אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנת 2009: ההתרסקות שלא קרתה בעולם הרכב

שנת 2009: ההתרסקות שלא קרתה בעולם הרכב

רואי השחורות שדיברו בתחילת 2009 על מסירות מעטות התבדו לנוכח המציאות. שלא במפתיע, מאזדה 3 היתה הדגם הפופולארי ביותר, בעוד שאאודי הובילה בתחום מותגי היוקרה

08.01.2010, 14:27 | תומר הדר
"התאוששות מדהימה", "זינוק פנומנלי" - רואי השחורות שהצהירו בתחילת השנה על מסירות של 130 אלף מכוניות לכל היותר, ונאלצו להיווכח שלמעשה נמסרו השנה 172,715 מכוניות, לא כל כך ידעו היכן לקבור את עלבונם הצורב השבוע. חלק מראשי חברות הליסינג, לעומתם, רבו על ההזדמנות להתראיין בהרחבה לתקשורת כדי לספר שלמעשה הם, והם לבדם, הצילו את ענף הרכב הישראלי - ושמצבו של ענף הליסינג מעולם לא היה טוב יותר. מי באמת אחראי לתקומה? התשובות מסתתרות בין דפיו של דו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב שפורסם השבוע.

הנתון הבולט ביותר בין עמודי דו"ח האיגוד הוא כמובן עליונותן המספרית של המכוניות שמייבאת דלק מוטורס - קרי מאזדה ופורד. בסך הכול נמסרו בשנת 2009 43,053 מכוניות מתוצרתן, המהוות 24.9% מן השוק. במקום השני נמצאת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, עם 25,274 מכוניות המהוות 14.6% מן השוק, ואילו במקום השלישי נמצאת יוניון מוטורס, עם 18,826 מכוניות שמהוות 10.9% מהיקף השוק. UMI, יבואנית מכוניות שברולט, שהשליכה השנה את יהבה על שברולט קרוז המשפחתית, נמצאת במקום הרביעי עם 13,472 מכוניות המהוות 7.8% מן השוק, ואילו במקום החמישי נמצאת חברה שפרנסתה נשענת רק על מותגים אירופיים – דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן, אשר יבאה ארצה בשנת 2009 10,435 מכוניות, שמהוות 6% מן השוק.

מטבע הדברים, חודש דצמבר היה חודש חזק ביותר למכירותיהם הכוללות של יבואני הרכב, עם 17,305 מכוניות שנמסרו. היסטריית סוף השנה ומבצעי הרגע האחרון עשו את שלהם. אך הנתון המפתיע ביותר הוא שדווקא יולי היה החודש הטוב יותר השנה, עם 17,575 מסירות. מדוע יולי? התשובה טמונה כמובן בהכרזתה הקרבה של רשות המסים על הנהגת שווי השימוש הליניארי, שהעלה את שווי השימוש לרכבים משפחתיים צמודים, וכן בהתאוששותו ההדרגתית של ענף ההייטק, שהשפיע בעקיפין על יכולות גיוס ההון של חברות הליסינג.

ומיהם הדגמים המובילים של שנת 2009? ובכן, לא נדרשת גאונות יוצאת דופן כדי להבין שמדובר במאזדה 3. בסך הכול נמסרו 21,269 יחידות מן המכונית היפנית הפופולארית. אך דווקא בהמשך הטבלה ניתן למצוא לא מעט הפתעות. למרות העובדה שיונדאי ניצבת במקום השני בטבלת המסירות, במקום השני בטבלת הדגמים הפופולאריים נמצאת דווקא טויוטה: עם 12,179 קורולות שנמסרו מתחילת שנה שעברה עד סופה. רובן המכריע, אגב, צוידו בתיבת הילוכים אוטומטית. יונדאי I30 נמצאת במקום השלישי עם 8,522 מסירות, ואילו במקום הרביעי נמצאת פורד פוקוס עם 7,713 מסירות. שברולט קרוז, עליה השליכה היבואנית לא מעט מיהבה, מסרה 3,853 מכוניות – נתון שרחוק מלאיים על ההגמוניה של יונדאי, טויוטה ומאזדה.

טויוטה קורולה טויוטה קורולה טויוטה קורולה

מבין מותגי היוקרה, אאודי מובילה את הטבלה עם 1,339 מכוניות שנמסרו מתחילת השנה, אך מבדיקת נתוני המסירות של אאודי עולה שכוחו של המותג אינו טמון בדגמי היוקרה של החברה, אלא דווקא ב-A3 העממית, שממנה נמסרו בסך הכול 361 מכוניות. אחרי ה-A3 ניצבת בטבלת המסירות הפנימית של אאודי A4 המשפחתית, שהדגם הנמכר ביותר שלה צויד במנוע 1.8 ליטרים. מכוניות המנהלים A6 ו-A8 אינן ניצבות במקומות הראשונים של טבלת מסירות אאודי כלל.

לעומת זאת בוולבו, הניצבת במקום השני בטבלת מותגי היוקרה, מסתמנת מגמה הפוכה: כאן מכונית המנהלים S60 מהווה את רוב המכירות, אך בל נשכח שמתוך מסירות ה-S60, רוב הדגמים היו בעלי מנוע בנפח 2.4, שמחירו היה נמוך מ-200 אלף שקל, כלומר לא רחוק מתו המחיר של אאודי A3. בב.מ.וו, שמסרה 950 מכוניות, עיקר המסירות היה שייך באמת למכונית מנהלים: סדרה 5, שממנה נמסרו 204 מכוניות. במרצדס שמסרה 698 מכוניות פרטיות, העדיפו רוב הקונים את מכונית המנהלים E CLASS, ממנה נמסרו מעל 200 מכוניות, שרובן המכריע היה מן הדגם הקודם E300. בלקסוס מסרו 423 מכוניות, רובן המכריע היה מדגם IS המשפחתי.

שלא במפתיע, העובדה ששנת 2009 היתה שנת שיא לענף הייבוא האישי, השפיעה על מסירותיהם של יבואני הרכב הוותיקים המייבאים דגמים שהנם פופולאריים ביבוא אישי. יבואנית קרייזלר, מכשירי תנועה, הביאה במהלך 2009 רק שמונה רכבי שטח מדגם ג'יפ גראנד צ'רוקי - שנחשב לדגם הנפוץ ביותר בישראל בייבוא אישי.

גרנד צ גרנד צ'רוקי גרנד צ

כבכל שנה, גם בשנת 2009 נרשמו כמה מכוניות מעניינות שנכנסו לישראל כשעל חלונן התנוסס תג מחיר שווה ערך לדירה ממוצעת. באאודי היו אלה צמד מכוניות מדגם R8, בעלות מנועי שמונה בוכנות ומהירות סופית שנושקת ל-300 קמ"ש. בב.מ.וו היתה זו גרסת המירוצים של ב.מ.וו סדרה 5 - ה-M5 - שמחירה נושק ל-800 אלף שקל, ואילו במרצדס נמסרה מכונית אחת מדגם S63 AMG לידיו של קונה מאושר, שניצל את יכולתה של מכונית המנהלים הספורטיבית לזנק ל-100 קמ"ש תוך פחות מחמש שניות.

לצידן של מכוניות המנהלים, מכוניות הליסינג האפרוריות ורכבי השטח, צצו בטבלה גם כמה מכוניות שרשמית אינן משווקות כלל בישראל. ביונדאי היה זה רכב שטח אחד מדגם IX55 שהגיע ארצה לצורך בדיקה, כמ גם שברולט מאליבו הייבריד שהגיעה ארצה למטרה דומה. גם מקומם של סיטרואן נימו ופיז'ו ביפר לא נפקד מן הטבלה, כמו גם פיאט לינאה שהגיעה ארצה לצורכי תצוגה.  

אאודי R8 אאודי R8 אאודי R8

כיצד תיראה שנת 2010? ובכן, הנבואה, כפי שלמדנו בשנה שעברה, ניתנה לשוטים. אך למרות זאת נשמעות בשוק כבר לא מעט תחזיות. חלקן גורסות, למשל, שדגמי המכוניות ה"מיוחדים" שאינם מוצעים כיום בליסינג ייהנו מעלייה בפופולאריות. אך כידוע, בהיצע של חברות הליסינג שולטות חברות הליסינג – שלא ימהרו לרכוש עבור לקוחותיהן מכוניות מיוחדות בגלל ערך הגרט המפוקפק שלהן.

אחרים גורסים כי גרסאות מאובזרות של מכוניות נוסעים ייהנו מעלייה בביקוש, מכיוון שכעת הן יהיו זמינות ללקוחות החופשיים מעולן של קבוצות שווי השימוש, אשר בוטלו השנה. ובכן, גם כאן ניתן רק להמתין ולראות - מכיוון שחברות הליסינג לא ימהרו להכניס מכוניות מדגמים חדשים לציי הרכב שלהן.

עם זאת, ניתן לצפות כמה מגמות שיתרחשו בשנת 2010. לדוגמה, כניסתן של מכוניות בעלות מנועים יעילים יותר - שסובלים מנחיתות של נפח אך נהנים ממגדש טורבו יעיל. השנה גם ניווכח יותר ויותר כי יבואני הרכב שסובלים מהייבוא האישי יורידו מחירים כדי להילחם בייבוא האישי – כפי שעשתה מכשירי תנועה שהוזילה את מחירו של ג'יפ גראנד צ'רוקי. בנוסף ישנו נושא הייבוא המקביל – שאמור להיפתח השנה ולאפשר לכל מאן דהו שעומד בתנאי משרד התחבורה לייבא מכונות בעצמו. ויותר חשוב - גם לאפשר ליבואני הרכב לייבא איש את מותגיו של רעהו. בל נשכח שחברות הליסינג גם כן עשויות להוות צד במשחק - במיוחד אלה המחזיקות בזיכיון של חברות השכרה גדולות בחו"ל, וקונות מיליוני מכוניות במחירים נמוכים ישירות מיצרני הרכב.

תגיות