אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אם נתרחב מחוץ לארצות הברית - הכי סביר שזה יקרה בישראל" צילום: עמיחי ינקוביץ'

"אם נתרחב מחוץ לארצות הברית - הכי סביר שזה יקרה בישראל"

סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ענקית השבבים Nvidia מחמיא לתעשייה בארץ ומשוכנע שההשקעה ברוקטיק מרמת גן תשתלם: "הם יושבים על מכרה זהב", אומר ג'ף הרבסט ל"כלכליסט". ואיך לדעתו ייראה עולם הטכנולוגיה של שנת 2030?

18.06.2011, 14:04 | הראל עילם

מחוץ לקהילת הגיימרים, לא רבים שמעו על חברת השבבים Nvidia, שהתפרסמה לראשונה בזכות המאיצים הגרפיים שלה. לפני 10 שנים החברה עלתה לכותרות לאחר שפיתחה את המעבד הגרפי לקונסולת המשחקים Xbox של מיקרוסופט. מאז היא הספיקה להיכנס לסכסוך משפטי עם החברה החזקה ביותר בעולם המחשב האישי – אינטל. היה לכך מחיר כבד: בשנה אחת היא איבדה 82% משווי השוק שלה. אבל המהפכה בתחום מכשירי הסלולר החזירה את החברה למפה.

ג'ף הרבסט, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת Nvidia, ביקר בחודש האחרון בישראל לכבוד כנס המעבדים הגרפיים השנתי של החברה, שנערך לראשונה בארץ. במהלך הכנס החברה הודיעה על ההשקעה הראשונה שלה בחברה ישראלית, Rocketick מרמת גן, המפתחת טכנולוגיה לבדיקת תוכנה של מעבדים. "זו חברה שמאפשרת לאמת ולבדוק שבבים פי 50 יותר מהר מאשר היום. הם יושבים על מכרה זהב", משבח הרבסט בראיון ל"כלכליסט".

הרבסט מדבר על השוק הישראלי במילים חמות, אך מבהיר כי לחברה אין כרגע כוונה להיכנס לישראל, למרות ההשקעה ברוקטיק: "כרגע אנחנו לא מתכוונים להתרחב מחוץ לארצות הברית, אבל אם נתרחב, הסבירות הגבוהה ביותר היא שזה יקרה בישראל - בגלל התנאים הקיימים פה".

"יש לנו מרכזי פיתוח קטנים בטיוואן ובהודו, ואולי בעתיד גם מרכז פיתוח כאן, אבל כרגע זו לא המטרה שלנו. עיצוב שבבים דורש מסה קריטית: אם נתרחב לישראל, אנחנו לא נתחיל עם 5-3 איש. ישראל היא שוק מצוין: יש לכם אוניברסיטאות כגון הטכניון, קרנות הון סיכון ויותר חברות סטארט-אפ מכל מדינה בעולם, חוץ מארצות הברית. יש לכם כמה מהאנשים הכי חכמים בעולם, והתוכנות שמפותחות כאן מגיעות לכל העולם - למרכזי פיתוח, אוניברסיטאות ומפעלים".

התרחבות? לא כרגע, אבל התנאים בישראל הכי מתאימים. הרבסט, צילום: עמיחי ינקוביץ התרחבות? לא כרגע, אבל התנאים בישראל הכי מתאימים. הרבסט | צילום: עמיחי ינקוביץ' התרחבות? לא כרגע, אבל התנאים בישראל הכי מתאימים. הרבסט, צילום: עמיחי ינקוביץ

"המונופול של מיקרוסופט ואינטל נשבר"

הראיון נערך על רקע המאמצים של Nvidia להשתלט על שוק המעבדים למחשב האישי. מאז שנות השמונים הרוב המוחלט של המעבדים המסחריים מבוסס על אחת משתי שיטות, "מיקרו-ארכיטקטורות" בשפה המקצועית - x86 של אינטל, וזו של חברת ARM המתחרה.

מיקרו-ארכיטקטורה היא אבן היסוד של כל מעבד, למרות השינויים האדירים במהירות השעון וכמות הליבות במעבד המודרני, כולם מבוססים על טכנולוגיה משנות ה-80. זה הקרב הגדול על "הפורמט" המנצח, והוא עולה בחשיבותו על הקרב על ה-DVD או הבלו-ריי. אבל מבחינת רוב האנשים הוא מתרחש מאחורי הקלעים.

הקרב "הוכרע" כאשר מיקרוסופט החליטה לתמוך רק בטכנולוגיה של אינטל, והפכה למערכת ההפעלה הנפוצה בעולם. הדבר יצר את מונופול "וינטל" בתעשייה, וגם חברות מעבדים מתחרות נאלצו לאמץ את המיקרו-ארכיטקטורה של אינטל.

אלא שבשנים האחרונות ARM חזרה לכותרות: לאחר שהפסידה בקרב על המחשב האישי, היא החלה להילחם על מכשירי הסלולר. המיקרו-ארכיטקטורה של ARM נחשבת לחסכונית באנרגיה, ולכן הפכה לפופולרית בקרב מעצבי טלפונים חכמים ומחשבי לוח. בתחילת השנה מיקרוסופט הרעישה את שוק השבבים כאשר הודיעה שחלונות 8 תתמוך גם בטכנולוגיה של חברת ARM.

כיצד ההכרזה של מיקרוסופט משנה את התעשיה?

"אני גדלתי על 'וינטל' (מיקרוסופט ואינטל, ה"ע), ואני חושב שהמונופול הזה נשבר. אנדרואיד, עם ARM וגוגל, הוא אלטרנטיבה חזקה במיוחד. אם היית בונה מחשב לפני 5 שנים, היו לך מעט מאוד אפשרויות - חלונות, מעבד x86.

"ARM השכילה להתרחב לתוך התעשייה החדשה - סלולר, מעבדים ניידים - הרבה יותר מהר מאינטל. כך נוצרה כלכלה שלמה סביב ARM וסביב אנדרואיד, גוגל ולינוקס. אנשים מצפים מהמכשירים הניידים לאותה רמת כוח עיבוד שהם ציפו מהמחשב האישי. מהפרספקטיבה של Nvidia, חלונות 8 מאפשרת למעבד שפיתחנו, טגרה, להגיע למחשב האישי. זוהי עוד דרך שבה אנו יכול להרחיב את העסק שלנו".

חלונות מודגמת על טאבלט ב-CES. "המונופול בשוק השבבים נשבר", צילום: בלומברג חלונות מודגמת על טאבלט ב-CES. "המונופול בשוק השבבים נשבר" | צילום: בלומברג חלונות מודגמת על טאבלט ב-CES. "המונופול בשוק השבבים נשבר", צילום: בלומברג

היריבות בין Nvidia ואינטל היא ארוכת שנים. בתחילת העשור הקודם Nvidia רכשה זכיונות מאינטל והחלה לייצר ערכות שבבים (Chipset) על בסיס ארכיטקטורת x86. ב-2007, כאשר אינטל קבעה שהחוזה תקף רק למעבדים הקיימים שלה, החברה ספגה מכה אדירה שממנה עדיין לא הצליחה להתאושש לחלוטין.

כיצד התמודדתם עם המשבר?

"החוזה היה אמור להמשיך עד 2011. לא יכולנו להמשיך ולייצר את ערכות השבבים - התביעה המשפטית עצרה את זה. בלי להכנס ליותר מדי פרטים, אני חושב שהסיבה העיקרית שהמניה נפלה כל כך היא שלא היתה לנו מפת דרכים אגרסיבית כמו למתחרים. פשוט המשכנו להריץ את העסק בצורה הכי טובה שידענו. יש דברים שאתה לא יכול לשלוט בהם. עכשיו יש לנו שוב חוזה עם אינטל. זה אירוע גדול בשביל החברה, הכרה שהטכנולוגיה שלנו חשובה".

"המכשירים לא יהפכו לזולים יותר בעתיד"

"אנחנו חברה בתהליך מעבר", מציין הרבסט, "כאשר אני נכנסתי לחברה, אנחנו יצרנו מאיצים גרפיים לגיימרים - והיום אנחנו עובדים על מעבדים למחשבי על שאין להם שום קשר למאיצים הגרפיים של פעם. התעשייה השתנתה - אנשים הבינו את הכוח האדיר של מאיצים גרפיים ביחד למעבדים.

"אם תסתכל על אינטל, גם הם הבינו שהמעבד הגיע למקסימום, והדרך היחידה להשתפר היא על ידי מעבר למעבדים עם מספר ליבות. מבחינתי, הם אישרו את הגישה שלנו. התחלנו גם למכור את מעבדי הטסלה שלנו גם התחלנו לחברות פיננסים, למחשבי על ועוד".

לדבריו, Nvidia כיום היא בעיניו חברת מדיה יותר מאשר חברת חומרה: "תסתכל על החברות שקנינו - הן יותר חברות תוכנה. נכון שיצרנו חומרה - אבל אני רואה את החומרה כערכת כלים שאנשים יוכלו ללכת וליצור איתה תוכנה". הרבסט מציין בגאווה תחקיר שפורסם במאי על ידי MSNBC, שממנו עולה כי Nvidia משקיעה רבע מהכנסותיה במחקר ובפיתוח - לעומת 22% בחברה המתחרה, AMD ו -15% בלבד באינטל.

האם קהילת הגיימרים צריכה לדאוג מכך שאתם זונחים את "שוק הבית" שלכם?

אני לא חושב. הגיימרים יהנו מכל ערוצי ההכנסות האחרים שלנו, שמאפשרים לנו להשקיע יותר בפיתוח טכנולוגיה. Geforce, סדרת כרטיסי המסך לגיימרים, הוא עדיין המותג והעסק הכי חזק שלנו. גיימרים הם המשתמשים הראשונים בטכנולוגיה שלנו: הם קונים את המוצר ביום אחרי שאנחנו משחררים אותו. זה המקום שלנו לבחון טכנולוגיות חדשות. רק אחר כך הטכנולוגיה מותאמת גם לשימושים עסקיים ותעשיתיים".

איך לדעתך ייראה המחשב בעוד 20 שנה?

"אני חושב ש-20 השנה הבאות יהיו אפילו יותר מרגשות מ-20 השנה הקודמות. תראה מה גוגל ו-ARM עשו, עכשיו כל אחד יכול לשנות את התעשייה. שוק מכשירי האנדרואיד יתקדם במהירות - לא משנה כמה אפל תשקיע בפיתוח. אבל אני לא חושב שמכשירים יהפכו לזולים יותר: אנחנו נראה תהליך דומה בסלולר כפי שקרה במחשב האישי - נקודת המחיר הממוצעת לא תרד, אלא תעלה. הרעב לפיצ'רים וכוח עיבוד גדל מהר יותר מהשיפורים בטכנולוגיה ובעלויות הייצור".

אווטאר. "קמרון אמר לי שהתלת-ממד יוכל להתקדם באמת רק כשלא נזדקק למשקפיים", צילום: MCT אווטאר. "קמרון אמר לי שהתלת-ממד יוכל להתקדם באמת רק כשלא נזדקק למשקפיים" | צילום: MCT אווטאר. "קמרון אמר לי שהתלת-ממד יוכל להתקדם באמת רק כשלא נזדקק למשקפיים", צילום: MCT

"אני חושב שבעתיד יהיו הרבה פחות מסכים קבועים - פחות טלוויזיות, פחות תחנות עבודה ומקרנים. במקום זאת, נוכל לעבור מנקודה לנקודה - הטלוויזיה תהפוך למחשב, המכונית תהפוך למחשב. כל המכשירים ידברו אחד עם השני, יחלקו כוח עיבוד - גם דרך הענן. כל המכשירים ישולבו לתוך מכשיר אחד.

ומה בנוגע להתפתחות התלת-ממד? הרבסט מספר על פגישה שערך לאחרונה עם ג'יימס קמרון, הבמאי שמאחורי "אווטאר". "הוא אמר שהתלת-ממד לא יוכל להתקדם באמת כל עוד נזדקק למשקפיים. כרגע הטכנולוגיה פשוט לא מתקדמת מספיק על מנת לספק את כוח העיבוד הנדרש לתמונת תלת-מימד סטריאוסקופית אמיתית. אפשר ליצור סרטון תלת-ממדי מאוד מתוחכם, או שחזור מושלם של תמונה".

"הדמויות במשחקים משתפרות, אבל הדמיית רגשות או תחושות הוא דבר מסובך במיוחד. יש גם תחומים כגון פיזיקה ואינטיליגנציה מלאכותית שעדיין צריכים עוד הרבה עבודה. יש עוד הרבה מקום לפיתוח, וכל דור משתפר, אבל עד שלא אוכל להבחין בין העולם האמיתי ובין המשחק, אנחנו לא נהיה שם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה