אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, בעקבות החבילה הצרה של HOT ו-yes: "חלק מהערוצים לא ישרדו" צילום: יוסי מימוני

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, בעקבות החבילה הצרה של HOT ו-yes: "חלק מהערוצים לא ישרדו"

החבילה הצרה שיציעו HOT ו-yes ללקוחות גורמת לחשש בקרב ספקי התוכן מביטולם המתקרב של ערוצי נישה, אבל יש גם כאלה שבטוחים שדבר לא ישתנה. אביב גלעדי: "החבילה הצרה לא תמשוך יותר מאחוז אחד של לקוחות"

05.08.2010, 06:56 | מיכל תוסייה כהן

החבילה הצרה שהחליטו להציע HOT ו-yes גורמת ביום שאחרי לסערה של ממש בקרב ספקי התוכן של חברות הכבלים והלוויין. החברות המפיקות ערוצים ותוכניות עבור חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית אינן בטוחות איך תיראה מפת המדיה המקומית בעקבות המהפך הצרכני, והאם הוא עלול להוביל לביטולם של ערוצים שלא יהיו אטרקטיביים דיים לצרכן במסגרת החבילה הצרה, או שלא יהיה בסיס לקוחות מספיק שישלם עבור תוכני נישה.

שלשום מיהרו HOT ו־yes להודיע שיציעו ללקוחות חבילה צרה במחיר מופחת, כמענה לאופציית ממיר ה-DTT שנמכר בעלות חד־פעמית של 450 שקל ומציע צפייה חינם בערוצים 1, 2, 10, 33 וערוץ הכנסת - במיוחד בעקבות החלטת הכנסת אתמול כי המדינה תסבסד את עלות הממיר עבור מעוטי יכולת.

עם זאת, למרות התגובה המהירה של חברות הכבלים והלוויין, בשלב זה עדיין לא ברור אם הלקוחות יבחרו את הערוצים המועדפים עליהם וישלמו רק עבורם, או שהחברות יציעו חבילות תוכן מוגבלות במחירים נמוכים מחבילת הבסיס הנוכחית. מחיר זה, אגב, עשוי שלא לכלול שירותי התקנה, ביקורי טכנאי ותשלום עבור ממירים, הכל בכפוף להחלטת המועצה לשידורי כבלים ולוויין.

ערוץ פודלים שחורים

"בעידן של החבילה הצרה חלק מהערוצים לא ישרדו", אומר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ניצן חן ל"כלכליסט". לדבריו, בבוא המועצה לאשר את מודל החבילה הצרה, "יובאו בחשבון שיקולים של המשך קיום הפקות מקור, לצד החשיבות הצרכנית לתת חבילה אטרקטיבית במחיר נמוך". עם זאת, חלק מספקי התוכן שוללים את האפשרות שערוצים פופולריים יבוטלו, וצופים כי כל נושא החבילה הצרה יתגלה כטריק שיווקי שלא יחזיק מעמד לטווח ארוך.

ערוץ הופ ערוץ הופ ערוץ הופ

"אני מאמין בבחירה חופשית וגם אם 50% מהערוצים ייעלמו - לא יקרה כלום", אומר אביב גלעדי, יו"ר חברת המדיה RGE, בעלת ערוצי הספורט וכן בעלת חברת נגה תקשורת, המפיקה את ערוץ הילדים, ערוץ 8 וערוץ לוגי. "לרוב הערוצים אין משמעות והם לא תורמים שום דבר לתרבות", הוא אומר. "הערוצים פועלים אך ורק על בסיס ביקוש, ואם לא יהיה להם מספיק ביקוש הם ייעלמו. זה גם עלול לקרות עם המעבר לחבילה הצרה. לכן מי שעשה ערוצים ברמה של ערוץ על פודלים שחורים - ויש כאלו - לא תהיה הצדקה להמשך הקיום שלו".

עם זאת, לדברי גלעדי, הצרכן הישראלי לא ירצה לוותר על רוב התוכן המשודר כיום, מאחר שהתרגל לצרוך תוכן ברמה מסוימת. גם HOT ו־yes, לדבריו, לא יוכלו להוריד ערוצים בלי לתת לצופים אלטרנטיבה ראויה ובלי לצפות לעזיבת לקוחות.

ערוץ MTV. הצופים יהיו מוכנים לשלם עבור הערוצים שהם אוהבים, צילום: אי פי ערוץ MTV. הצופים יהיו מוכנים לשלם עבור הערוצים שהם אוהבים | צילום: אי פי ערוץ MTV. הצופים יהיו מוכנים לשלם עבור הערוצים שהם אוהבים, צילום: אי פי

למעשה, גלעדי צופה כישלון מוחלט לרעיון החבילה הצרה. "החבילה הצרה לא תמשוך יותר מאחוז אחד של הלקוחות", הוא אומר בנחרצות, "ישראלים רוצים מה שיש לחברים שלהם, ולא יהיו מוכנים להתפשר על פחות מזה. כל החבילה הערוצית עולה היום פחות מהחשבון הסלולרי של הבת שלי, ואם יש ערוץ טוב שהם אוהבים, הם יישארו בשבילו בחבילה הנוכחית. גם אם 10%-15% יעברו לחבילה הצרה - מה שאני לא מאמין שיקרה - אז מקסימום אפשר לגבות 15–30 שקל יותר מהצרכנים שנשארו לצפות בערוצים כדי לקזז את ההפסדים מאלו שעברו. למי שנשאר לא יהיה אכפת אם יעלו לו קצת את המחיר".

הקהל רוצה מותגים

גם לדברי ספק תוכן בכיר אחר, הישראלי הממוצע לא ימהר להתנתק מחבילת הערוצים המלאה. עם זאת, לדבריו, אם חברות הכבלים והלוויין ישכילו ליצור חבילות צרות אטרקטיביות מספיק, זה יכול לעבוד.

"אני מעריך שעכשיו HOT ו־yes עושות סקרי לקוחות כדי לבדוק מהי רשימת הערוצים שעליה הלקוח יהיה מוכן לשלם 100 שקל", אומר ספק התוכן. "הרי הלקוח הוא לא מטומטם, ואם תציע לו בחבילה הצרה גם ערוץ של טורקיה, הוא לא יקנה את החבילה וזה ייצור תרעומת".

לדברי ספק התוכן, קהל הצופים מעוניין במותגים דוגמת ערוץ ההיסטוריה, נשיונל ג'יאוגרפיק, ערוץ 8 וכדומה. "לדעתי, מה שיקרה הוא שחברות הכבלים והלוויין יצטרכו לבנות מודל עסקי אחר לחלוטין מהקיים היום", אומר הספק. "אם פעם היית צריך לשלם יותר כסף כדי לקבל ערוץ פרימיום נוסף על חבילת הבסיס, כדי לשרוד היום במאבק מול ה־DTT יצטרכו החברות להכניס ערוצי פרימיום לתוך חבילת הבסיס נוסף על ערוצים ממותגים".

כמו כן הוא מוסיף כי כמו חן וכמו גלעדי גם לדעתו המעבר לחבילה הצרה עלול להוביל לסגירת ערוצים קיימים. "לטווח הארוך, אם החבילה הצרה תצליח, אין ספק שיהיו ערוצים שייפגעו כי הם לא אטרקטיביים מספיק".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
השראלים רוצהים את מה שיש לחברים שלהם .... (שכחת להוסיף "בארה"ב בסוף המשפט)
מר גלעדי היקר, א. אין דבר כזה הישראלים כפלח שוק אחד - יש כאלה שרוצים מה שיש לחברים שלהם בארה"ב.... ב. אין לישראלי שום בעיה לשלם על תוכן אבל זה קצת לא הגיוני לחייב אותנו ב 250 ש"י על חבילת פרימיום ואז להתחיל לחייב אותנו על תוכן אסטקרה פרימיום. ג. אני מסכים אתך שסביר שרוב הישראלים לא יבחרו בחבילה הצרה אבל לא מהסיבה שכתבת. הסיבה תהיה (לדעתי האישית) שחברות הכבלים והלווין (ללא תאום חלילה) ישווקו חבילות שלא יתאימו לאף אחד רוצה דוגמאות (סתם השערות שלי) - אין ממירים מקליטים בחבילות הצרות - אין הוספת ערוצים בודדים במחירים אטרקטיבים אלא רק חבילות ערוצים (דבר שיביא את החבילה הצרה למחיר של חבילה רגילה) רוצה דוגמא ? נגיד שפלוני רוכש חבילה צרה ורוצה ערוץ סרטים. למה לא לחייב אותו בחבילת בידור ב... נניח 70 שקל ? בקיצור,לדעתי חברות הכבלים והלוויין לא באמת מתכוונות ללכת לקראתנו ולכן זה יכשל. מה שלא מובן הוא איפה הרגולציה ולמה כ"כ מפחדים מהם ? רק שה DTT יעלה קצת ברמה (קליטה טובה, HD, EGP ועוד ....) ושמשרד התקשורת יאפשר לעוד חברות להציע VOD על תשתית האינטרנט. אז תראו מה YES ו HOT יכולות להציע ...
nmm  |  16.08.10
3.
תנו לי את זכות הבחירה אני מחליט מה לראות
הורי בני למעלה משמונים חייבים ממש חייבים לשלם עבור הספורט, ערוצי הילדים, הפופ ועוד כהנה וכvנה . בפועל הם רוצים לראות ערוצים בשפתם דהיינו צרפתית וערבית. בעבר פניתי לשר התקשורת ושאלתי מדוע פנסיונרים חייבים להענש פעמים פעם בשל התשלום ופעם לבשל ריבוי הערוצים שאינם מעניינים. המונופול שניתן לחברות התרשורות הוט, יא, המפתים באגרסיביות להתקשר אליהם אינה עומדת בקנה מידה מול הפנסיונרים שטלויזיה היא כל עולמם. בעבר פניתי ללשכת שר התקשורת ואף שוחחתי עם דובר לשכת השר ונאמר לי כי נעשים המאמצים להביא לחקיקה בנושא זה דהיינו הוזלת התשלום עבורההתחברות . אדוני השר כמה שיותר מהר כדי שאלפי הפניונרים אנשים מעוטי יכולת ובכלל כלל הציבור י י ב ח ר אילו ערוצים אני אוהב ו ר ו צ ה לראות. כל החברות המדיה גדלים ומרווחים על גבם של פנסיונרים, גמלאים, על גבי וגבכם של כלל ציבור הצרכנים.
עדי גוטמן , אשדוד  |  05.08.10
לכל התגובות