אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טעינת רכב חשמלי תהיה יקרה יותר בשעות העומס צילום: בלומברג

טעינת רכב חשמלי תהיה יקרה יותר בשעות העומס

משרד התשתיות פרסם את התקנות לטעינת רכב חשמלי. בין היתר נקבע כי ספק הטעינה לא יגביל את לקוחותיו לקבלת שירותיו בלבד

27.02.2011, 16:23 | ליאור גוטמן

"טעינה שלא במסגרת מגבלות האספקה ברשת תיעשה בתנאי שלא תיפגע טעינת כלי רכב חשמליים אחרים, ועל פי תעריף יקר יותר שיוגדר ויפורסם מראש" – כך קובע היום (א') משרד התשתיות הלאומיות, עם פרסום התקנות הרשמיות לטעינת רכב חשמלי בישראל.

לפני כחודשיים פרסם המשרד טיוטת תקנות לשימוע, שבעקבותיו התקבלו קרוב ל-60 השגות מגופים ציבוריים ולקוחות פרטיים. בעקבות ההערות שהופנו אליו שיפר משרד התשתיות את ניהול המערכת, וקבע מתווה אחיד להכנת המיזם לישראל.

"כל ההסדרה שלנו מכוונת להעניק את הכוח המשמעותי ביותר לגורם אחד – הצרכן, שיוכל לרכוש לעצמו רכב, לטעון אותו משקע פרטי ומאובטח בחצר ביתו והוא יוכל, ככל שירצה, לרכוש לעצמו מנוי לשירותי אחת החברות", אמר שר התשתיות עוזי לנדאו, והוסיף שמשרדו מתייחס אל הנושא כאל משימה לאומית, שתסייע להפחתת התלות של ישראל בנפט, ותתרום לאיכות החיים והסביבה.

טעינה פתוחה לכולם

עיון במסמכי משרד התשתיות מעלה כי בקרת הטעינה (מדידת היקף החשמל של המכונית) תיעשה במסגרת "רשת חכמה" (SMART GRID) ותופעל על ידי ספק שירות חיוני, כלומר גוף שיש לו היתר למכור חשמל. ספק הטעינה לא יגביל את לקוחותיו לקבלת שירותי טעינה ממנו בלבד, ויאפשר הפסקת התקשרות מולו באופן מהיר. הרכב החשמלי, מכל סוג, יהיה חייב ברישוי כחוק, כאשר ספק הטעינה יחוייב בשמירה על סודיות פרטי הלקוח, לרבות ק"מ שנצבר או נתוני צריכת חשמל. כדי למנוע עומס על רשת החשמל, בקרת הטעינה תאפשר טעינה על פי אפשרויות רשת החשמל בכל רגע נתון, ובחלק מהמקרים היא תוגבל למסה מסוימת. "בכל נקודת זמן שבה יווצרו מגבלות אספקה ברשת החלוקה המקומית או ברשת ההולכה הארצית, יוכל מנהל המערכת להסיט את הביקושים", חידד לנדאו.

בדומה לרגולציה על כל יצרני וספקי החשמל במשק, גם כאן צפויה רשות החשמל לפקח על תעריפי הטעינה באזורים ציבוריים ובתים פרטיים. תעריפים אלו יפורסמו מראש ובאופן פומבי. חברת החשמל, אגב, היא זו שתספק את החשמל באזורים ציבוריים. באזורים פרטיים נאסר עליה לשמש כספק, כדי למנוע הרחבה של מונופול האספקה שקיים כיום. צעד זה פותח פתח ליצרני חשמל פרטיים למכור חשמל ללקוחות שברשותם רכב חשמלי.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
לממשלה ולכל המטקבקים מטעם...
אפשר לחשוב שכל המדינה עוברת מחר לרכבים חשמליים. זה יהיה תהליך ארוך והדרגתי. כך שלא צריך להלך עלינו אימים בעניין צריכת החשמל בזמן שיא. את נושא הבטיחות, אפשר לפתור בצורה פשוטה - כמו שכל נושא התקנת החשמל בבית מבוקר ע"י חברת חשמל, כך אפשר לאשר נקודות טעינה רק אם הותקנו ע"י חשמלאי מוסמך ועברו ביקורת של חברת חשמל. אם זה נחוץ, אפשר לחייב ביקורת תקופתית. אמנם מדובר בעלות נוספת לצרכן, אבל היא ישירה לעניין הבטיחות. הממשלה כמובן צופה ירידה בגביית מס מדלקים ורוצה להתאזן. אבל ברגע שיכנסו מכוניות חשמליות לשוק, הציבור כבר ידע איך לעקוף את "הנקודות לגביית מס", ולחבר אותן לשטקר בבית. אז במקום להילחם בציבור, עדיף לממשלה להתמקד בנושא הבטיחות ולדאוג שאספקת החשמל תהיה זמינה גם בשעות השיא.
ים  |  27.02.11
לכל התגובות