אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - תקדים: התעשייה האווירית תפטר 100 עובדים קבועים

בלעדי ל"כלכליסט" - תקדים: התעשייה האווירית תפטר 100 עובדים קבועים

לראשונה בתולדות התעשייה האווירית חתמו ועד העובדים וההנהלה על הסכם לפיטורי עובדים קבועים "לשם הבטחת הרווחיות"

08.08.2010, 06:52 | נעמה סיקולר

לראשונה בתולדות התעשייה האווירית תוכל ההנהלה לפטר עובדים קבועים, כך נודע ל"כלכליסט". הסכם עם ועד העובדים שנחתם לאחרונה קובע כי ההנהלה תוכל לפטר עד כ־100 עובדים קבועים עד סוף השנה, וכי הפיטורים הם הכרחיים לשם הבטחת רווחיות החברה בכלל ושתי החטיבות המפסידות בפרט. מרבית המפוטרים יגיעו מחטיבות כלי הטיס האזרחיים ובדק מטוסים, שאחראית להסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

התעשייה האווירית מעסיקה כ־17 אלף עובדים, מהם כ־12 אלף עובדים קבועים. אמנם, בהסכם מצוין כי אף שוועד העובדים מסכים לפיטורי העובדים הקבועים, צעד זה לא יהווה תקדים, עם זאת, סביר כי ההסכמה שניתנה פותחת פתח לפיטורים נוספים בעתיד של עובדים קבועים.

 , צילום: תעשייהאווירית לישראל צילום: תעשייהאווירית לישראל  , צילום: תעשייהאווירית לישראל

התעשייה האווירית מייצרת שני מטוסי מנהלים מגודל בינוני, G-150 ו־G-200, שפותחו ומיוצרים בישראל. לאחרונה היא גם השלימה פיתוח של מטוס מנהלים גדול יותר מדגם G-250. החרפת המשבר הכלכלי העולמי גרמה לירידה מהותית בהיקף פעילות תעשיית התעופה האזרחית ולירידה במחירי המכירה של מטוסי המנהלים החל מהמחצית השנייה של 2008.

התעשייה האווירית סבלה מביטולים משמעותיים של הזמנות, ועל פי הערכותיה רק 40% מקווי הייצור שלה נוצלו במהלך 2009. היא ניסתה להתמודד עם הירידה באמצעות הסטת עובדים לקווי ייצור אחרים ופיטורי עובדים זמניים, אולם לאחר שהמשבר נמשך גם לתוך המחצית הראשונה של 2010 החליטה לפעול לפיטורי עובדים קבועים. במקביל ממשיכה החברה בניסיונות להאיץ את קצב הפרישה המוקדמת של עובדיה.

עובד המועמד לפיטורים יהיה כזה שלא מתפקד כראוי למרות שיש לו תעסוקה או עובד שאין לו תעסוקה ואי־אפשר למצוא לו תעסוקה אחרת. העובדים שייכנסו לרשימת המועמדים לפיטורים יקבלו זימון לשימוע והוועד יכול לנהל משא ומתן על זהות המפוטרים. עובדים ששמם הוכנס ברשימה יוכלו לבקש לפנות לבורר, אך במקרה זה יופחתו כספי הפרישה שמגיעים להם. ה"קנס" הוא בסכום של 114% מהשכר ותוספת אחזקת רכב.עובד שיסכים לפיטורים יקבל קצבה חודשית של 2% מהשכר לכל שנת עבודה או עד 70% מהשכר לפי היקף המשרה עד לגיל הפרישה, אז יהיה זכאי לקצבה מקרן הפנסיה. כמו כן יקבל כל מפוטר מענק כספי של 10% מסכום פיצויי הפיטורים ומענק נוסף של שש פעמים 114% מהשכר הקובע ואחזקת רכב.

בקרב עובדי החברה שררה התמרמרות קשה כאשר נודע להם על המהלך וחלקם אמרו ל"כלכליסט": "קל מאוד לפטר עובדים ותיקים שעובדים פחות, אבל האשמה היא לא בהם, אלא במנהלים ובאנשי השיווק שלא מביאים חוזים. מי שמשלם את המחיר אלה העובדים הפשוטים".

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
כאשר מפוטרים עובדים קבועים בתעשיה אוירית זה אומר שהחברה בבעיה רצינית
בתעשיה אוירית יש מה שנקרא אבטלה סמויה כלומר יש כמה מאות של עובדים שלא עובדים בכלל וחלקם מנהלים עם מזכירה רכב צמוד וחשבון הוצאות על חשבון החברה. כל האמור לעיל אומר שמנכ"ל התעשיה האוירית נכשל בתפקידו והוא הראשון שצריך לפטר אותו.
שוקי מרלה , הרצליה  |  07.11.11
22.
פיטורין בתע"שא
הוועד מכר את העובדים הכי נאמנים של התע"שא. אנשים שנתנו את כל החיים שלהם למפעל, פתאום מיותרים ויכולים ללכת ,הבעיה שלא שולחים הביתה את המיותרים, פשוט צריך לפנות מקום לקצינים סוג "ב " של חיל האויר ,שהורסים כל חלקה טובה במפעל. 100 עובדים קבועים ,שהולכים הביתה, פותרים בעיה של הפסדים ,עבור מפעל של 15000 עובדים. יש בתעשא ועד של 80 איש, אולי אפשר להגיע להסדר עם ההנהלה. ההוצאות של 80 אנשי וועד, גבוהות בהרבה משל 100 עובדים.
שמעון זיידין , גדרה  |  21.08.10
21.
פיטורים בתעשיה אוירית
אני עבדתי בתעשיה האוירית 42 שנה ולאחרונה פרשתי לפנסיה אני רוצה שתדעו אין כמעט מקומות עבודה כמו התעשיה האוירית וכל מי "שמפטרים" לא נשלח לכלבים כמו במפעלים אחרים שקרסו אלא מקבל פיצוי הוגן וגם מקבל שכר מהתע"א עד גיל 67 ואז ממשיך לקבל שכר ממבטחים מה לעשות שבחטיבות האזרחיות אין עבודה ולא רואים אופק תעשיה אוירית הוא מקום עבודה מצוין עם תנאים נהדרים ואני חושב שיש מקום להוציא הרבה עובדים ותיקים ולקבל במקומם את הצעירים זה יעשה טוב לכולם
יעקב ליבוביץ , פתח תקוה  |  13.08.10
לכל התגובות