אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"כדאי שפרויקטי ענק יהיו במימון המדינה - ולא המגזר הפרטי"

"כדאי שפרויקטי ענק יהיו במימון המדינה - ולא המגזר הפרטי"

אייל גבאי מסכם את כהונתו בהתאחדות הקבלנים ומזהיר מפני הנטייה הגוברת להסתמכות על השוק הפרטי בפרויקטים תשתיתיים: "אם עיר הבה"דים תקודם כפרויקט BOT, היזמים ייתקעו בשלב המימון"

20.03.2010, 20:32 | ליאור גוטמן

"פרויקטי תשתיות שהמדינה מנסה לקדם נתקעים לפעמים חודשים ארוכים, ולא לכל הקבלנים יש כסף לחכות עד תום המחלוקות על נושאי המימון או הסטטוטוריקה", מסביר ל"כלכליסט" אייל גבאי, שסיים לאחרונה את כהונתו כיו"ר אגף התשתיות בהתאחדות הקבלנים.

בראיון פרישה מתפקידו מסביר גבאי כי בפרויקטים שבהם הביקוש למוצר קשיח, דוגמת מתקני ההתפלה, לכל הגורמים בקריית הממשלה יש תמריצים לקידום השלמת הפרויקט. עם זאת, במקרים שבהם מדובר על סלילת כביש או מסילת רכבת, מחלוקות מימוניות צצות ומעכבות את הבנייה, כאשר הן לא זוכות לטיפול מסור מצד הממשלה.

סקירה של פרויקטי התשתיות שנבנים כיום בישראל מאששת את קביעתו של גבאי: פרויקט הנתיב המהיר נבנה במשך חודשים ארוכים על חשבון הקבלן, חברת שפיר הנדסה, שהשקיעה כ־170 מיליון שקל מכיסה.

גם כביש 531 לא נסלל במשך חודשים ארוכים בגלל מחלוקות כספיות, ואילו הרכבת הקלה בתל אביב מסרבת לצאת מהתחנה כמעט 18 חודשים בשל הקושי שבסגירה הפיננסית.

אז מה הפתרון? הרי המדינה לא יכולה להישאר עם התשתית הרעועה

"נתניהו מוביל שינוי, ואני מקווה שהוא אכן ייצא לפועל. הניסיון מוכיח שהמדינה לא עומדת מאחורי ההצהרות בחלק מהמקרים. לדעתי, הפתרון בפרויקטי ענק הוא להפוך את כולם לפרויקטים תקציביים, כלומר במימון קופת המדינה בלבד, כי נראה שהשיטה הנוכחית, BOT או PPP, שבה משתפים את המגזר הציבורי, פשוט לא עובדת".

את עיר הבה"דים - פרויקט שעלותו 20 מיליארד שקל - יהיה קשה לממן מקופת המדינה.

"כל התנהלות המדינה בפרסום הפרויקטים והתחזיות ליישומן לא נכונה. קל להגיד שעושים משהו בעלות של 50 מיליארד שקל. צריך גם לבצע. להערכתי, אם עיר הבה"דים תקודם כפרויקט BOT, היזמים ייתקעו בשלב שבו יידרש מקור מימון, כיוון שהיום הרבה יותר קשה לגייס כסף", פוסק גבאי. 

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
עוד נער אוצר שהתפכח.
האוצר תקע את פרויקטי התשתית במדינה עם חלום המיגזר הפרטי, בעשרים שנים האחרונות. את הקטסטרופה בתחבורה, במים ובחשמל כולנו אוכלים, ועוד נאכל. הפרויקטים התעכבו, מחירם עלה (הרבית שמגייסים קבלנים גבוה מרבית שמגייסת מדינה), והזמן התבזבז על מליוני שעות עורכי דין וחוזים מורכבים. נערי האוצר לקחו על עצמם לנהל את הפרויקטים (וועדת המיכרזים הידועה) כאילו הם מבינים בכל דבר יותר מבעלי המקצוע. יותר ממקורות ותה"ל במים, יותר מחברת חשמל בחשמל, יותר ממע"ץ בתחבורה - ובכלל בכל נושא (כולל בתי סוהר...) . ממש החכמים מכל אדם. עכשיו הם עומדים מול שוקת שבורה (כולל בהידרדרות החברה) - אבל אל דאגה - הם ימצאו נחמה בחיקם של הטייקונים.
מבין דבר  |  21.03.10
7.
Eyal Gabbai on BOT projects in Israel
I agree with Mr. Gabbai when He is saying that some projects of national interest should be handled by the Government alone without the private sector. His analysis of the problems for some infrastructures is correct in particular for Transportation projects whose impact for the municipalities, environment, citizens is extremely onerous. I think in any case that the private sector could be in any case involved in the financing of infrastructure like project 531 or Tel Aviv light rail through a sort of bond issue where israeli .funds, and international funds could invest A Bond like that could be still interesting with a 5% or more coupon (and still be a remote financing with no consequences for State Balance Sheet). The State in any case should act in front of the public with the same transparency and professionality like in ordinary BOT handled generally by private sector (this will be the real challenge for the State where still are lacking professional people in this specific sector)
Asher Spizzichino  |  21.03.10
5.
משהו פה לא מריח טוב
אם היו מאפשרים לשאר המתמודדים במכרזי תשתיות לקבל את ההקלות הפיננסיות והתכנוניות ששפיר דורשת, אז אולי הם גם היו יכולים להציע הצעות משופרות ולזכות במכרז. אני במקום הקבוצות שהפסידו במכרזים, הייתי דורש לפרסם מכרז חדש עם התנאים החדשים ששפיר דורשת. הרי לא יתכן שמתמודד במכרז כלשהו יציע הצעה לא ראלית ואח"כ יתקע את הפרויקט למשך שנים, עד שהוא יקבל את התנאים שהוא דורש.
יריב , נס ציונה  |  21.03.10
4.
יש פתרון אחד לבעיה
לא יתכן שמתמודד יזכה בפרוייקט בלי יכולת לממן אותו ואחר כך יתקע אותו למשך שנים. יש לחייב את המתמודדים בפרוייקטי תשתיות הדורשים מימון עצמי, לחתום על הסכמי מימון מחייבים בזמן הגשת ההצעות, הסכמים שיכנסו לתוקף בצורה מיידית רק במקרה של זכייה. אם הבנקים מסוגלים לתכנן מתן הלוואות שיפרסו על פני עשרות שנים, אז הם גם צריכים להיות מסוגלים לחזות את תנאי המימון בזמן הגשת ההצעות.
רועי , רחובות  |  21.03.10
לכל התגובות