אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מערכת בתי המשפט - המוסד הביורוקרטי ביותר בישראל ב-2012 צילום: אוראל כהן

מערכת בתי המשפט - המוסד הביורוקרטי ביותר בישראל ב-2012

כך עולה מנתונים של איגוד לשכות המסחר שבדק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים ממשלתיים. הכי פחות ביורוקרטי - משרד התחבורה

21.01.2013, 11:11 | הדר קנה
המוסד הביורוקרטי ביותר בשנת 2012 הוא מערכת בתי המשפט, כך עולה מנתוני מדד הביורוקרטיה לשנת 2012 של איגוד לשכות המסחר המבוצע באמצעות חברת SQ וקבוצת גיאוקרטוגרפיה.

קראו עוד בכלכליסט

המדד בדק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים ממשלתיים שונים והורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפנייה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

עומס בבית משפט (ארכיון), צילום: גדי קבלו עומס בבית משפט (ארכיון) | צילום: גדי קבלו עומס בבית משפט (ארכיון), צילום: גדי קבלו

כאמור, על פי המדד המוסד הביורוקרטי ביותר עבור המגזר העסקי הינו מערכת בתי המשפט עם ציון של 6.20 במדד. אחריו נמצא משרד הפנים עם ציון של 6.60. ואחריהם בהתאמה, משרד הבריאות – עם ציון מדד של 6.73, משרד האוצר עם ציון 6.76. הביטוח הלאומי– 6.64 ומשרד התמ"ת עם ציון 7 במדד.

על פי המדד עולה כי משך הטיפול הממוצע של משרדי הממשלה בעסקים אורך חודש וחצי מעל הזמן הנתפס כסביר. במערכת בתי המשפט משך התהליך הוא הארוך ביותר והוא עומד על כחצי שנה, כאשר משך הזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים הינו חודשיים וחצי בלבד.

במשרד התחבורה משך הטיפול הינו הקצר ביותר (בממוצע פחות מחודש), עם זאת בעלי העסקים חושבים שהזמן הסביר לטיפול קצר עוד יותר (פחות משבוע) - כלומר התהליך אורך כמעט פי 5 מהזמן הנתפס כסביר לטיפול בפנייה.

הממצאים מראים כי מעל 40% מבעלי העסקים דיווחו כי התהליכים מול משרד הפנים, הבריאות ומערכת בתי המשפט פוגעים בעסקים במידה רבה או רבה מאוד.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "הרגולטור הישראלי אימץ את הגישה שהציבור הוא אוסף של אנשים חסרי שיקול דעת וכי צריך לפרוס עליהם הגנה מעבר לזו הנפרסת על ילדי הגן. הממשלה הנוכחית כשלה בצמצום משמעותי של הביורוקרטיה והרגולציה, והישגיה בקידום יעד זה היו קלושים ביותר".

"מדד הביורוקרטיה", המתפרסם אחת לרבעון, פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד - רק 6.5. ברבעון הראשון של 2010 חל שיפור במדד והוא עלה לציון של 6.79. שנת 2011 החלה עם ירידה בנתוני המדד שהמשיכה גם ברבעון השני, אולם בשנת 2011 חל היפוך מגמה כאשר הציון השנתי הכללי עמד על 6.59. שנת 2012 כאמור, שברה את שיא המדידות והסתיימה עם ציון שנתי חיובי של 6.78. 

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט: "המחקר שבנדון אינו מוכר לנו, כמו גם הנחות המוצא שבבסיסו ולכן לא נוכל להתייחס באופן נקודתי לדברים. אין מקום להשוואה בין מערכת בתי המשפט ובין משרדי ממשלה, שכן אופי השירות הניתן על ידי מערכת בתי המשפט שונה מזה הניתן על ידי משרדי ממשלה. מערכת בתי המשפט בישראל היא ממערכות המשפט העמוסות ביותר בעולם. המערכת מטפלת בכל רגע נתון בכפול תיקים מהממוצע המקובל בעולם המערבי. בהתאמה, ההשקעה התקציבית לכל תיק, היא מהנמוכות בעולם. מערכת בתי המשפט עושה כל מאמץ ליתן לבאי בתי המשפט את השירות הטוב ביותר שניתן והיא עוסקת רבות בייעול תהליכי עבודה ובפיתוח מנגנונים אפקטיביים לניהול ההליך השיפוטי".

תגיות