אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"נסתדר מצוין בלי חצי מהמוצרים של יוניליוור" צילום: שוקה כהן

"נסתדר מצוין בלי חצי מהמוצרים של יוניליוור"

רשתות השיווק לא מתכוונות להשלים עם כוונת יוניליוור להעלות מחירים של יותר מ־400 מוצרים. "המו"מ יימשך חודשים. כולם מחכים לראות איך שופרסל תנהג"

12.09.2012, 15:22 | גיל קליאן

התעלמות גורפת, כך ניתן להגדיר את הדרך שבה בחרו להגיב קמעונאי המזון לפצצה הצרכנית שהטילה יוניליוור בתחילת השבוע. המחירון החדש שפרסמה החברה הנוגע ליותר מ־400 מוצרים וחושף עליות מחירים שייכנסו לתוקף מיד לאחר החגים, תפס את רשתות השיווק לא מוכנות.

"יוניליוור שלחה לי מחירון במייל, אבל יש סיכוי שאם לא היו כותבים על זה בתקשורת, לא הייתי יודע מזה", אמר ל"כלכליסט" אחד הקמעונאים הגדולים. "זה לא עובד כך שספק מוציא מחירון ופתאום המחיר עולה. אתה יושב, מנהל משא ומתן ומגיע להסדר. לא כל עלייה מאשרים, ולא הכל נכנס ישר לתוקף".

מנכ"ל יוניליוור אנג מנכ"ל יוניליוור אנג'לו טרוקיה באחד מסניפי שיווק השקמה | צילום: שוקה כהן מנכ"ל יוניליוור אנג

לדברי הבכיר, מהלכים של העלאות מחירים מול רשתות המזון לוקחים זמן. "לא התחלתי לדבר עם יוניליוור על העלאת המחיר הצפויה", אמר הקמעונאי, בדיוק כפי שאמרו כל יתר קמעונאי המזון שעמם שוחחנו אתמול.

יוניליוור שוכבת על הגדר

פרשנות רוצים להעלות מחירים? עדיף שקודם תתייעלו העלאת מחיר של 5%-6% לא צריכה להגיע מהכיס של הצרכן, ואת הלקח הזה חברות מוצרי הצריכה כבר היו צריכות ללמוד גיל קליאן, תגובה אחתלכתבה המלאה

רשתות השיווק לא הולכות לעשות ליוניליוור חיים קלים. קמעונאי אחר הסביר ל"כלכליסט" איך יתנהלו הדברים: "יוניליוור תגיע לכל רשת ותאמר שהיא רוצה להעלות מחירים. הרשת לא תסכים ותשאל: למה שאני אעלה ראשונה? לכי למתחרים שלי. אז יוניליוור תהיה בבעיה כי לתאם העלאת מחירים אחידה בכל הרשתות אי אפשר בגלל חוקי ההגבלים העסקיים". אז מה עושים בכל זאת?

לדברי אותו קמעונאי, "כולם בסופו של דבר יסתכלו על שופרסל". איך תנהג רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, הנחשבת למפתח למהלך של יוניליוור? כאן המצב לא מבשר טובות לענקית הצריכה. אתמול אמרו בשופרסל כי לא יקיימו משא ומתן על העלאת מחירים עד אחרי החגים. בעבר אמר מנכ"ל הרשת איציק אברכהן, כי לא יעלה מחירים עד שישתכנע על ידי הספק כי העלאת המחירים מוצדקת.

סופרמרקט. קמעונאי גדול: "קיבלתי מחירון במייל", צילום: עמית שעל סופרמרקט. קמעונאי גדול: "קיבלתי מחירון במייל" | צילום: עמית שעל סופרמרקט. קמעונאי גדול: "קיבלתי מחירון במייל", צילום: עמית שעל

המשא ומתן בין יוניליוור לרשתות הוא תהליך ארוך. אתמול העריך קמעונאי אחר כי המו"מ עם יוניליוור יכול להימשך "שבועות ארוכים, ואולי אפילו חודשים". מה קורה כשמו"מ לא עולה יפה? רק לאחרונה הורידה שופרסל מהמדפים את מוצרי הטונה של ויליגר וסטארקיסט, בגלל רצון המשווקים של המותגים הללו להעלות מחיר.

כבר אתמול קיבל אברכהן רוח גבית מפעילי מחאת המזון: תנועת "ישראל יקרה לנו" דרשה ממנו להוריד את כל מוצרי יוניליוור מהמדף. שלשום היו אלה איציק אלרוב ופעילי מחאת הקוטג' ששלחו מכתב למנכ"ל יוניליוור העולמית פול פולמן בדרישה שיתערב במחירים בישראל וקבוצות המחאה בפייסבוק כבר מלאות בקריאות לחרם צרכנים.

"יוניליוור תגלה שבמשחק הורדות ידיים הקמעונאים יכולים להסתדר מצוין בלי חצי מהמוצרים שלה. אני צופה שיוניליוור תקבל חומה בצורה מהרשתות. הקמעונאים יודעים שאחרי יוניליוור יבואו כולם. מבחינת הספקים הם שמחים שיוניליוור שוכבת עכשיו על הגדר עבורם, השאלה אם יוניליוור תקום עם שריטות או צלקות. אם יהיו צלקות - אף ספק לא ישכב על הגדר אחריה", אמר בכיר אחר בשוק מוצרי הצריכה.

להמתיק את הגלולה

מה יכולות הרשתות לדרוש מיוניליוור כדי להמתיק את הגלולה? את הצעדים שיוניליוור יכולה לנקוט אפשר לחלק לכאלה שמהווים דחייה של העלאת המחיר, ולכאלה שמהווים ויתור על חלק מהעלאה. בסוג הראשון של הצעדים יכולות הרשתות לבקש לדחות את יישום המחירון החדש. הן גם יכולות לקנות מהחברה מלאי גדול במחיר הישן. כאן יש שאלה עד כמה יוכלו להתמודד לוגיסטית עם סטוק של מוצרי יוניליוור במחסנים.

הרשתות יכולות לדרוש גם השתתפות גדולה יותר בהוצאות הפרסום שלהן לצד הרחבת המבצעים. יוניליוור יכולה לצמצם את שיעור העלאת המחירים ברשתות ספציפיות, ולהגדיל את הבונוסים שהיא משלמת לרשתות על עמידה ביעדי מכירות. המשמעות של כל הסעיפים האלה היא כסף שיוניליוור מוותרת עליו עבור הרשתות. המו"מ בין יוניליוור לרשתות יכול לגלוש בקלות לסכסוך מסחרי. במקרה כזה ינסו הקמעונאים לפגוע ביוניליוור דרך מוצרים שאינם לידרים, כלומר כאלה שלא יחסרו ללקוח בעגלת הקניות, אך כן יחסרו ליוניליוור בתוצאות הכספיות. בראש ובראשונה מדובר על מוצרי התה של ליפטון, אך גם על קונפיטורות 778, מוצרי דאב, שמפו קליר ומוצרים נוספים.

תגיות

45 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

44.
האם לא התבלבלנו ?????.
אתם לא רואים שיש כאן מגמתיות מסוימת. מצד אחד רשתות השיווק שיש להם אינטרס מובהק שלא נקנה את המוצרים הממותגים כי הם רוצים שנעבור למותגים שלהם ומהצד השני אנחנו הצרכנים שהכי נוח לנו להתפס לחברה זו או אחרת שמעלה מחירים. עוד לא ראיתי שהצרכנים יצאו להפגנה כנגד העלאת מחירי הדלק או החשמל או המע"מ. מתי בפעם האחרונה שמענו על קבוצת מחאה שהפסיקה לצרוך דלק או שהפסיקה לצרוך חשמל.שימו לב מה קרה בשנים האחרונות לחשמל ולדלק. בואו נתחיל בבסיס. ומה קרה עם המע"מ , המדינה החליטה להעלות באחוז אחד ואף אחד לא פצה את הפה. אנחנו גיבורים רק איפה שנוח לנו כדי לא להתאמץ.. ראשי המחאה, תעברו לכסף הגדול ותרדו מהנוחות!!!!!!
עופר , שרון  |  14.09.12
43.
פרופורציות
על מה המהומה עכשיו דווקא? יוניליוור מעלה מחיר כל חצי שנה בערך וכך גם כל יתר היצרנים הגדולים ואף אחד לא פותח פה ..... אז מה קרה עכשיו ? אנחנו עם של מתלהמים כמו עדר שרץ אחרי כל מי שמסיט אותו לכיוון מסוים. צריך להיות עקביים ולא להתנהג כאילו מדובר בחברה היחידה ובפעם הראשונה שמעלים מחיר במדינה . אם כבר חרם אז צריך להיות הוגנים ולתת בראש לכל היצרנים הגדולים 
13.09.12
42.
כל הגדולים מפציצים את הרשתות = שמפציצות אותנו....
הגענו לאחר שנת מחאה ל"הנקודה" = רשתות השיווק לא יעשו לנו את "העבודה" = רק חרם על המוצרים של היצרנים יעשה מה שצריך.... היצרנים פשוט מפציצים את הרשתות = רק לפני חצי שנה נבדקו המחירים של שטראוס באמריקה.... ( התשובה ידועה....) כנ"ל יוניליוור פפסיקו האגיס וכוווווווולם.....ולמה הם מפציצם את הרשתות ? כי הצרכן הישראלי פראייר עם "תעודות"... מה עושים ? דבר ראשון לא קונים = חרם מידי ...איך שהמחיר עולה . . . .על כל המוצרים. . . . במלחמה צריך להיות מאוחדים = כמו במלחמה..... במקביל צריך להשוות מחירונים עם אמריקה ואירופה = כמה SAFEWAY משלם ליוניליבר עבור סבון דאב למשל ? כמה עבור מרק קנור למשל ?? זהו... להתחיל לגלגל את זה עם חרם גורף ..... בנוסף יש את תנובה שזה קרטל מטורף ששולט בכל המחירים המטורפים של הבשר / עוף / פירות / ירקות / ביצים / חלב / = יותר משפיע מכוווולם ביחד....( מכל היצרנים ביחד) מה שהיה עם הקוטג' זה קצה הקרחון .... תנובה זה "תיק" שצריך לטפל בו "בגדול"..... זה קרטל שלא איכפת לו שלא קונים אבטיח בקיץ ב 30 ש"ח ליחידה .....או תפוחים ב 15 ש"ח לקילו.... הוא בכלל עושה לנו טובה שיש פירות וירקות בשר עוף וביצים על המדפים.... צריך ל"פתוח" שוק ישיר לתוצרת חקלאית בלי התיווך של תנובה = יש המון סחורה שניזרקת בגלל שאין שוק ישיר ואין תחרות.....והחקלאים חסרי אונים מול תנובה ..... בעצם יוצא שהמחירון שאנחנו משלמים הוא בהתאם למה שהחקלאים מקבלים באירופה עבור תפוח / תפוז / אבטיח וכו'.... ביפן מחיר עגבניה בודדת לפי 100 ין שזה יותר מ 4 ש"ח.... אבטיח ב 30 שקל ( המחיר אצלינו ) זה מחירון של אירופה כמו אננס ב 30 ש"ח שבקניה או תאילנד עולה " פרוטות" . . . . צריך להפנים את העובדה שתנובה זה מתווך שעומד בדרך ומפריע לאנשים לחיות . . . כל הפירות והירקות צ"ל לנוע בין 2 עד 5 ש"ח לקילו = לא יותר..... ( בגדול ) אם "נוריד" את תנובה למחירים שפויים ( ע"י שוק ישיר ) עשינו 50 % עבודה !!
D"r Feel _Bad  |  13.09.12
לכל התגובות