אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבינתחומי לבג"ץ: רוצים להצטרף לתוכנית הבאת המוחות צילום: שאול גולן

הבינתחומי לבג"ץ: רוצים להצטרף לתוכנית הבאת המוחות

המרכז האקדמי עתר נגד החלטת הממשלה שלא לאפשר לו להגיש בקשה להקמת מרכז למצוינות

04.08.2010, 14:07 | מארק שון

המרכז הבינתחומי הרצליה עתר היום (ד') לבג"ץ נגד החלטת הממשלה לאמץ את התוכנית הלאומית "להבאת מוחות" לישראל על ידי הקמת מרכזי מצוינות באוניברסיטאות. הטענה של המרכז האקדמי היא נגד ההחלטה שלא לאפשר לו להגיש בקשה להקמת מרכז למצוינות אלא לצמצם את ההתמודדות לשבע האוניברסיטאות בלבד.

שר החינוך גדעון סער. יוקמו 30 מרכזים, צילום: תומריקו שר החינוך גדעון סער. יוקמו 30 מרכזים | צילום: תומריקו שר החינוך גדעון סער. יוקמו 30 מרכזים, צילום: תומריקו

בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר זהב ויחיאל שמיר נכתב, כי ההחלטה "מתעלמת מהמהפכה האקדמית המתחוללת בישראל מזה כ-20 שנים ומצמיחתם של מוסדות להשכלה גבוהה, כדוגמת המרכז הבינתחומי, אשר חרתו על דגלם את המחקר והמצוינות".

באוקטובר האחרון הוקמה ועדה בינמשרדית שתפקידה היה לבחון דרכים לעידוד עליית מדענים ואנשי מחקר בכירים בעלי תארים מתקדמים, ועידוד שובם לישראל של תושבים ישראלים.

"לא מסווג כמוסד מחקר"

במרץ האחרון החליטה הממשלה לאמץ את התוכנית שגובשה על ידי שר החינוך גדעון סער להקמה מדורגת של כ-30 מרכזי מצוינות. בהחלטת הממשלה נכתב, כי "הממשלה רואה בהבאת אנשי מדע וטכנולוגיה ישראלים ויהודים מצטיינים מחו"ל ככלי מדיניות מרכזי לצורך העלאת רמת המצוינות במוסדות להשכלה גבוהה והמחקר".

המרכז הבינתחומי פנה למועצת ההשכלה הגבוהה כדי לקבל הבהרות מדוע נמנע ממנו להצטרף לתוכנית. במכתב תשובה מיום ג' שעבר נכתב, כי ההחלטה מתבססת על כך שהמרכז הבינתחומי אינו נמנה על שבע האוניברסיטאות והוא אינו מסווג כמוסד מחקר.

לטענת המרכז, הנימוק מתבסס על הבחנות מילוליות הנוגעות לכינוי המוסד, ואין להן בסיס נורמטיבי.

"האוניברסיטאות - מוסדות המחקר המרכזיים"

ועד ראשי האוניברסיטאות מסר בתגובה: "האוניברסיטאות הם מוסדות המחקר המרכזיים של מדינת ישראל, אשר להבדיל ממוסדות אחרים, מקדמים באופן עקבי את המחקר במדינה גם כאשר מדובר במחקר שלא למטרות רווח הכרוך בהוצאות גדולות שאין רווחים מאחוריהן.

"תמוה מאוד כי דווקא נשיא המרכז הבינתחומי הוא זה שמטיף כעת נגד סגירותה של מערכת ההשכלה הגבוהה, כאשר דווקא המדיניות אותה הוא מוביל, מדיניות ההפרטה של ההשכלה הגבוהה, היא שאחראית להגדלת הפערים והקטנת הנגישות להשכלה הגבוהה בישראל. האוניברסיטאות, בניגוד למרכז הבינתחומי ויותר מכל מוסד אחר בישראל, תורמות להקטנת פערים אלה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
מכללה אינה מוסד מחקרי. מוסד שבו
בקושי שי נוכחות של חברי סגל ומוסד שבו חברי סגל באים ללמד לשעתיים ובורחים ממנו אחר כך אינו מוסד מחקר. לכן מה שצריך הוא להפסיק לחלוטין את התמיגה במכללות הפרטיות - ירצו לגייס תלמידים שילשמלמו שכ"ל גבוה בבקשה. אבל לא תמיכה ממשלתיתי. מכללה אמיתי י היא מכללה בפריפריה ולא ברמת השרון!
דונגה , ברזיל  |  05.08.10
8.
הם מ פ ח ד י ם !!
הרי זה לא סוד שעדיין קיים פער משמעותי בין האוניברסיטאות למכללות, אבל עיקר הפער נעוץ ברמת הסטודנטים (ואני לומד בבינתחומי, אין לי בעיה להודות בזה). ברמת המרצים והמחקר הפער נשחק בעקביות בין האוניברסיטאות לשתי המכללות המובילות (בינתחומי והמכללה למנהל). לכן מוזר שמצד אחד המל"ג מזלזל ברמת המחקר של הבינתחומי ומצד שני לא מאפשר לו להתמודד במכרז. הרי הם חוששים שהשחיקה דה פקטו במעמדם תקבל גושפנקה ציבורית. יש לאפשר לבינתחומי להתמודד.
סטודנט למשפטים  |  05.08.10
לכל התגובות