אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיבת המוות: כשל בתקשורת

סיבת המוות: כשל בתקשורת

תקשורת לקויה במוסדות רפואיים עשויה להיות קטלנית. אפשר ורצוי לייצר מציאות אחרת

23.11.2012, 08:02 | איריס לוונשטיין
שנה חלפה מאז מותו של יו"ר חברת טבע אלי הורביץ ז"ל, ונדמה שמערכת הבריאות מתקשה להפיק את הלקחים. בדו"ח שניסח משרד מבקר הבריאות, שבדק את הטיפול במר הורביץ, נכתב כי "לבעיות בתקשורת בין אנשי הצוות שטיפלו ביו"ר טבע היה חלק בהידרדרות במצבו", וכן: "בעיות תקשורת בין המשפחה לצוות המחלקה יצרו פער בין ציפיות המשפחה לתוצאת המקרה". בדיקת בית החולים שיבא (שבו טופל הורביץ) מתייחסת גם היא לאירוע ככשל תקשורתי של ממש.

סיפור הורביץ הוא דוגמא אחת מיני רבות למגמה בעייתית המתפשטת בבתי החולים בישראל. בשנים האחרונות הולכים ומצטברים מקרים רבים של רשלנות רפואית וטיפול לקוי בחולים אשר נובע מכשלים מבניים בתקשורת. מקרה זה לא רק מחדד זאת, אלא גם מדגים עד כמה תקשורת לקויה במוסדות רפואיים עשויה להיות קטלנית.

בתי החולים בישראל מתמודדים כיום עם מציאות קשה, הכוללת תקינה בעייתית, עומס במחלקות הפנימיות, מחסור בכוח אדם רפואי וסיעודי ומחסור חמור במיטות טיפול נמרץ. אין ספק כי הלחץ והמתחים מייצרים סביבת עבודה תובענית ומתישה. עם זאת, חוסר ההקשבה וחוסר הסבלנות באים לידי ביטוי, ומייצרים קשיים נוספים. 

על מנת לייצר שינוי אמיתי בהרגלי התקשורת הקיימים, אין מנוס מהחלת מודל גישורי בבתי החולים בישראל. מודל כזה, שמתקיים בהצלחה במדינות שונות ברחבי העולם, אולי לא יקל את העומס, אך יאפשר לתפקד בתוכו ביתר שפיות, ואף להציל חיים.

המודל החדש תלוי בשינוי תפיסתי בקרב הנהלות בכירות במערכת הבריאות ואימוץ עקרונות מעולם הגישור. שיטת הגישור בבתי החולים מורכבת משלושה מרכיבים מהותיים: ראשית, היא מדגישה את הצורך לזהות את צרכיו העמוקים והבלתי גלויים של המטופל; שנית, היא מרחיבה את המושג "לקוח" ורואה במשפחת המטופל לקוח בפני עצמו; נוסף על כך היא מתחשבת בכך שגם ההתנהלות בין הצוות הרפואי לבין עצמו חשופה לעיני כל. יישומם של העקרונות בפועל מצריך גיבוש מודל מתאים, שיקנה לצוותים הרפואיים כלים גישוריים בהליך של הכשרה, התנסות, סדנאות וסימולציות.

הקמת מנגנוני גישור בבתי החולים תאפשר יצירת שיח הולם, העלאת מודעות לשיבושים בתקשורת של העובדים וזיהוי נקודות חיכוך וטיפול בהן לפני הפיכת הקונפליקט לסכסוך ממשי. לא מדובר רק ביתרון עבור החולים ובני משפחתם, אלא בקרש הצלה עבור מערכת הניצבת לפני איומי תביעות, הליכים משפטיים מתמשכים ותשלומי פיצויים בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

אפשר ורצוי לייצר מציאות אחרת. כשל תקשורתי אינו מתרחש בארגון שהשיח בו הוא שיח גישורי. אם תשכיל מערכת הבריאות להשתמש במקרה הורוביץ כנקודת מפנה בגישה שהיא נוקטת ביחס לתקשורת בכל הרמות, הרי שלפחות השכלנו להפיק מכך את הלקחים לטובת החולים הבאים.

הכותבת היא כלכלנית בריאות ומגשרת

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
גישור רפואי
גישור רפואי בין חולים ובני משפחה לאנשי צוות הכרחי במציאות היומיומית בבתי החולים ובמרפאות . במהלך השנים בהם אני עבדתי ועדיין עובדת בתוך מערכת הבריאות ובשנים האחרונות גם כמגשרת ועו״ד בתחום הבריאות אני נוכחת יותר ויותר כי ללא שפה גישורית לא ניתן לקיים שגרה טובה. פעמים רבות יש צורך בגישור גם בתוך המשפחה עצמה בעימות מול אירוע בבית החולים ואנו מוצאים עצמנו בגישור עם יותר משני צדדים.
אירית אבישר , קריצ אונו  |  23.11.12
3.
גישור לא יכול לבוא במקום תקינה סבירה. את זורקת חול בעיניים.
כשאדם אחרי תאונה מחכה במיון 8 שעות וטרם הגיע אורטופד - לא יעזור לך שום גישור. כשמושתל מח עצם נשלח מחדרו הסטרילי ליח' טיפול נמרץ שכלל אינה מתאימה למצבו אבל בתוך זמן קצר תגרע אותו ממצבת החולים ותשלח אותו לעולם הבא ע"ח היח' לטיפול נמרץ ולא ע"ח המח' להשתלת מח עצם (כדי לא לקלקל את הסטטיסטיקה של המח' להשתלת מח עצם) - לא יעזור לך שום גישור. כשיולדת מדממת למוות והאחיות מתעלמות מהסימנים ואין רופא בשטח - לא יעזור לך שום גישור. את מציעה אקמול במקום בו נחוץ טיפול שורש. חפשי פרנסה במקום אחר.
23.11.12
2.
גישור בחדר המיון ?
כמי שנכווה ( בפועל, לרבות מקרה מוות ) מהמערכת הרפואית מספר פעמים ( הורים וילדים ) איני מבין על מה את מדברת. מה שנדרש זה כ"א בחדר המיון, שיוכל לבחון את הדברים יותר לעמקם, ולעשות אבחון מייטבי, ולא תחת לחץ של חוסר בכ"א ומיטות מצד אחד, ועודף אנשים מצד שני. היום במערך המחשוב, זרימת המידע מהירה יותר בין אנשים ואגפים שונים במערך הבריאות, ולא כפי שמועלה במאמרך. לא ייתכן מצב שבו כשאת הולכת לרופא המשפחה, מוקצבים לך 5 דקות, הוא מעביר כרטיס, ומסתכל/ת על המסך, שואל מספר שאלות, מקליד בשתי אצבעות, ותוך אותן 5 דקות עושה לך ניתוח ואבחון ( מעמיק ) לבעייה. כ"כ ישנו חוסר מזה שנים רבות בכ"א פרא רפואי כגון אחיות, פראמדיקים וכד', אז אנא, אם את בתחום, תתמקדי , בשלב זה, בנושאים ה"בוערים " לא בנושאים של " איכות שירות הוליסטי" שאול
שאול  |  23.11.12