אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקינזי לצה"ל: צמצמו צי הרכב

מקינזי לצה"ל: צמצמו צי הרכב

ל"כלכליסט" נודע כי חברת הייעוץ מקינזי ששכר צה"ל מצאה שצי הרכב של הצבא בזבזני: הצבא מספק לקצינים מכוניות גדולות מדי שצורכות דלק רב ומחזיק במאגר מכוניות מיותר לאלופים. מסקנותיה המלאות יפורסמו בתוך כמה שבועות

27.10.2009, 22:10 | שרון ביידר

צי הרכב שמחזיק צה"ל צורך דלק רב מדי ועלויות התחזוקה שלו גבוהות מהנדרש - כך קובעת חברת הייעוץ הכלכלית העולמית מקינזי, שאת שירותיה שכר לאחרונה צה"ל. מטרת הבדיקה שערכה מקינזי, שמתמחה בייעוץ ארגוני וכלכלי, היא לאתר דרכים לחסוך בהוצאות הצבאיות. מסקנותיה המלאות יפורסמו בתוך כמה שבועות, אך מסקנות ראשוניות שנוגעות לצי הרכב הצה"לי הגיעו לידי "כלכליסט" וחושפות תמונה בעייתית של בזבוז כספים.

לדוגמה, מקינזי קובעת שכאלף מכוניות צה"ליות "לבנות" (רכב מינהלתי), כגון טנדרים ומסחריות אמריקאיות, הנמצאות בשירות קציני תחזוקה וקצינים עם משפחות מרובות ילדים, הן מכוניות גדולות מדי משמעותית עבור הצרכים של משתמשיהן, ומובילות לבזבוז בדלק ולעלויות תחזוקה גבוהות. במקרים אלו ממליצה חברת הייעוץ להחליף את המכוניות הגדולות בטנדרונים כגון רנו קנגו.

תחום נוסף שאליו מתייחסות מסקנותיה של מקינזי נוגע למכוניות חלופיות שניתנות לאלופים בצה"ל. כיום, במקרה שבו רכבו הצמוד של אלוף מושבת לצורך תיקון, מועמד לרשותו רכב חלופי מסוג דומה, המצויד במערכות תקשורת ייעודיות. לצורך כך מחזיק הצבא במאגר כלי רכב חלופיים שאינם נמצאים בשימוש יומיומי. על פי מקינזי, יש להעביר את כל מכוניות האלופים ותתי־האלופים לשיטת הליסינג, ולבטל את מאגר כלי הרכב החלופי. במקרה הצורך יטופל המחסור ברכבים על ידי חברת הליסינג.

ככלל ממליצה מקינזי להגדיל את נתח המכוניות שהצבא חוכר מחברות הליסינג. כיום צה"ל מחזיק בכ־7,000 מכוניות משפחתית ומכוניות קומפקטיות החכורות בחוזי ליסינג ומוצמדות לבעלי תפקידים שונים, מתוך צי המונה כ־10,000 מכוניות "לבנות". חוזי הליסינג למכוניות אלה צפויים להסתיים במהלך תחילת השנה הבאה, ובמקינזי ממליצים לחדשם.

נוסף על כך הצבא משתמש בכ־1,200 מכוניות בחוזי השכרה לטווח ארוך. בכל הנוגע לטנדרונים, מקינזי ממליצה ממליצה לרכוש את אלה ישירות מיבואני הרכב ולא מחברות הליסינג, שכן אפשרות זו משתלמת יותר מבחינה כלכלית.

תגיות

46 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

45.
הנה בצ'יק כמה תובנות שיחסכו המון כסף
א. כל הנסיעות המנהליות ולוגיסטיות מתבצעות עם דיזל ידני קטן, נוסעים וטנדרונים. רכב שונה רק במקרים של צורך רפואי של נכים. ב. נסיעות בתוך בסיסים ובסביבתם הקרובה מתבצעות עם רכב חשמלי, תחליף לסובריות. ג. ציוד קשר יעודי לאלופים יהיה מודולרי וניתן להעברה לכלי רכב אחרים שהוכנו לכך מראש, בדיוק כמו שפעם היו מכינים חורים במסחריות אזרחיות להפיכה לאמבולנסים וכו'. בהיצע הרכב היום אין בעיה למצוא כלי רכב חסכוניים עם דיזל שמתאימים גם למאות ק"ג של ציוד (למשל פאסאט סטיישן). ד. קצינים בכירים נוסעים ברכב לבן צמוד, רכב חום\שטח רק כאשר יש צורך מבצעי ורכב לבן אינו מתאים. בחירת טנדר ארבע דלתות או דמוי SUV בתור רכב לבן עשויה לחסוך גם את רוב הצורך ברכב שטח.
29.10.09
44.
הבעיה האמיתית היא כמות אנשי "התפקידים" הלא נחוצים בצבא.
הכסף האמיתי נשפך בצבא על תקני ניהול כ"א, לוגיסטיקה ושאר דרגים סמי-מקצועיים של יחידות צבאיות, שכל אחת מארגנת ונלחמת לעצמה על התקנים הנ"ל בלי פיקוח ויד מכוונת ומצווה מלמעלה. "למה ביחידת זחל"ם צריך גם את רס"ן א' בתקן הקצין אג"מ?" - "צריך הרמטכ"ל צריך, אחרת אין לך מושג מה יקרה..." "אוקיי ולמה ביחידת שמג"ג צריך את סא"ל מ' בתפקיד קצין לוגיסטי מסייע?" - "אוהו אותו בטח צריך הרמטכ"ל..." "בסדר, אבל למה באוגדת התתר"ן צריך את רב נגד ע' בתפקיד טועם קפה?" "הרמטכ"ל, אנחנו בהלם... לשאול כזאת שאלה בימים גורליים כמו עכשיו!" "ואגב, הרמטכ"ל, בקריה יושבת אחת, אל"מ ד', כבר 20 שנה בתפקיד חוקרת תקציבים, בטוח שצריך אותה?" "מה השתגעת? בטח שצריך, אחרת מי יתריע על כל התפקידים המיותרים?!..." כן? למה? כי אחרת הקצינים הנ"ל יהיו, בפשטות, בטטות שיושבים בבית ולא יודעים לעשות כלום, נכון? אז זה אומר שהם צריכים להישאר בצבא, ולקבל ג'ובים, דרגות ורכב?
במדינת האפסים  |  28.10.09
42.
חברןת הייעוץ ידועות בהמלצותיהן הכלליות בנוסח "לצמצם הוצאות" ו"להגדיל הכנסות"
החסכון, אם בכלל יהיה, יספיק בקושי לכיסוי חשבון הייעוץ. מנהלים אוהבים להעסיק חברות ייעוץ משתי סיבות, היועצים מחניפים לאגו של המנהל, הדו"ח תמיד משמש כסת"ח. את ההמלצות אי אפשר לממש כי יש התנגדות העובדים וכו, ובסך הכל יש מראית עין של עשיה ובפועל רק הגדילו את ההוצאה.
זה שמשלם  |  28.10.09
לכל התגובות