בעלי קרקעות: נעתור נגד סלילת כביש 531
ל"כלכליסט" נודע כי 500 בעלי קרקעות שהופקעו דורשים לבחון חלופות להפקעה, וטוענים: ביקשנו לבחון חלופות בעבר, אך במעצ טענו שאין די זמן; הכוונה למשוך את זכיון שפיר עקב אי־עמידה בזמנים מוכיחה שקופחנו
מאות בעלי קרקעות מכפר שמריהו, הרצליה ורעננה נערכים לעתור לבג"ץ בבקשה לבטל את התוכנית לכביש 531 - זאת אם לא ינוצל הזמן למציאת פתרונות אחרים מלבד פיצויי הפקעה בעבור העותרים.
ההחלטה להגיש את העתירה התקבלה בעקבות איום המדינה לבטל את הזיכיון שנתנה לחברת שפיר הנדסה להמשך סלילת הכביש ולהפעלתו במשך 25 שנה.
"פיצוץ ההסכם עם שפיר מוכיח שטענות בעלי הקרקע כנגד המדינה ומעצ היו מוצדקות", אומר עו"ד עודד ישראלי, המייצג כ־500 בעלי קרקע בתחום הכביש. "אחת הסיבות העיקריות שבעטיין סירבה מעצ לבדוק לעומק חלופות להפקעה היתה סגירת העסקה עם שפיר". לדברי ישראלי, במעצ טענו שלוחות הזמנים לחוצים מכדי לבחון חלופה אחרת לפיצויי הפקעה, אך כעת מתברר שהזכיין עצמו לא מיהר לשום מקום, והפרויקט נכנס לתרדמת ארוכה.
"התנהלותה המקפחת של מעצ עם בעלי הקרקע התגלתה בסופו של יום", אמר ישראלי ל"כלכליסט". "כל לוחות הזמנים שמעצ מסרה לבג"ץ ולוועדות התכנון נמוגו כלא היו. עכשיו כבר ברור שכל הבהילות בהפקעת השטחים לא היתה נחוצה, וגם לא פרסום צווי ההפקעה לפני השלמת ההליך התכנוני בנוגע לכביש".
העותרים עתידים לדרוש בחינה חוזרת של חלופות להפקעה לאורך התוואי, דוגמת מִנהור חלקים מהכביש, וביצוע תוכניות איחוד וחלוקה למתן זכויות לבעלים במקום פיצויי הפקעה בכל התוואי - ולא רק באזורים נקודתיים, כפי שנעשה עד כה.
הפרויקט, שאורכו כ־20 ק"מ, כולל סלילת המשך של כביש 531, היוצא מכביש 6 (חוצה ישראל), וחיבורו לכביש 2 (כביש החוף) דרך כפר סבא, רעננה והרצליה; וסלילת המשך של כביש 20 (נתיבי איילון) וחיבורו לכביש החוף באזור רשפון. נוסף על כך כולל הפרויקט גם הנחת מסילת רכבת וצינור אספקה של מקורות. לפי התכנון המקורי, אמור הפרויקט להסתיים עד 2013, ועלות סלילתו נאמדת ב־2.4 מיליארד שקל. לצורך הקמתו הופקעו כ־3,000 דונם של קרקע, בין השנים 2007–2009.
8 תגובות לכתיבת תגובה