אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הייבוא המקביל למכוניות: מסתמנים קשיים ליבואנים הפוטנציאלים צילום: shutterstock

הייבוא המקביל למכוניות: מסתמנים קשיים ליבואנים הפוטנציאלים

מועד יישומו של הצו עתיד להידחות לפחות עד סוף החודש בשל השגות רבות מטעם גופים המעורבים ברפורמה. בנוסף, לוי יצחק לא יכלול מכוניות ביבוא מקביל במחירון שלו, אלא יצור עבורן מחירון נפרד עם ירידת ערך גבוהה יותר

09.11.2009, 20:31 | תומר הדר

הצו המסדיר את הייבוא המקביל למכוניות טרם נכנס לתוקף וכבר מסתמנים קשיים ליבואנים הפוטנציאליים. ל"כלכליסט" נודע ששמאי הרכב לוי יצחק בוחן את האפשרות שלא לכלול מכוניות בייבוא מקביל במחירון הרכב הרגיל שלו, אלא ליצור עבורן מחירון נפרד שייכלל בתוך המחירון הרגיל.

לוי יצחק. מחירון נפרד ליבוא מקביל, צילום: גלעד קוולרצ לוי יצחק. מחירון נפרד ליבוא מקביל | צילום: גלעד קוולרצ'יק לוי יצחק. מחירון נפרד ליבוא מקביל, צילום: גלעד קוולרצ

בנוסף, אם בשנה הראשונה כמויות המכוניות שיגיעו ביבוא אישי יהיו נמוכות במיוחד, יבחרו בלוי יצחק להקדיש להן הערה מיוחדת במחירון, שבה תצוין הפחתת מחיר בגין יבוא מקביל. בכל מקרה, גם אם מדובר במחירון בתוך המחירון הכללי וגם אם מדובר בהערת שוליים, המכוניות בייבוא המקביל יסבלו מירידת ערך שונה מזו של המכוניות בייבוא סדיר, שככל הנראה תהיה גבוהה יותר.

על פי הערכות בענף הרכב, השימוש במחירון נפרד או בהערה מיוחדת למכוניות מיבוא מקביל ימנע מצב שבו חברות הליסינג "סובלות" מירידת ערך של דגמים פופולאריים שמקביליהם מגיעים ארצה בייבוא אישי. זאת, מכיוון שמחירי הדגמים המיובאים בייבוא סדיר על ידי היבואנים הוותיקים יהיו מנותקים במחירון ממחירי הדגמים בייבוא האישי.

השגות רבות לנוסח המסמך

 

עוד נודע ל"כלכליסט" שמועד יישומו המקורי של הצו לתחילת החודש הנוכחי עתיד להידחות לפחות עד סוף החודש, מאחר  שהגופים המעורבים במימוש הרפורמה הגישו השגות רבות לנוסח המסמך. כך, לדוגמה, נודע ל"כלכליסט" שלמשרד התחבורה הוגשו השגות הנוגעות למגבלות שהוטלו על הסוכנים שיורשו לייצא מכוניות לישראל. על פי הנוסח שהגיש משרד התחבורה חייב הסוכן בחו"ל ("דילר") להוכיח היקף פעילות של 250 כלי רכב שנמכרו בשנה, בהיקף כספי מינימלי של 5 מיליון אירו.

לטענת המועצה לצרכנות סייג זה אינו מספיק, מכיוון שמדובר במצבת מלאי נמוכה במיוחד שאינה מעידה על יכולת כלכלית אמיתית. בנוסף, נושא מוסכי השירות שיחויב יבואן מקביל להחזיק מהווה בעיה, מאחר שעל פי נוסח הצו שהגיש משרד התחבורה אין כל הגדרה חוקית לתחום עיסוקו של המוסך. כך לדוגמה יכול יבואן מקביל להגיש בקשת יבוא לרכב ולהציג רשימת מוסכים מורשי משרד תחבורה המתמחים בפחחות רכב, כאשר לקוחותיו זקוקים למעשה למוסכים שמתמחים במכונאות רכב.

עוד דורשים במועצה לצרכנות לחייב יבואנים מקבילים בהחזקת מספר מחסני חלקי חילוף (בניגוד למחסן אחד הנדרש כיום), כדי שהלקוחות יוכלו לקבל שירות מהיר. במועצה להגנת הצרכן מדגישים גם שטיפול ברכבים מדגמים שאינם מיובאים ארצה על ידי היבואן הסדיר עלול להוות בעיה עבור הלקוחות.

יש כבר מכוניות בהמתנה

למרות הקשיים הכרוכים ביישומו של הייבוא המקביל, כבר החלו כמה גופים לבדוק אפשרויות לביצועו. בין המדינות שבהן בוצעו לאחרונה נסיונות ליצירת קשר עם משווקי מכוניות ניתן למנות את מזרח אירופה ואת גרמניה.

במקרה אחד קבוצה של אנשי עסקים ישראלים רכשה מכוניות בגרמניה, בתיווכו של עורך דין גרמני. המכוניות ממתינות בימים אלה ליישום תקנות היבוא המקביל. במקרה השני נרכשו מכוניות מסוכנות רכב גדולה במזרח אירופה בשיטת הקונסיגנציה, כלומר בשיטה בה הועמדו המכוניות לרשותו של המפיץ הישראלי עד למועד מכירתן. אם המכוניות לא יימכרו לאחר כניסת הרפורמה, הן יוחזרו למזרח אירופה.

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
"המועצה לצרכנות" נגד הצרכנים ! בישראל כבר אין גבול לשחיתות !
לא יאמן...ראו איך היבואנים גייסו את "המועצה לצרכנות" למאבק שלהם ביבוא המקביל,עושרם וכוחם והשפעתם של היבואנים לא יתואר , כל מטומטם מבין שהאינטרס הראשון של הצרכן זה לשבור את המונופול \קרטל ההיסטורי של יבואני הרכב...ומי פתאום מציץ ..לא פחות מאשר זה המתיימר להגן עלינו
עושרם וכוחם והשפעתם של היבואנים לא יתואר  |  11.11.09
לכל התגובות