מה עובר על מיקרוסופט
מפטרת עובדים ומאבדת בכירים, מפסיקה את מכירות הסלולרי KIN חודשיים אחרי השקתו, קוטעת את העבודה על הטאבלט המדובר וסובלת מירידה מתמשכת במורל של העובדים. האם מיקרוסופט במשבר ואיך היא מנסה לצאת ממנו?
תקופה לא קלה, כך נראה, עוברת על מיקרוסופט. בשבוע שעבר החלה החברה בסבב פיטורים של מאות עובדים, רובם במשרדי החברה באזור סיאטל. רק שבוע קודם לכן הפסיקה החברה לקדם את KIN, הסלולרי שפותח על ידי החברה והושק ברעש גדול רק במאי השנה. לפי ההערכות הפסימיות, מיקרוסופט מכרה רק 500 יחידות של KIN, וגם ההערכות האופטימיות ביותר מדברות על פחות מעשרת אלפים יחידות. סיבות לכישלון הזה לא חסרות: החל בחבילה היקרה לטלפונים המוגבלים בתכונותיהם וכלה במערכת הפעלה בעייתית.
להחלטה להפסיק את ייצורו של KIN קדם מהלך מטלטל לא פחות: שני בכירים בחטיבת הבידור והמכשירים, ג'יי אלארד ורוברט באך, פרשו מהחברה, שצפויה לעבור שינוי ארגוני שבמסגרתו יזכה המנכ"ל סטיב באלמר לשליטה גדולה יותר. האפשרות שפרישה זו קשורה ישירות לכישלון KIN, ולנסיגה המתמשכת של מיקרוסופט בתחום הסלולר, נראית סבירה בהחלט.
לכך יש להוסיף את ביטול השקתו המתוכננת של Courier, הטאבלט שאמור היה להיות התשובה של מיקרוסופט לאייפד המצליח של אפל. המכשיר - שהיה אמור להגיע עם שני מסכי מולטי־טאץ' באיכות HD הנסגרים כמו ספר, נוסף למצלמת רשת ומערכת הפעלה ייחודית - עורר עניין רב וציפייה גדולה. ואולם, המכשיר נגנז במפתיע באפריל. "טבעה של מיקרוסופט הוא לחקור ולהתנסות ברעיונות חדשים, ו־Courier הוא דוגמה לניסיון כזה", מסרה אז החברה לבלוג הטכנולוגיה "גיזמודו". "אף שההטמעה של חלק מהטכנולוגיות שיועדו עבורו אפשרית בעתיד, אין כרגע כוונה להשיק מכשיר מעין זה".
לא מושכת את המפתחים הצעירים
הכישלונות האחרונים, בפרט זה של KIN, מצטרפים לשורה ארוכה של מוצרי צריכה מבית מיקרוסופט שזכו להצלחה מוגבלת, במקרה הטוב. כך, למשל, במקרה של Zune, נגן המדיה של החברה, שעד היום לא הצליח להתקרב להצלחה המסחררת של האייפוד. אלה הביאו את הפרשנים לקבוע שהחברה הוותיקה לא מצליחה להתחבר לדור האייפון והגוגל, ובפרט למפתחים -הגורם המניע מאחורי הצלחות כמו האפסטור של אפל. "מיקרוסופט לא נמצאת על המכ"ם של מפתחים צעירים וחדשניים", אמר ל"ניו יורק טיימס" טים אוריילי, מחבר של מדריכים פופולריים ונחשבים בתחום פיתוח התוכנה. "מבחינת מפתחים, מכשירים ניידים הם הדבר המגניב עכשיו, ויש שתי פלטפורמות משמעותיות: אפל ואנדרואיד".
בניתוח שפורסם באתר של חברת המחקר Gerson Lehrman Group, נקבע שכישלון KIN הוא לא פחות מאסון עבור מיקרוסופט. זאת, לא רק בגלל הליך הפיתוח הארוך והיקר (שנמשך לפי ההערכות כשנתיים), אלא בעיקר בגלל אובדן האמינות של מיקרוסופט בשוק ובקרב השותפות שלה. "הדבר לא מבשר טובות לעתידה של מיקרוסופט בשוק המכשירים הניידים", נכתב.
גם בחברה עצמה, כך נראה, נרשם מורל שפוף, במיוחד בקרב העובדים שעמלו על פיתוח KIN. "הביטול עורר מבוכה גדולה במטה החברה", אמר אחד העובדים לאתר The Business Insider. "נערכה למכשיר מסיבת השקה ענקית שעלתה, לדעתי, יותר מההכנסות ממנו. בתור עובד של מיקרוסופט, אני נבוך. בתור בעל מניות, אני עצבני. מדובר בכישלון ענק".
עובדים אחרים תקפו את התנהלות החברה בפרשה בבלוג MiniMicrosoft, שמשמש את עובדי מיקרוסופט להוצאת קיטור, והגדירו את כישלון KIN כמהלומה נוספת לניסיונותיה של החברה להישאר רלבנטית בתחום הסלולר.
הבעיה האמיתית היא בבאזז
לכאורה מיקרוסופט נמצאת בתקופה קשה של נסיגה כללית בכל החזיתות. ואולם, נראה שהנסיגה הגדולה ביותר של החברה היא דווקא בתחום הבאזז. למרות הכישלונות האחרונים, בתחומי הליבה המרכזיים של פעילותה - חלונות ואופיס - מציגה מיקרוסופט ביצועים חזקים דווקא.
לפי נתונים שפרסמה החברה, בשמונת החודשים הראשונים להשקתה נמכרו 150 מיליון עותקים של מערכת ההפעלה חלונות 7 — מערכת ההפעלה בעלת קצב המכירות הגבוה ביותר בהיסטוריה של מיקרוסופט (ולטענת החברה, שלא נשמעת מופרכת, בהיסטוריה בכלל). אייפד של אפל אולי עושה הרבה רעש, ולפי הערכות ימכור יותר מ־7 מיליון יחידות ב־2010, אבל באותה תקופה יימכרו יותר מ־400 מיליון מחשבים ניידים שיריצו את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט.
עדיין לא פורסמו נתונים רשמיים לגבי היקף מכירות אופיס 2010, שהושקה למגזר הביתי לפני כחודש, אך חבילת התוכנות נמצאת כיום בראש רשימת התוכנות הנמכרות ביותר באמזון, והפיצ'רים שלה זכו לשבחים ממבקרים. הגרסה המקוונת של וורד, אקסל ופאוואר פוינט אף נחשבת לטובה יותר בהיבטים רבים מהמתחרה גוגל דוקס.
אגף מצליח אחר של מיקרוסופט הוא המוצרים למגזר העסקי. מוצרי התקשורת המאוחדת של החברה רשמו הכנסות של 2.4 מיליארד דולר בשנת הכספים 2009. SharePoint, מוצרי ניהול הידע הארגוניים, רשמו באותה תקופה הכנסות של 1.3 מיליארד דולר.
גם בתחום החיפוש מפתיעה מיקרוסופט: מנוע החיפוש שלה, בינג, זכה לשבחים רבים מאז הושק לפני כשנה ונתח השוק שלו עולה בהדרגה. אפילו בתחום הדפדפנים, אקספלורר המושמץ של החברה רשם ביוני גידול אחרי תקופה ארוכה של ירידה, וחצה שוב את קו ה־60% בשיעור המשתמשים. לכך יש להוסיף מוצרים שהחברה עתידה לשחרר בקרוב, והם יוצרים כבר עכשיו עניין והתרגשות מרובים. הבולט שבהם הוא Kinect (לשעבר פרויקט Natal), מערכת זיהוי התנועה של החברה לקונסולת אקס־בוקס שאמורה לאפשר לשחק משחקים ללא צורך בשלט. המערכת תושק ב־4 בנובמבר, וכבר זכתה לשבחים רבים על מהפכניותה וחדשנותה.
מתרכזת במערכת הפעלה אחת
בסמוך עתידה מיקרוסופט גם להשיק את ווינדוז פון 7, מערכת ההפעלה החדשה שלה לטלפונים סלולריים. בניגוד למערכות ההפעלה של אנדרואיד של גוגל או iOS של אפל, החברה בחרה לבנות מערכת הפעלה המבוססת על ביצוע פעולות מרוכזות במקום אחד, כאשר אפליקציות שונות יכולות לפעול כתוספים או שדרוגים ליישומים קיימים, ולא רק באופן נפרד ומבודד. ימים יגידו אם צרכנים ומפתחים ימהרו לאמץ גישה זו, אבל אין ספק שמדובר במחשבה חדשנית ומעניינת שמעידה שהחברה עושה מאמצים כדי להציע פתרונות ייחודיים.
ווינדוז פון 7, אגב, נמצאת גם בין הסיבות לזניחת KIN וגניזת Courier. בשני המקרים מדובר במכשירים עם מערכות הפעלה משלהם. נראה שבמיקרוסופט מעדיפים לשים את כובד משקלם ואת מרב מאמציהם סביב מערכת הפעלה אחת, במקום להתפצל לכמה תחומים. מהלך זה מוסיף לסיכויי ההצלחה של ווינדוז פון 7.
עם זאת, למיקרוסופט נכונה עבודה רבה אם היא רוצה לשקם את מעמדה בתחום הסלולר, ועליה להשקיע מאמצים רבים כדי לגייס יצרניות שיציגו מכשירים מעניינים, מפתחים שיצרו יישומים מושכים, וצרכנים שירכשו אותם. חשוב גם לזכור שמיקרוסופט כבר הוספדה בעבר. אבל החברה התאוששה מכמה כישלונות לא קטנים, וגם מכישלון אחד מפואר במיוחד בתחום הליבה שלה — מערכת ההפעלה המושמצת חלונות ויסטה. למרות גוגל, למרות אפל, מיקרוסופט היא עדיין גורם דומיננטי ורב־משאבים בעולם הטכנולוגיה, וכנראה תמשיך להיות כזה גם בשנים הקרובות.
52 תגובות לכתיבת תגובה