אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקציר מנהלים: ראיון עבודה מהיר עם שר התחבורה ישראל כץ  צילום: ששון תירם

תקציר מנהלים: ראיון עבודה מהיר עם שר התחבורה ישראל כץ

ישראל כץ הוביל בשנה האחרונה סדרה של תקנות חדשות שיאפשרו יבוא מקביל של כלי רכב לישראל, לראשונה גם לא ישירות דרך יצרניות הרכב. התקנות אושרו השבוע על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת ועתידות להיכנס לתוקף בעוד כחודשיים

18.02.2010, 12:46 | אורן הוברמן

1. היתה התנגדות רבה לרפורמה שאתה מוביל, לפתיחת שוק הרכב ליבואנים מקבילים. מה היה מאחורי הקלעים?

"להגיד שהיתה התנגדות רבה זה האנדר־סטייטמנט של השנה. לקח לנו זמן להבין איזה שד עוררנו ובאילו עוצמות. אני חושב שמאז שהממשלה החליטה להיאבק בעמלות הבנקים לא היתה מתקפה כזו מצד בעלי החברות. מדובר פה במונופול גדול מאוד של גופים שמרוויחים כמויות עצומות של כסף - בעלי חברות הרכב - והם לא רוצים שייכנסו להם בין הרגליים.

"הם רוצים לשמור את זה בדיוק כמו שזה עכשיו. זה לא שההתנגדות לא היתה צפויה, אבל הופתעתי לגלות כמה רחוק הלוביסטים הגיעו כדי להוריד את הדבר הזה מסדר היום. היה לחץ כבד מאוד, מכל הרמות ועל כל מי שקשור לנושא. כל הקשרים שהיו להם הופעלו. לא במקרה העניין תקוע 11 שנה, ולמרות ניסיונות שונים לתקן את המצב. היו מי שרמזו לי שאשלם על זה מחיר כשאתמודד על תפקידים בעתיד. שאני מייצר לי מתנגדים חדשים, ובשביל מה. אני לא בטוח שכל פוליטיקאי היה מוכן לספוג את מה שעבר עליי בתקופה האחרונה".

2. ממה יש לחברות הרכב המבוססות לחשוש כל כך? מיבואנים קטנים?

"אנשים לא מבינים עד כמה החברות הללו רווחיות. אנחנו מדברים על פערי תיווך עצומים. אחת הסיבות שיבואני הרכב הגדולים היו מעדיפים להשתיק את כל הסיפור הזה עד כמה שאפשר הוא שהדבר האחרון שהם רוצים זה לחשוף את רמת הרווחיות שלהם. אתה מבין שכל שינוי, קטן ככל שיהיה, אומר לפגוע בפרה החולבת הזו".

ישראל כץ, שר התחבורה, צילום: גיא אסיאג ישראל כץ, שר התחבורה | צילום: גיא אסיאג ישראל כץ, שר התחבורה, צילום: גיא אסיאג

3. אתה באמת מאמין שמחירי הרכבים יירדו בזכות הרפורמה?

"חד וחלק. זה יתחיל בכניסה של חברות קטנות שכדי להשתתף במשחק יצטרכו להציע מחירים תחרותיים, וימשיך בחברות גדולות יותר, כמו חברות הליסינג ויבואנים גדולים שלא יכלו עד כה להיכנס לשוק. השלב השלישי יהיה תחרות בין היבואנים לבין עצמם. יגיעו לכאן יותר דגמים והמחירים יצנחו. וברגע שיהיו מתחרים אמיתיים ויהיו מחירים שונים של אותו מוצר, תוכל לקנות מכונית כמו שאתה קונה דברים אחרים באינטרנט, תוכל להשוות על סעיף מחיר. תראה מה זה עשה למחירי מוצרי האלקטרוניקה".

4. ואם זה יצליח, מה יקרה?

"יהיו הרבה יותר מכוניות על הכביש. עשרות אחוזים יותר".

5.כל העולם לא מנסה לעשות ההפך? להפחית את כמות המכוניות, הזיהום והפקקים?

"אני מכיר את הארגונים שמובילים מהלכים להפחתת כמות המכוניות. אין ולו אחד מבין ראשי הארגונים האלה שאין לו רכב אחד לפחות, ובדרך כלל גם עוד אחד לאשה. הניסיון לצמצם את כמות הרכבים הוא לא רציני. אנשים רוצים מכוניות ואף אחד לא ימנע מהם את זה. במקביל, אני פועל לשפר את הכבישים ואת הרכבות, אבל עלייה במספר הרכבים היא טבעית ובלתי נמנעת. ואם כבר, עדיף שאלה יהיו רכבים חדשים שהם בטוחים יותר ומזהמים פחות. מלבד זאת, יותר מכוניות זה יותר מסים למדינה".

6. בעלי החברות טוענים שעוד יבואנים אומר פחות פיקוח ושירות פחות איכותי.

"זה לא נכון. משרד התחבורה קיבל תוספת תקנים, פתחנו מחלקה שלמה בשביל הנושא הזה, ואנחנו נערכים לשיפור השירות ונקפיד עליו, כדי לוודא שהוא לא ייפגע. כל הטענות על המוסכים והאחריות מגוחכות. הרי כל בעלי הרכבים יוכלו לתקן את הרכבים באותם מוסכים. חוץ מזה, אני שמח שחברות הרכב הגדולות דואגות לצרכנים פתאום. כבר עשינו את שלנו".

7. מה השלב הבא?

"אני פועל מול האוצר להוריד את המיסוי על רכבים חדשים ל־60%, גם כדי להוזיל את המחירים בכלל וגם כדי להקל עוד יותר על יבוא אישי של רכבים. אני חושב שבשורה התחתונה זה יעשה טוב גם ליבואניות הגדולות: יותר אנשים יקנו רכבים חדשים, גם אנשים שפעם לא יכלו להרשות לעצמם".

8. מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, הודיע השבוע על עזיבתו. פורסם בעבר שביקשת להחליף אותו, ושהיחסים ביניכם רעועים.

"אין לזה בסיס. הצטערתי מאוד לשמוע על לכתו. הוא אמר לי שהוא רוצה לעשות לביתו, ואחרי 30 שנה בשירות הציבור אין לי תשובה טובה לתת לזה. אבל איך הוא אמר לי בעצמו, לא אלמן ישראל. אני בטוח שנמצא מנכ"ל טוב אחר".

לכתבות נוספות במוסף "כלכליסט" לחצו כאן

 

תגיות

32 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

32.
צמצום תאונות דרכים
לכבוד שר התחבורה ובטיחות בדרכים מר ישראל כץ שלום רב הנדון : צמצום תאונות דרכים צמצום תאונות דרכים באמצעות מערכת לחינוך והחדרת תרבות נהיגה . המערכת תקצר את אורך זמני הלימוד לסדרי גודל של חודשים . צורת החינוך במערכת המוצעת היא בדומה להוספת מאות אלפי שוטרי תנועה . המערכת עובדת על בסיס חונכות אישית . לכל נהג סורר יוצמד "שוטר חונך" . השוטר יהיה כמובן שוטר ווירטואלי אבל יהיה בנוכחות מלאה . "אפקט האח הגדול" מטופל ביסודיות והשוטר הווירטואלי יופיע רק כאשר הנהג עובר עברה. פרטיות האזרחים תשמר בקפדנות ולא ירשם ולא ישמר כל מידע הקשור לנהגים הנוהגים כחוק . יש לי הרגשה לא נעימה כי ניתן להציל מאות אנשים בשנה ולא מצילים . לכך נלווים הפצועים באלפים וכן הפסדים כספיים ניכרים . כיום ניתן להפעיל מערכת מצומצמת בסדר גודל של עשרות רכבים להדגמת ייתכנות . כל הכלים קיימים ולא משתמשים בהם . אני מוכן להתייצב בכל מקום ובפני כל פורום על מנת להסביר את המערכת המוצעת ולענות על שאלות, ככל שאדרש. כתובתי : ת. ד. 75 תמרת 36576 . בברכה אלחנן שוחט
אלחנן , עמק יזרעאל  |  20.08.11
30.
קשה להאמין שכץ יעשה משהו למען הציבור. המיסוי והבטוח הם העושק האמיתי, לקרוא
במקום לקדם אופנועים שתופסים הרבה פחות מקום ומזהמים הרבה פחות ממסים אותם עד זוב דם. איך זה שבארה"ב ששם עלויות הבטוח הרפואי עצומות ושכרם של עובדי חברות הבטוח גבוה במכפלות מבארץ הבטוח לאופנוע כבד הוא 20% מהבטוח בארץ?אני משלם על אופנוע כביש שטח, עם מנוע אלף סמ"ק חמישים ושתיים דולר בטוח בחודש כולל הכל. בארץ משלמים יותר מזה על בטוח חובה בלבד על קטנוע חמישים סמ"ק עלוב. לא ברור לאן נעלמים כל הכספים הללו ואיך הממשלה מאשרת את זה. למה המיסוי על רכב הוא כזה גבוה שאפילו שישים אחוז, שזה עושק, נשמע מפתה?. בארה"ב יש רק מס רכישה של 2 עד 10 אחוזים בלבד. גם תחום הסלולר בארץ זה פשוט בושה. בארה"ב בין ארבעים דולר לשבעים דולר אצל המפעיל הכי יקר, אפשר לדבר בלי הגבלה וגם טקסט ללא הגבלה. כלומר שדקת שיחה עולה למשתמש צנוע חמש אגורות, ובארץ פי עשר לפני מע"מ. שיחה לארץ מחו"ל עולה שבע אגורות אבל שיחה מסלולר לסלולר בארץ עולה פי שמונה ויותר. ואל תגידו שבארה"ב יש יותר אנשים כי לכל חברה יש כאן גם הרבה יותר שטח לכסות, ועלויות המערכות עצומות וגם הרבה יותר מתחרים ותקנות ועלויות שכירות של מתקני אנטנות ומגבלות ועלויות משפטיות. ואחרי כל זה בארץ מרוויחים הרבה פחות ומשלמים עוד הרבה הרבה הרבה יותר מיסים.
מעוז  |  19.02.10
לכל התגובות