אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכיר בענף החלב: "התרחבות רשתות המזון חייבת להיעצר" צילום: עמית מגל

בכיר בענף החלב: "התרחבות רשתות המזון חייבת להיעצר"

בשיחה עם כלכליסט טען הבכיר כי מספר סניפי הרשתות בארץ גדל בשנים האחרונות בקצב גבוה מדי ביחס לאוכלוסייה: "החנויות התרחבו מאוד ומרוויחות פחות מבעבר"

06.09.2012, 09:29 | אורנה יפת

"פעם אי אפשר היה להיכנס לחנויות המזון בתקופת החגים. היום אפשר לראות שבחגים יש כבר יותר מקום בחנויות. הסיבה היא כמות שטחי המסחר שגדלה. יש יותר חנויות והן פחות צפופות", כך אמר ל"כלכליסט" בכיר בענף החלב, שטוען כי בישראל התרחבות רשתות השיווק חייבת להיעצר. "כמות שטחי המסחר בישראל גדלה בקצב גבוה יחסית למספר התושבים במדינה. כיום יש כ־%15–20% יותר חנויות מזון בהשוואה למספר החנויות שהיו לפני שנתיים".

לדבריו, "יחסית לכמות האוכלוסייה יש יותר מדי חנויות וכל חנות הופכת פחות רווחית. אין ספק שתצטרך להיות קונסולידציה בענף (צמצום מספר המתחרים כתוצאה ממיזוגים, רכישות וקריסת מתחרים - א"י) , כמו זו שמנסות לעשות יינות ביתן ומחסני כמעט חינם. גם הרווחיות של הקמעונאים הפרטיים תלך ותקטן".

בשנה האחרונה התרבו התלונות מצד ספקים על חיובים חד־צדדיים שמוציאות להם רשתות השיווק בתירוצים שונים ומשונים. כך למשל, שופרסל מחייבת ספקים לשלם לה עמלות על שינוי שמות של סניפים, ויינות ביתן מחייבת אותם בעמלות על פתיחת סניפים חדשים כדי להחזיר לעצמה חלק מעלויות ההקמה. הסיבה למהלכים אלה מצד רשתות השיווק היא ניסיון להגדיל את הרווחיות שנשחקת בשל התחרות הקשה בענף, חוסר היכולת להעלות מחירים לצרכן בשנה האחרונה והוצאות גבוהות על פתיחת סניפים.

לאחרונה ביקשו יצרני המזון מרשות ההגבלים העסקיים אישור להתאגד כדי לפעול יחד נגד פעולות אלה של רשתות השיווק ולאפשר להם להטיל על הרשתות סנקציות. דרישה זו לא אושרה על ידי הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה.

"בגלל התחרות והרווחיות שנשחקת, הקמעונאים מנסים להגדיל את ההכנסות שלהם, בין היתר על ידי חיובים חד־צדדיים שהם מוציאים לכל הספקים", מתאר הבכיר. "הם לוקחים לעצמם הנחות בין אם נרצה ובין אם לאו. זה קורה כל יום וכל הזמן. היחסים שלנו עם הקמעונאים הם יחסים מתוחים. על כל מוצר יש מריבה כמה כסף יישאר ממנו לקמעונאי, לרפתן ולמחלבה. אלו מריבות אינסופיות".

מאז המחאה החברתית ובעקבות דו"ח קדמי, מנהלי חברות המזון נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה ומורכבת הרבה יותר. "הרגולטור יעשה את החיים יותר קשים לכל השחקנים בענף המזון", אומר הבכיר. "העולם השתנה לנו אחרי המחאה וזה מכריח אותנו להתמודד בצורה יותר נכונה רשתות השיווק, הרגולטור שמכתיב את תנאי התחרות, עם העיתונות הנשכנית ועם המתחרים".

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
כולם פה גאונים ... צלש לכל אחד ואחד
מי שמשלם זה הצרכן שנעשק יותר ויותר בגלל המלחמות של הרשתות הגדולות שמרוויחות מיליונים . זה אבסורד שלקנות לחם חלב מוצרים בסיסיים זה מינימום 100 ש״ח . ברור שהשופרסל מגה רמי לוי וכו דואגים לאינטרסים שלהם וכל אחד מהם עושק את הציבור העיקר שיש להם יחסי ציבור ובונוסים ודיבידנטים שמנים . העיקר שהקופאית הקצב וכל השאר מרוויחים משכורת מינימום ובאמת תודה שיתנו להם עוד תוספת של 200 ש״ח בקרוב ... חג שמח
מיה  |  08.09.12
לכל התגובות