אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - בגלל עדכון המחירונים: ייקור נוסף של הליסינג ב-2010 צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט" - בגלל עדכון המחירונים: ייקור נוסף של הליסינג ב-2010

סעיף "שווי המעסיק" בתלוש השכר של מחזיקי המכוניות הצמודות יעלה בכ-100 שקל בחודש, נוסף על העלייה בשווי השימוש

07.01.2010, 07:05 | שרון ביידר

עלות הליסינג למכוניות משפחתיות צפויה לעלות בחודשים הקרובים בכ־100 שקל בחודש. כך עולה מנתונים של כמה חברות ליסינג, שהגיעו לידי "כלכליסט". הסיבה לייקור, שיתבטא בסעיף "שווי מעסיק" בתלוש השכר של מחזיקי המכוניות הצמודות, היא עלייה במחירי המכוניות המשפחתיות שעליה הכריזו יבואני הרכב בשבוע שעבר.

למחיר עלות עסקת הליסינג מוסיף המעסיק הוצאות דלק וביטוח, ואלה מרכיבות את שווי המעסיק שהעובד צריך לשלם בנפרד משווי השימוש על המכונית הצמודה שהוא מקבל ממקום העבודה.

בשנה שעברה נע מחירן של רוב המכוניות המשפחתיות, כגון מאזדה 3 ויונדאי i30, בין 114 ל־116 אלף שקל. אולם השנה הודיעו רוב יבואני הרכב על העלאת מחיר המחירון של הדגמים הפופולריים בליסינג לכ־118 אלף שקל. הייקור שעליו הכריזו היבואנים משפיע ישירות על חברות הליסינג, אשר מקבלות מיבואני הרכב הנחה שנגזרת כאחוז ממחיר המכונית - מה שמעלה את המחירים שבהם חברות הליסינג קונות את המכוניות מן היבואן. חברות הליסינג, מצדן, מעבירות חלק מן ההתייקרות אל כיסם של מי שייקחו בליסינג את המכוניות הצמודות. התייקרות זו תהיה תקפה רק לגבי מי שיחדש חוזה מעתה, ולא לגבי מי שכבר חידש חוזה עד היום.

כך, מחירה של עסקת ליסינג למכונית משפחתית ממוצעת בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטרים אמור לעלות בשנת 2010 כ־2,600 שקל בחודש לעומת כ־2,500 שקל בחודש בשנת 2009.

חברות הליסינג מגלגלות את התייקרות המכוניות על הלקוחות, צילום: עמית שעל חברות הליסינג מגלגלות את התייקרות המכוניות על הלקוחות | צילום: עמית שעל חברות הליסינג מגלגלות את התייקרות המכוניות על הלקוחות, צילום: עמית שעל

בכיר באחת מחברות הליסינג הגדולות ציין בפני "כלכליסט" כי מחיר דגם ציי הרכב הנפוץ ביותר, מאזדה 3, עלה ב־2010 ב־3,500 שקל ל־118.5 אלף שקל. נוסף על כך, חברות הליסינג מחויבות להעביר את המכוניות שברשותן מבחן רישוי ("טסט") ארבע פעמים - שלוש פעמים כאשר המכונית נמצאת בידי העובד שחוכר אותה ופעם נוספת לקראת מכירתה. לדברי אותו בכיר, התייקרות אגרת הרישוי של המכוניות המשפחתיות ב־367 שקל, שאושרה השבוע בכנסת, מהווה לבדה עלייה חודשית של כ־20 שקל בתלוש השכר של מחזיקי המכונית.

אגרת הרישוי למכוניות משפחתיות עלתה בתחילת החודש בשל עדכון מחירים ובשל עדכון שיטת קבוצות הרישוי שגרמה למכוניות המשפחתיות הנפוצות להיכלל בקבוצת הרישוי השלישית במקום הקבוצה השנייה שאליה השתייכו קודם לכן. המעבר מקבוצת הרישוי השנייה לשלישית ייקר את אגרת הרישוי השנתית ב־251 שקל ל־1,588 שקל בשנה למכוניות בטווח מחירים שבין 114 ל־134 אלף שקל. בענף הליסינג מעריכים כי חלק מחברות הליסינג יעדיפו לספוג חלק מההתייקרות ולא להעלות באופן חד את מחירי העסקאות, אך העלייה בהוצאות תהיה חייבת להגיע בדרך זו או אחרת אל לקוחות הליסינג.

העלייה הצפויה בשווי המעסיק אינה היחידה שממנה יסבלו מחזיקי המכוניות המשפחתיות הצמודות. עקב עליית מחירי המכוניות המשפחתיות עלה גם שווי השימוש - ולכן מי שיבחר כיום במכונית משפחתית שעולה 118 אלף שקל יצטרך לשלם מדי חודש 2,400 שקל (המחושבים לפי 2.04% מערך המכונית לפי שיטת חישוב שווי השימוש הליניארית). זאת, כ־100 שקל יותר מן הסכום שהיה משלם אם מחיר מכונית משפחתית היה נותר 114 אלף שקל.

תגיות