אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רש"ת מרגיעה: "תדלוק המטוסים יימשך כרגיל גם אחרי 20:00" צילום: עמית שאבי

רש"ת מרגיעה: "תדלוק המטוסים יימשך כרגיל גם אחרי 20:00"

רשות שדות התעופה דיווחה כי הבדיקות שבוצעו במיכלית דלק של חברת פז נכסי תעופה, נמצאו תקינות, לאחר שהודיעה בבוקר כי אספקת הדלק תופחת בשל חשד לאי תקינות

20.11.2011, 17:18 | יסמין גיל
רשות שדות התעופה (רש"ת) פרסמה הערב (א') 'נוטאם' (פרסום מידע תעופתי) מעודכן לחברות התעופה הפועלות בנתב"ג, לפיו אספקת הדלק תימשך כרגיל גם אחרי 20:00, וזאת עד מחר, 21 בנובמבר, ב-22:00, אז יתבצעו בדיקות נוספות. 'נוטאם' זה מבטל את ה'נוטאם' הקודם שיצא היום לפנות בוקר, לפיו החל מ-20.00 אספקת הדלק בנמל תופחת חלקית.

על פי רש"ת: "הוצאת ה'נוטאם' החדש התאפשרה בעקבות הודעת חברת פז נכסי תעופה המספקת והאחראית על תקינות הדלק לנתב"ג, על כך שבדיקות המעבדה המחמירות שנערכו הוכיחו כי הדלק תקין ועומד בסטנדרטים הבינלאומיים. בעקבות הבדיקות הנוספות שערך מינהל הדלק, בשיתוף מומחים, ולאחר התייעצות עם יאט"א (ארגון התובלה האווירית הבינלאומי) הוחלט להמשיך את התדלוק ובכלל זה את תדלוק הטיסות ארוכות הטווח".

כאמור, בשעות הבוקר המוקדמות דיווחה הרשות על חשש לאי תקינות הדלק באחת המיכליות: "בעקבות הודעת פז נכסי תעופה", נמסר אז מרש"ת, "על כך שבבדיקות מעבדה שנערכו בפתח חוות המיכלים התגלה כי מקדם הפרדת המים בדלק נמוך, בוצעו בדיקות נוספות והוחלט על נקיטת צעדים ובכלל זה היערכות של רש"ת ושל חברת הדלק לאפשרות שהזרמת הדלק מחוות המיכלים לנתב"ג תופחת חלקית מ-20:00 הערב ועד לקבלת ממצאי מעבדה נוספים". ברשות אף ערכו פגישות עדכון עם נציגי חברות התעופה במהלך היום.

החשש היה שתקרית זיהום הדלק הסילוני (דס"ל) בנתב"ג מתחילת מאי השנה תחזור על עצמה. אז הושבתה פעילות נמל התעופה הבינלאומי של ישראל למספר שעות, לרבות ביטולי טיסות, וכן נגרמו עיכובי המראות ונחיתות במשך מספר ימים. תדלוק המטוסים הופסק אז בשל זיהום לא ברור שהתגלה בדלק, והמטוסים תודלקו ישירות ממיכליות עם דלק שהגיע ממאגרי החירום של המדינה, וכן עצרו לתדלק בנמלי תעופה במדינות קרובות כמו יוון וקפריסין.

נציגי חברות התעופה טענו כי ברגע שיימצא הגורם האחראי לזיהום, זה ייתבע בדרישה לפיצויים, אבל באופן מפתיע, או שלא, הגורם הזה לא נמצא עד היום. דו"ח של משרד התשתיות לא מצא מקור אפשרי לזיהום וטען כי הזיהום הצטבר במשך שנים. משרד התחבורה כתב דו"ח היערכות למשבר דומה בעתיד, אולם לא התייחס לגורמים אחראיים למחדל. צוות של יאט"א שהגיע ארצה קבע בטיוטת בדיקה ראשונית שפז, ספקית הדלק, אחראית למקור הזיהום, אך מיד חזר בו ובדו"ח ביניים קבע כי יש לבצע בדיקות נוספות לבירור מקור הזיהום. יאט"א אמורה להגיש דו"ח מסכם בנושא, אולם מנכ"ל הארגון בישראל, קובי זוסמן, סירב למסור פרטים לגבי מועד פרסום דו"ח זה.

נתב"ג, צילום: גלעד קוולרציק נתב"ג | צילום: גלעד קוולרציק נתב"ג, צילום: גלעד קוולרציק

"גילו במיכל אחד חומר או מים שגרמו לאיכות דלק לא טובה", הסביר ל"כלכליסט" גורם בענף התעופה, "דיווחו שמ-20:00 תוגבל אספקת הדלק למטוס ל-50 טון. מבחינת החברות האירופיות לא הייתה בעיה מלכתחילה, כי בשביל להגיע לאירופה צריך מקסימום 35 טון. מי שהיו אמורים להיתקל בבעיה אלו החברות האמריקאיות. בכל מקרה, הבנתי שכרגע הדלק נמצא לא מסוכן, אבל כמובן שחייבים תמיד לבדוק".

עוד אמר אותו גורם: "מבחינת חברות התעופה ההסתכלות היא מקצועית. אם צריך לתדלק במקום אחר, אז מתדלקים במקום אחר". לשאלה האם ה'נוטאם' המעודכן מהערב יכול להרגיע, מסר: "אני מניח שכן. למרות שבמשבר הדלק במאי, חברות התעופה קיבלו 'נוטאם' שהכל בסדר ויום אחרי גילו שעדיין הדלק מזוהם".

מקור בנתב"ג הוסיף: "זה ממש לא דומה למה שהיה לפני חצי שנה. זה לא זיהום. גילו רמות נמוכות באחד החומרים ועל פי הנהלים חייבים לבדוק. תוצאות הבדיקות מספקות, רק שביקשו למצוא את מקור התקלה. במינהל הדלק יתנו את התשובות הסופיות, יחד עם המלצות יאט"א. אבל בסופו של דבר כל חברה צריכה להחליט בעצמה אם לתדלק או לא".

לגבי חברות התעופה, מיו.אס. איירווייס נמסר כי נכון לשעות הערב הטיסה מתל אביב לפילדלפיה צפויה לצאת כרגיל. גם מלופטהנזה, סוויס, אוסטריאן וג'רמן ווינגס נמסר כי לא חלו שינויים בטיסות והתדלוק בנתב"ג נמשך כסדרו. כך גם נמסר מאל על. מאייר קנדה נמסר: "העסקים כרגיל". מארקיע נמסר: "לא הייתה השפעה". מבריטיש איירווייס נמסר כי לא חלו שינויים בטיסות.

מנכ"ל יאט"א-ישראל מסר בתגובה: "אנו מודאגים מדיווחים לגבי אי סדירות באספקת הדלק. נוסעים שנגרמת להם אי נוחות מתבקשים ליצור קשר עם חברת התעופה לקבלת פרטים. הבטיחות נמצאת בראש מעיינינו ואנו מוכנים לעבוד ולשתף פעולה עם הרשויות בכל דרך שהמומחים הגלובליים שלנו יוכלו לעזור".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד נמצא בקשר שוטף עם כל הגורמים הנוגעים בדבר ופועל בשיתוף רשות שדות התעופה להחזיר את נתב"ג במהירות לשגרה".

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "בסוף השבוע שעבר הודיעה פז נכסי תעופה, החברה המתפעלת את מכלי הדס"ל בשדה התעופה, כי בבדיקות האיכות שערכה במיכלים נמצא כי מקדם הפרדת המים - נמוך. החברה הונחתה לפעול על פי התקנים הבינלאומיים ולבצע בדיקות עומק בטרם אישור מכלים להזרמה למטוסים. בדיקות העומק העלו תוצאות משביעות רצון, המאפשרות את השימוש בדס"ל. במקביל ערך משרד התשתיות הלאומיות דגימה לאורך שרשרת אספקת הדס"ל, על מנת לחקור ולזהות את מקור הבעיה. נכון לעכשיו אין ממצאים בנושא זה. המשרד ממשיך לבדוק את הנושא ומסייע לרש"ת ולפז נכסי תעופה בטיפול בעניין".

תגיות