלהרשים. רק ב־2006 החלה החברה לרשום הכנסות, ובכל היסטוריית הפעילות שלה הכניסה החברה כ־184 מיליון דולר בלבד. על רווחים אין מה לדבר - מ־2004 ועד היום יצרה החברה הפסד תפעולי מצטבר של 147 מיליון דולר. נקודת האור הבודדת, בכל הנוגע לדיווחים הכספיים, היא הצמיחה המהירה של ההכנסות מאז 2006: יותר מ־40% בממוצע שנתי. עם זאת, ההפסדים התפעוליים גדלים גם הם בקצב מבהיל - כמעט הכפלה מדי שנה.

ייאמר לזכותה של A123 שהיא מיטיבה למכור את החלום לגבי השוק העתידי למוצריה. על פי נתונים שהציגה החברה בתשקיף שפרסמה לאחרונה, שוק כלי הרכב הממונעים חשמלית (השוק העיקרי שאליו פונה A123) צפוי לצמוח באופן ניכר. כיום מציעות חברות הרכב בתחום 19 דגמים שונים של מכוניות חשמליות, אולם ב־2014 צפוי מספר הדגמים לעלות ל־150 וב־2019 הוא מוערך ביותר מ־200.

מה שרלבנטי יותר לחברה הוא שוק הסוללות למכוניות חשמליות. על פי נתונים של חברת סקרים A.T. Kearney שהתירה ל־A123 לפרסם את הנתונים הללו בתשקיפה, שוק הסוללות ליישומי תחבורה אמור להסתכם בכ־32 מיליון דולר ב־2009 אך צפוי לגדול ל־22 מיליארד דולר ב־2015, כלומר להכפיל עצמו פי 700. ב־2020 יגדל שוק זה ל־74 מיליארד דולר - ללא ספק, קצבי צמיחה (חזויים) אולטרה־פנטסטיים.

עם זאת, מעט קשה להתייחס להערכות מסוג זה ברצינות רבה מדי, מה עוד שהן לקויות אפילו בטווח המיידי: במחצית הראשונה של 2009 בלבד הפיקה A123 הכנסות בסדר גודל של 25 מיליון דולר משוק הסוללות למכוניות - בערך שלושה רבעים מההכנסות החזויות לכל השנה עבור כל השחקניות בתחום.

ובכל זאת, המשקיעים במניות A123 כנראה פחות מחמירים בנוגע לנתונים כספיים ותחזיות דמיוניות. מאז הנפקתה בסוף ספטמבר השנה עלתה מניית החברה ביותר מ־50%, ולפני סבב מימוש הרווחים האחרון אף הגיעה לתשואה של 100% על מחיר ההנפקה. האם "קלינטק" הוא (בועת) הדוט.קום החדשה?

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות