אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אין פתרון פשוט ומיידי לבעיית הבטיחות של רוכבי הכביש" צילום: ולדימיר צ'ימורוב

"אין פתרון פשוט ומיידי לבעיית הבטיחות של רוכבי הכביש"

מסקנות הוועדה שהקימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כדי להיאבק בתאונות שבהן מעורבים רוכבי הכביש, מפנות אצבע מאשימה לכל הכיוונים: לחקיקה המיושנת, לנהגים חסרי הסבלנות אך גם לרוכבים עצמם

23.01.2012, 10:02 | קרן צור

בתאונת האופניים הקטלנית בראשית אוגוסט האחרון מצאו את מותם שני רוכבים, עו"ד יצחק סימון וחברו התעשיין שלום גרוסמן, וחמישה רוכבים נפצעו. התאונה זעזעה את קהילת רוכבי הכביש בישראל, כיוון ששבעת הרוכבים רכבו על פי כללי הבטיחות המומלצים והמקובלים - בדבוקה, ובאופן אירוני בשל הדבוקה כל הרוכבים נפגעו בתאונה. התאונה הצטרפה לשורה של תאונות קשות. בשנה האחרונה מצאו את מותם תשעה אנשים בתאונות אופניים, ומאות נפצעו. בעקבות ריבוי התאונות כינס "כלכליסט" פאנל של רוכבים מנוסים, שחבריו קראו לרוכבים לצאת למאבק ולגייס אליו את הרשויות.

מאז מונו מספר ועדות, ביניהן ועדה של משרד התחבורה וועדה שהקימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בראשות ד"ר שי סופר, המדען הראשי, שסיימה השבוע את עבודתה. מחר יפרסם את הדו"ח המלא והמלצות העולות ממנו מתפרסמות כאן לראשונה.

"לבעיית הבטיחות של רוכבי הכביש אין פתרון פשוט ומיידי, ואנחנו ממליצים על טיפול משולב, שיכלול מסע הסברה נרחב בקרב נהגים ורוכבים, וכן ממליצים על רענון החוקים", אומר סופר ל"כלכליסט". "כיום יש חוק שאוסר לנסוע בשוליים, גם כלי רכב מלווה שדואג לבטיחות הרוכבים. בפועל המשטרה אינה אוכפת את החוק, מתירה לרכבי ליווי לנסוע בשוליים ולהשתמש בצ'קלקה צהובה, ואף מעודדת זאת. כמו כן, אנחנו ממליצים לקבוע תקנות לרכיבה בטוחה בקבוצה, שלא נקבעו מעולם. בשנים האחרונות יש קבוצות שרוכבות כתף אל כתף, רכיבה רוחבית בשוליים בשורות של שלשות ויותר. זו תופעה מסוכנת, שצריך לאסור: שני רוכבים עוד יכולים לרכוב זה לצד זה, אבל הרוכב השלישי כבר עלול לחרוג מגבולות השוליים לכביש".

לדברי סופר, מטרת הדו"ח אינה לחפש אשמים ("אנחנו לא המשטרה"), אלא למצוא דרכים למנוע את התאונה הבאה. ובכל זאת, הוא מפנה אצבע מאשימה לא רק לנהגים ישראלים חסרי סבלנות, אלא גם לרוכבים חסרי אחריות. "נתקלנו בתופעה מוזרה: רוכבים שהם נהגים נורמטיבים עולים על הכביש עם אופניים, ושוכחים את כללי התנועה: נוסעים נגד כיוון התנועה ולא עוצרים באדום - עבירות שהם לעולם לא יעזו לעשות עם כלי הרכב. הגברת הנוכחות המשטרתית על הכבישים, שתאכוף את כללי התנועה על הרוכבים, תעזור לפתור את הבעיה".

הנהגים הישראלים רואים ברוכבים מטרד. איך הדו"ח ישנה את זה?

"באמצעות ההמלצה להסברה שתציג את הכביש כשייך לכולם, ותעודד את הנהגים להתייחס בכבוד לרוכבים בשוליים. אנו ממליצים גם לשים תמרורים שיתריעו על רוכבים בשוליים בכניסה לכבישים שמושכים הרבה רוכבי אופניים, כמו באירופה. עוד פתרון זול ויעיל, שכבר פועל בהצלחה בכביש 6, הוא חריצה רוחבית של הכביש בקו המפגש עם השוליים. החריצה מתפקדת כמו באמפר, וברגע שסוטים לשוליים כלי הרכב רועד, ומעיר מיד את הנהג".

רוכבים בשוליים. מע"צ אוסרים, המשטרה מאשרת, צילום: ולדימיר צ רוכבים בשוליים. מע"צ אוסרים, המשטרה מאשרת | צילום: ולדימיר צ'ימורוב רוכבים בשוליים. מע"צ אוסרים, המשטרה מאשרת, צילום: ולדימיר צ

 

המשטרה כבר אוכפת

עוד לפני הגשת הדו"חות והמסקנות, המשטרה כבר העלתה הילוך בטיפול בבעיה. ניצב ברונו שטיין, ראש אגף התנועה במשטרה, הוציא לפני כחודש מכתב ובו הנחיות לרוכבים. בין השאר הוא אומר: "שוטרי אגף התנועה הונחו לתת תשומת לב מיוחדת לרוכבי האופניים על מנת להעלות ככל האפשר את בטיחות הרכיבה". ואכן בוני אשל, יו"ר איגוד האופניים, מציינת לטובה את המשטרה שעברה מתוכניות למעשים בשטח: "בשבועות האחרונים המשטרה ערכה פיילוט בהרי ירושלים, אחד מאזורי הרכיבה הפופולריים, והגבירה משמעותית את הנוכחות המשטרתית על הכבישים בשבתות, בשעות 6:00–11:00. ניידות ואופנועי משטרה ערכו בדיקות ערנות לנהגים, עצרו כלי רכב חשודים ורוכבים שהפרו את כללי התנועה. המבצע הסתכם בהצלחה: לא היו תאונות, והרוכבים הרגישו בטוחים יותר מתמיד. בקרוב ייערך פיילוט גם בצפון, ובסיומו המשטרה תמפה את הכבישים שמושכים הכי הרבה רוכבים ותחליט היכן להגביר את הנוכחות המשטרתית בשבתות באופן קבוע".

הראל נחמני, שהשתתף באוגוסט בפאנל "כלכליסט", הוא מארגן המשלחת הישראלית לטראנס אלפ ופעיל בצוות "רוכבים בטוח" של איגוד ישראל בשביל האופניים. הוא מספר על התגייסות יזמים פרטיים להגברת בטיחות הרוכבים: "בחברות הייטק ישראליות עובדים על פיתוח אפליקציה מיוחדת לתוכנות הניווט הקיימות, שתאפשר לנהג לדווח על רוכבי אופניים, בדומה לאפליקציות שמתריעות על מכמונות מהירות וניידות משטרה. בנוסף יש תוכניות לסגור את הנתיב המהיר (כביש האגרה ממחלף נתב"ג עד אחרי קיבוץ גלויות – ק"צ) לכלי רכב בשבתות בבוקר, ולהפוך אותו למתחם אימונים בטיחותי לרוכבי הכביש".

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
סכנת נפשות בכביש יקום-שפיים
מדי בוקר וכמובן בסופי שבוע הכביש הצר בין יקום לשפיים עמוס ברוכבי אופניים. זהו כביש דו סיטרי עם קו לבן לכל אורכו וללא שוליים. רוכבי האופניים בכביש גורמים לנהגי המכוניות לחצות קו הפרדה בצורה לא חוקית כדי להימנע מתאונה ובכך לסכן את בטיחותם ובטיחות הרכב שבא מולם. יתרה מכך לעיתים קרובות רוכבי האופנים רוכבים בזוגות כתף אל כתף ואף ילד ליד מבוגר בצורה שמסכנת חיי ילדים. רובי אופניים יקרים - די עם הטיפשות. די עם הזלזול בחיי אדם. זהו כביש עבור מכוניות. הוא נסלל עבור מכוניות. רכבו בשטחים הצמודים, בדרכי העפר הסמוכים לשדות. אפילו בכביש החוף מוטב שתרכבו רק לא בכביש השירות הצר הזה. חבל על חיי אדם. הן של רוכבי האופניים והן של נהגים. אני משוכנע שכמו כביש זה ישנם כבישים רבים בארץ שבצורה גסה תוך זלזול על החוק וזלזול בחיי אדם נלקחו בכוח על ידי רוכבי האופניים להנאתם.
אביב , חוף השרון  |  23.01.12
15.
10 ו 12, שניכם לא מכירים בכלל את החוק
אין שום התייחסות ל-50 סמק או לרכב מנועי בכלל. יש מעט (ודגש על מעט) כבישים שבהם אין כניסה לרכבים שנוסעים מתחת ל-55 קמ"ש, סוסים, אופנים והולכי רגל. אף אחד מהכבישים האלה לא משמש לרכיבת אופניים המונית (פה ושם לעובדים זרים וזהו). הכביש נועד לכלי רכב ואופניים לפי החוק הישראלי היום הינם כלי רכב שמורשה לעלות על הכביש. יתרה מכך, לפי חוק הם צרכים לסוע בתוך הנתיב הימני, אסור להם לסוע לא בשוליים ולא על המדרכה. אגב, לפי החוק מותר לשוטר לפרק ונטיל לאופניים שנוסעים בשוליים במקום בנתיב. כל נהג סביר שמסתכל על הדרך ורוכב אופניים סביר שלא מתפרץ בהפתעה לכביש או שרוכבים אחד על יד השני בתוך נתיב בכביש צר (ראו ערך רוכבי אופניים בכביש של בית אורן) לא מסכנים אחד את השני. הבעיה היא שהנהגים הפוגעים הם לא נהגים סבירים.
מ  |  23.01.12
לכל התגובות