אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עד כמה פגעה התחרות בשוק הסלולר על סלקום ופלאפון? צילום: סיון פרג'

עד כמה פגעה התחרות בשוק הסלולר על סלקום ופלאפון?

דו"חות הרבעון השלישי שפרסמו פלאפון בשבוע שעבר וסלקום אתמול, הם הראשונים שמביאים לידי ביטוי מלא את התחרות בענף

14.11.2012, 07:54 | רותי לוי ויניב רחימי

הדו"חות הכספיים של חברות הסלולר שכבר פרסמו את תוצאותיהן לרבעון השלישי, פלאפון בשבוע שעבר וסלקום אתמול, יכולים להחזיר את הצבע ללחיים של המשקיעים. המגמה השלילית אומנם נמשכה, אולם ניכר שהירידה ברווח נעשית יותר ויותר קטנה. שתי החברות, פלאפון וסלקום רשמו כל אחת ברבעון השלישי של 2012 רווח נקי שעולה על 100 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

אפשר לראות בכך הישג לנוכח העובדה שזהו הרבעון הראשון שבו התחרות בשוק הסלולר באה לידי ביטוי באופן מלא, בעוד שברבעון השני של 2012 המתחרים החדשים בענף - HOT מובייל וגולן טלקום - פעלו רק בחלק מהזמן. העמידות לגזירות הרגולטוריות ולתחרות בענף הושגו בעיקר הודות לצעדי התייעלות אגרסיביים הכרוכים בפיטורים נרחבים בחברות הסלולר.

הרווחיות הגולמית של סלקום, החברה־הבת של דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, ירדה ברבעון השלישי לשיעור של 41.1% מסך ההכנסות, לעומת 44.1% ברבעון הקודם, ואילו הרווחיות התפעולית ירדה בשיעור נמוך יותר הודות לתהליכי התייעלות אגרסיביים ל־16.5% מההכנסות, לעומת 18.8% ברבעון השני. האנליסטים, שהפסימיים בהם ציפו שחברות הסלולר אף יציגו הפסדים לקראת סוף השנה, קראו את הדו"חות של סלקום ורצו לעדכן את התחזיות שלהם ואת המודלים לשווי של החברה.

ה־EBITDA (רווח תפעולי לפני הוצאות פחת והפחתות) של סלקום ירד ב־9.3% לעומת הרבעון הקודם והסתכם ברבעון השלישי ב־430 מיליון שקל. ניתוח מגזרי הפעילות של סלקום מגלה שכל הפגיעה הגיעה ממגזר הסלולר שרשם ירידה ב־EBITDA מ־399 מיליון שקל ברבעון השני ל־355 מיליון שקל ברבעון השלישי. זאת בעוד שפעילות שירותי האינטרנט והשיחות הבינלאומיות שמרוכזת תחת של נטוויז'ן, נהנית מיציבות הן בשורת ההכנסות והן ב־EBITDA שנותר ברמה של 75 מיליון שקל.

למרות המשך מגמת השחיקה בתוצאותיה של סלקום, הדו"חות הכספיים שפרסמה החברה הפתיעו את המשקיעים בשוק. תחזיות האנליסטים שניבאו שחורות לחברה התבדו והמניה הגיבה בהתאם בעליות שערים של 3.5% והשלימה ריצה של 78.6% מהשפל שרשמה ביולי השנה. על מנת שהמשקיעים במניה יוכלו לשוב ולחייך, למניה יש עוד כברת דרך ארוכה לעשות כדי להשיב את ההפסדים שספגו המשקיעים. למרות הזינוק מהחודשים האחרונים, המניה נסחרת בשער הנמוך בכ־64% מהשיא בו שייטה בשלהי 2010, ערב הרפורמה בשוק הסלולר.

אומץ ניהולי טובת סלקום לפני מצוקת אי.די.בי עצירת הדיבידנד שאי.די.בי משוועת לו כאוויר לנשימה תאפשר לסלקום לשרת את חובה יניב רחימילכתבה המלאה

הרווח התפעולי של קבוצת סלקום נשחק ברבעון השלישי ב־3.3% בלבד בהשוואה לרבעון הקודם וסלקום אף מציגה שיפור קל של 2.5% ברווח הנקי ל־124 מיליון שקל. שיעור ה־EBITDA מההכנסות עמד על 29.7%.

והפרחים לצה"ל

סלקום הצליחה להפתיע את התחזיות גם בסעיף הנטישה לעומת הגיוסים עם גיוס נטו של 5,000 לקוחות סלולר חדשים, זאת בהשוואה לנטישה של 20 אלף לקוחות בפלאפון אשר דיווחה על תוצאותיה בשבוע שעבר. הסיבה העיקרית לפער הזה נובעת מגיוס הדרגתי של מנויי צה"ל אשר יימשך גם ברבעון הקרוב, במסגרת זכייתה של סלקום במכרז לאספקת שירותי סלולר ומכשירים לצה"ל. לפי הערכות בענף, מדובר במכרז הפסדי שנועד להגדיל אופטית את מצבת המנויים. שיעור הנטישה זינק ל־8.6% ומלמד על תנועה גדולה בין חברות הסלולר בעקבות כניסת המתחרות החדשות ב־15 במאי. ה־ARPU (הכנסה ממוצעת ממנוי) של מנויי הסלולר נשחק ב־4% ועומד על 86.7 שקל למנוי.

ההכנסות של החברה הסלולרית ממכירת ציוד קצה (מכשירים) ירדו ברבעון השלישי ל־285 מיליון שקל מ־297 מיליון שקל ברבעון השני, כשמדובר בתוצאה טובה ביחס למגמה בענף. לשם השוואה, פלאפון הציגה צניחה של 20% במכירות המכשירים ל־233 מיליון שקל. ניתן להניח כי רכישת המכשירים של מנויי צה"ל בלמה מעט את השחיקה בנתון זה.

הירידה במכירת המכשירים מיוחסת לרפורמות של משרד התקשורת ובהן חיוב חברות הסלולר להעניק הטבות זהות ללקוחות שרוכשים מכשיר בחנויות פרטיות לאלה שהן מעניקות למי שרוכש מכשיר דרכן. את הירדה הזו ניתן לראות באופן מעשי בהשוואת סעיף ההכנסות מציוד לרבעון המקביל ב־2011, מאז צנחו המכירות של סלקום בכ־38%. עם כניסת החברות החדשות החלו יותר ויותר צרכנים להפריד בין המכשיר לשירות והם רוכשים את המכשירים שלהם מחוץ לחברות הסלולר. אך סעיף ההכנסות מציוד קצה צפוי להיפגע עוד יותר מתחילת 2013, אז יאסר על חברות הסלולר על פי חוק לשלב מכירת מכשירים בתוכניות שיחות.

מנכ"ל סלקום ניר שטרן , צילום: סיון פרג מנכ"ל סלקום ניר שטרן | צילום: סיון פרג' מנכ"ל סלקום ניר שטרן , צילום: סיון פרג

 

הבנדל עורר את הפעילות

ההכנסות של נטוויז'ן הראו שיפור של 5% בהשוואה לרבעון הקודם - ל־291 מיליון שקל - והושפעו כמעט לחלוטין מהצטרפות גבוהה לקו הטלפון הביתי של החברה במסגרת חבילת "סלקום טוטאל", הבנדל המשפחתי שהשיקה סלקום באמצע יולי אשר כולל שירותי סלולר ותקשורת קווית (טלפון נייח וספק אינטרנט באמצעות נטוויז'ן). לפי הערכות בענף, נטוויז'ן נהנתה מתוספת של לפחות 15 אלף קווים במהלך הרבעון. מדובר בגיוס מרשים בשעה שבזק דיווחה על נטישה של 36 אלף לקוחות טלפון קווי (נטו) ו־HOT הציגה לראשונה רבעון עם קיפאון במספר מנויי הטלפוניה, לעומת מגמה ארוכת שנים של גיוס לקוחות מידי רבעון.

סלקום קובעת תחתית חדשה ההכנסה הממוצעת מלקוח בשפל - 86.7 שקל בחודש בלבד רותי לוילכתבה המלאה

ההכנסות של נטוויז'ן שהתמזגה לסלקום לא תורגמו לשיפור ברווח תפעולי אשר ירד ב־18% ברבעון, ל־45 מיליון שקל. לדברי מנכ"ל סלקום, ניר שטרן, "תרומתה של נטוויז'ן להצלחת החברה ניכרת, כשברבעון השלישי הציגה EBITDA של 75 מיליון שקל, וזאת על ידי מינוף סינרגיות בין סלקום לנטוויז'ן וצמצום עלויות כפולות בין החברות". ה־EBITDA נותר אומנם יציב אך שיעורו מההכנסות הצטמצם ל־25.8% בהשוואה ל־27.1% ברבעון הקודם.

אנליסטית פסגות, אילנית שרף מזכירה כי ברבעון הקודם סלקום העריכה התייעלות שתוביל לחסכון של 300 מיליון שקל במונחים שנתיים, אך המהלכים שנרשמו ברבעון הנוכחי הובילו עד כה לחסכון של כ־480 מיליון שקל במונחים שנתיים. מדובר בחיסכון שהושג באמצעות ירידה בהוצאות שכר, הפחתה של עמלות מכירה וירידה בהוצאות פרסום.

עמידה באמות המידה

הרבעון השלישי בסלקום היה שחון מבחינת גיוסי חוב, עובדה שבאה לידי ביטוי בתזרים שלילי של 490 מיליון שקל מפעילות מימון שהסתכמה, בין היתר היות שברבעון השלישי סלקום שילמה את הדיבידנד עליו הכריזה עוד ברבעון הראשון בסך 130 מיליון שקל. סלקום נהנית היום מגיוס חוב שהשכילה לבצע בתחילת השנה. בחודש מרץ הנפיקה סלקום שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של 992 מיליון שקל. סלקום התחייבה לעמוד באמות מידה פיננסיות שכוללות בין היתר עמידה ביחס כיסוי החוב ל־EBITDA שלא יעלה על 5 והתחייבות לאי יצירת שעבודים (שעבוד שלילי). נכון למועד הדו"ח סלקום עומדת בכל אמות המידה שנקבעו בהנפקת האג"ח.

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
הכתבה הזאת היא ההוכחה מדוע בישראל תמיד יהיה גרוע
זה לא השלטון, או הטייקונים - העם פשוט דפוק. לא משנה המספרים מסביב, השורה התחתונה היא שלחברה כמו סלקום יש עדיין יותר מ-2.5 מיליון מנויים. גם אם לוקחים בחשבון את צה"ל ובני המשפחות עדיין מדובר בלפחות 2 מיליון מנויים שבמקום לעבור לחברות הוגנות בחרו להשאר עם חברה שדופקת אותם באופן שיטתי במשך שנים ובצורה עקבית. ופה עוד מדובר על דבר פשוט - להרים טלפון לחברה חדשה ולעבור. לא צריך להיות מסובך. עכשיו תנסו להוביל עם העם הזה שינוי בכלכלה או בפוליטיקה בצורה עמוקה יותר? בחיים לא יקרה.
חיים , מרכז  |  14.11.12
לכל התגובות