אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההימור הכושל של ברוידי על תומקאר

ההימור הכושל של ברוידי על תומקאר

דו"חות הרבעון השלישי של קרן מרקסטון חשפו כי הקרן מחקה 45% מהשקעתה ביצרנית רכבי השטח הישראלית. ל"כלכליסט" נודע כי המחיקה בוצעה בשל סגירת קו הייצור של הרכב בדטרויט והחזרת הייצור לישראל. תומקאר היא החברה הישראלית היחידה שאליוט ברוידי מעורב בניהולה

09.12.2009, 09:18 | רחלי בינדמן, הדר רז ותומר הדר

דו"חות הרבעון השלישי לשנת 2009 של קרן מרקסטון חשפו מחיקה מפתיעה של 12.2 מיליון דולר, כ־45% מהשקעתה המקורית שביצעה בהשקעה האחרונה שלה ביצרנית רכבי השטח הישראלית, תומקאר. עד כה השקיעה מרקסטון כ־27 מיליון דולר בתומקאר, מתוכם הזרימה 2.8 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2009. אליוט ברוידי, יו"ר מרקסטון, שהודה באחרונה בקבלת שוחד לצורך גיוס השקעות, משמש יו"ר תומקאר.

פרשנות מערבבת את המספרים נתוני דו"חות הרבעון השלישי של קרן מרקסטון מעידים כי מנהלי מרקסטון נוקטים גישה אופטימית יחסית בעת הערכת שווי החברות שבבעלותם עומרי כהןלכתבה המלאה

ל"כלכליסט" נודע כי המחיקה האמורה בוצעה בשל החלטה אסטרטגית מהותית של תומקאר שהתקבלה לאחרונה. כבר ב־2007 השלימה תומקאר הקמת פס ייצור ראשון של הרכב בדטרויט. ההנהלה החדשה בראשות מרקסטון החליטה באחרונה לסגור את פס הייצור בדטרויט ולחזור ולייצר את התומקאר "כחול־לבן" באמצעות תעשיית רכב נצרת, זאת לאחר שהייצור בארצות הברית לא הוכיח את עצמו כרווחי. במרקסטון אישרו אתמול כי המחיקה בוצעה בעקבות סגירת פס הייצור בדטרויט ואמרו ל"כלכליסט": "תומקאר מחזירה את הייצור לישראל לנוכח המצב בארה"ב, בעוד שהשיווק יישאר בארה"ב".

קרן מרקסטון נכנסה להשקעה בתומקאר באוגוסט 2008 בתמורה להשקעה של 15.3 מיליון דולר ולצד הלוואת בעלים של 9 מיליון דולר, וזאת בתמורה ל־75% מהון החברה. את תומקאר הגה וייסד בשנת 1991 יורם זרחי שהיה מנכ"ל החברה בעת רכישתה. המפעל הראשי של החברה בישראל נמצא בגבעת השלושה. כלי הרכב של תומקאר הם בעלי יכולת עבירות נדירה, והם מיועדים לשימושים צבאיים ומשטרתיים בעיקר.

תומקאר, צילום: אי פי תומקאר | צילום: אי פי תומקאר, צילום: אי פי

מרקסטון רכשה את תומקאר כדי לייצר את כלי הרכב בארה"ב ובסין. עיקר ההשקעה יועדה ליצירת מערך שיווק נרחב בארה"ב. הקרן האמינה אז בפוטנציאל המכירות של רכבי השטח הקלים שתומקאר מייצרת במדינות מתפתחות דוגמת סין ושקלה להקים שם מפעל ייצור בעתיד. עם השלמת הרכישה העבירה מרקסטון את מטה החברה למישיגן, ארה"ב, והעמידה בראשו את טום מאקליר, ששימש בעבר מנהל תפעול ראשי בחברת השירות של ענקית הרכב קרייזלר.

פרשנות חתונה הקתולית הסיוט של המוסדיים: אם לא יעבירו כסף לקרן, כל השקעותיהם עד כה יחולקו לאחרים מאיר אורבך, תגובה אחתלכתבה המלאה

ל"כלכליסט" נודע עוד כי מאקליר עזב לאחרונה את תפקידו. במרקסטון אמרו אתמול כי פרישתו של מקאליר היתה לאור הירידה בנפח הפעילות של החברה בארה"ב אך ציינו כי לאור ניסיונו הרב, ייוותר מקאליר יועץ של החברה.

רמז להתפתחויות אלה ניתן למצוא בדו"חות הרבעון השני ל־2009 של קרן מרקסטון, שציינה כי בעקבות מהפכה כלכלית שעוברת תעשיית מכלולי כלי הרכב, רמת הסיכון מבחינת עלויות החברה עלתה בשל הקושי בזמינות של רכיבים. עם זאת, ציינה מרקסטון, תומקאר נמצאת בשלבים של איתור אלטרנטיבות ייצור. כיום נמכרים כלי הרכב של תומקאר לתעשיות הצבאיות במדינות החברות בארגון נאט"ו. במגזר זה תומקאר הישראלית נאלצת להתמודד מול שלל יצרנים מתמחים אמריקאיים כגון פולאריס, שצצו בשנים האחרונות ומהווים תחרות לא פשוטה לתומקאר.

גורמים בשוק הנמנים עם משקיעיה של מרקסטון יודעים לספר כי מלכתחילה מדובר היה בהשקעה שהיא סוג של הימור. במקור תוכנן רכב השטח עבור כוחות הביטחון הישראליים, וממדיו, שנועדו לאפשר את הטענתו בתוך מסוק, מעידים על כך. אולם התומקאר בגרסתו טרם עידן מרקסטון הפך לרכב פופולרי דווקא במגזר האזרחי, במיוחד בקרב צעירים שנהנו מן העובדה שהתומקאר הוגדר בעבר כרכב חקלאי, מה שאפשר לצעירים בני 16 לנהוג בו כשהם מצוידים ברישיון לטרקטור. ואולם באפריל 2007 נפגעו מכירותיו של התומקאר בישראל באופן ניכר לאחר כניסתה לתוקף של תקנה שאסרה על צעירים עד גיל 17.5 לנהוג בטרקטורונים ללא נהג מלווה. תקנה זו פגעה בקהל היעד העיקרי של התומקאר.

יתרה מכך: כיום כדי לנהוג בתומקאר נדרש רישיון נהיגה בדרגה ב', אלא אם מדובר בתומקאר שנוסע בתוך תחומי קיבוץ שבו מותר לנהוג באמצעות רישיון לטרקטור. כיום התומקאר מופץ מלבד בישראל גם בקנדה, אוסטרליה, ספרד וארה"ב, שבהן רוב הכלים נועדו לשימוש אזרחי. ל"כלכליסט" נודע כי יורם זרחי, המייסד, פוטר מתפקידו כמנכ"ל עם כניסתה של מרקסטון והמשיך לתפקד בחברה כאיש הנדסה ופיתוח, אך גם מתפקיד זה פוטר לפני שמונה חודשים כך שהוא אינו מעורב יותר בחברה. זרחי מחזיק לצד שותפו אורי אשכול ב־25% מהחברה, אך עם זאת, מרקסטון לא נוהגת לשלוח לשניים את הדו"חות הכספיים שלה. את מקומו של זרחי כמנכ"ל תפס רוני הראל, מינוי של מרקסטון.

תגיות