אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת המזון: להגביל מבצעים הכוללים תנאים ולהבליט מוצרים שבפיקוח צילום: אוראל כהן

ועדת המזון: להגביל מבצעים הכוללים תנאים ולהבליט מוצרים שבפיקוח

הוועדה לבחינת התחרותיות והמחירים בענף המזון והצריכה פרסמה את טיוטת המלצותיה בנוגע לתחום הצרכנות. ממליצה, בין השאר, לאסור על רשתות השיווק להתנות הנחות ברכישת סל מוצרים, ולהגביר את האכיפה

21.02.2012, 14:37 | טל ליטמן

ועדת קדמי לבחינת התחרותיות והמחירים בענף המזון והצריכה פרסמה היום (ג') את טיוטת המלצותיה הנוגעות לפרק הצרכנות. בהמשך יועברו ההמלצות לאישור שרי האוצר והתמ"ת.

המלצת הצוות נוגעות לשלושה היבטים: אכיפה, הנגשה של מוצרים והפצת מידע. הוועדה ממליצה, בין השאר, לאסור על התניית רכישת מוצר במחיר מוזל ברכישת סל מוצרים (נושא שנבדק כעת בעזרת חברת ייעוץ); לחייב בעלי עסקים להקנות שטח מדף בולט ומסומן לטובת מוצרים בפיקוח; ולפעול במישור החקיקתי להגברת האכיפה.

כמו כן ממליצה הוועדה לחייב את משרדי הממשלה לתאם עם הממונה על הגנת הצרכן תקנות בעלות היבטים צרכניים. בנוסף מבקשת הוועדה להרחיב את סמכויות הממונה להגנת הצרכן ולהעביר לידיו את הפיקוח על מחירים מרביים (שנמצא כיום בידי משרד התמ"ת).

בכל הנוגע להגברת האכיפה ממליצה הוועדה על עידוד אכיפה עצמית של עוסקים באמצעות מנגנוני אכיפה פנימיים ועל ניסוח תו תקן של זכויות צרכנים  שיסייע לעוסקים באכיפה עצמית. תו התקן הצרכני יהיה וולונטרי ויאפשר לרשות להגנת הצרכן למקד את האכיפה בעוסקים שטרם אימצו את תו התקן.

בכל הנוגע להנגשת מידע לצרכנים ממליצה הוועדה על פיתוח כלי לשיתוף הצרכנים במידע על מחירים בבתי עסק. סוג הפעילות ואופיה ייבחנו בהתאם לניסיון הקיים בהפעלת כלים מסוג זה במדינות אחרות. כמו כן מוצע להגביר את מודעות ציבור הצרכנים באמצעות הנגשת המידע לגבי הכלים וההליכים העומדים לטובת מימוש זכויותיהם, להנהיג חינוך לצרכנות נבונה בבתי הספר ולהקצות תקציבי פרסום לצורך קמפיינים נרחבים.

על מנת לגבש את מדיניות ההפעלה של הגופים הפועלים בנושא הצרכנות יוקם צוות, שידון בהיבטים הנוגעים לנושא הצרכנות, לרבות היקף המשאבים המוקצים לתחום ואופן ניהולם. הצוות יגיש לשר התמ"ת את המלצותיו בתוך 90 יום.

הטיוטה שפורסמה היום מצטרפת להודעת משרד התמ"ת בתחילת השבוע כי תקציב המועצה לצרכנות יוכפל בשנים 2013-2012 ל-8.8 מיליון שקל בשנה בעקבות סיכום שהושג עם אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר. 

במהלך מרץ תפרסם ועדת קדמי את מסקנותיה לגבי פרקי התחרותיות והרגולציה, ובסוף החודש תגיש את מסקנותיה הסופיות. בנוסף למסקנות שפורסמו היום, פרסמה הועדה מסקנות באשר להפחתת מכסים במוצרי מזון לפני כחודש.

הוועדה הוקמה על ידי שרי האוצר והתמ"ת בסוף חודש יוני בעקבות מחאת הקוטג' על מנת לבחון את שווקי המזון והצריכה, לאתר כשלים ולגבש מסקנות בהתאם.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
להרחיק את הלוביסטים של הספקים והיצרנים שלא יחבלו בהמלצות ועדת קדמי
בגלל כשלים בשוק המזון מחירי המזון בישראל הם בין הגבוהים ביותר בין מדינות ה - OECD בעוד שההכנסה הממוצעת היא בין הנמוכות במדינות ה OECD, ה נובעים מריכוזיות ושליטת קומץ ספקים ויצרנים על שוק המזון שיוצר מצב שאין למעשה תחרות בשוק המזון, ויצרנים והספקים מנסים למשוך את המחירים כלפי מעלה כדי להגדיל הרווחיות (דו"ח מקנזי שהמליץ לתנובה להעלות את מחירי מוצרי החלב מתוך מחשבה שזה לא יפגע בביקוש הקשיח) בפועל מה שקורה בשוק החלב שתנובה מעלה את מחיר הקוטג' לדוגמא ומיד שטראוס וטרה מתאמות מחירים והמחיר זהה, זה מצביע על העדר תחרות וחמור מכך תאום מחירים בין יצרנים שמהווה עבירה לכשעצמה (פרשת קרטל חברות הביטוח), הכשל הנוסף, מכסי המגן שכביכול אמורים להגן על התעשייה המקומית (אני בעד להגן על העובדים אבל לא המעסיקים), מצב שכזה שוב מונע יבוא ותחרות הנחוצים להוזלת מחירים, בנוסף יש להוריד את המיסים העקיפים כולל המ.ע.מ. כנהוג במדינות ה OECD האחרות ולאמץ את המלצות דו"ח ועדת קדמי ולטפל במונופולים והפרדת חברות פער משליטה ע"י בעל שליטה אחד.
רובין , כפר סבא  |  21.02.12
3.
רק בישראל והעולם השלישי
הצעה מבורכת. התניית הנחה ברכישת סל מוצרים ממש לא הוגנת ופוגעת בציבור ה"חד" ז"א, רווקים, רווקות, אלמנים, אלמנות, הורה חד זוגי, גרושים גרושות ועוד. אני גרוש ואפילו לקראת פסח או ראש השנה לא מסוגל למלא עגלה בסך 250 ₪ כדי לזכות בהנחת מבצע/קופון חוץ מזה הנוהג של הסופרים שאין כפל מבצעים ממש מבאס. חייתי 25 שנים בארה"ב ולא נתקלתי בתופעה הזו. אם גוזרים קופון מהעיתון של יצרן מסוים וגם בסופר יש הנחה אז למה לא לקבל את שני המבצעים. במבצע אחד הסופר מקבל את חלקו מהיצרן + 5% והמבצע של הסופר הוא מבצע לצורך פרסום מקומי והגברת הצריכה. אז למה איכפת להם? כי הם חזירים. מי שחי בארה"ב מכיר את התופעה של 'כפל מבצעים' כאשר כול עקרת או עקר בית מתכנן את הקניות לפי מספר הקופונים שנגזרו מהעיתון של יום ראשון. ביום שני מעמיסים על העגלה מוצרים בערך 100 דולר ומשלמים בקופה רק 5 דולר. אבל כאן, או בוי, איזו צרות עיין וחזירות של רשתות השיווק. אני קונה הכול בשוק וגם בלי קופונים או מבצעים משלם חצי מחי מאשר במגה...
יוסי צפוני , צפון  |  21.02.12
2.
בקיצור, עוד חקיקה שגם ככה לא יהיה ניתן לאכוף...
ניראה אותם אוסרים תשלום ספקים על שיטחי מדף לרשתות השיווק, ניראה אותם אוסרים על ספקים להציב סדרנים ברשתות השיווק, והכי חשוב- ניראה אותם אוסרים על מיזוגים ורכישות של חברות קטנות ע"י קונצרנים גדולים. אלה הן הסיבות העיקריות לחוסר תחרות והמחירים הגבוהים שמגולגלים בסופו של דבר לצרכן הסופי !
צ'ומפי , מרכז  |  21.02.12