אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חדש בחנויות: "אני רק מסתכל" -  מעכשיו גם זה יעלה כסף צילום: רויטרס

חדש בחנויות: "אני רק מסתכל" - מעכשיו גם זה יעלה כסף

חנות באוסטרליה גובה 5 דולר מצרכנים שנכנסים לחנות, גם אם אינם קונים דבר. בוטיק אופנה בשנגחאי גובה כסף מלקוחות שרק מודדים ולא קונים. הרעיון - להבריח לקוחות לא-רציניים שבאים לבדוק את המוצר אבל קונים אותו אחר כך באינטרנט

27.03.2013, 23:05 | סוכנויות הידיעות

בוטיק בגדי הכלה "ורה וואנג" בשנגחאי החל לגבות 3,000 יואן (כ-480 דולר) תמורת הזכות למדוד במשך 90 דקות בגדים בחנות, גם אם אינך קונה דבר.

זו אינה תופעה חד-פעמית בעולם הקמעונאות. בעליה של חנות מזון בעיר בריסביין שבאוסטרליה ממש שונא את התופעה של לקוחות שרק נכנסים להסתובב, להסתכל, למשש,   ולא קונים דבר. לכן החליטו בחנות לגבות כסף גם ממי שרק נכנס כדי להסתכל. "לקוח יקר, החל מאחד בפברואר החנות תגבה מהלקוחות 5 דולר אוסטרלי לאדם ש"רק מסתכל".

"חמשת הדולרים יופחתו מהחשבון ברגע שקונים פריטים", נכתב בשלט שנתלה בכניסה לחנות. לטענת בעלי החנות, התשלום נועד למנוע את התופעה שבה הלקוחות נכנסים לחנות כדי לבחון מקרוב את המוצר רק כדי לרכוש אותו בסופו של דבר דרך האינטרנט או בחנות מוזלת אחרת.

  

כך במילים של השלט: "מספר רב של אנשים משתמשים בחנות הזו כמקום לבדיקת הסחורה, רק כדי לרכוש אותה במקום אחר. האנשים האלה אינם מודעים לכך שהמחירים שלנו הם כמעט זהים למחירים בחנויות האחרות, ובנוסף אנחנו מחזיקים במוצרים שלא ניתן להשיג במקומות אחרים".

השלט בחנות השלט בחנות השלט בחנות

  

בוטיק האופנה הסיני הסביר כי החל לגבות כסף מצרכנים שמודדים בגדים ולא קונים אותם, כדי להתמודד עם תופעת הזיופים שמכה בענף אופנת העלית בסין. גם הבוטיק בשנחאי מחזיר ללקוח את הסכום שגבה ברגע שהוא מבצע רכישה. השיטה אמנם מונעת את כניסתם לחנות של לקוחות "לא רציניים", אלא שהיא מכעיסה רבים ומבריחה גם לקוחות פוטנציאליים.

"אסטרטגיה מוטעית"

התופעה של בחינת מוצרים בחנות פיזית ורכישתם אחר כך באינטרנט מוכרת בעיקר בחנויות למכשירי חשמל ואלקטרוניקה וגם בענף הנעליים. החלטת החנות האוסטרלית לגבות כסף מצרכנים ש"רק מסתכלים" ספגה ביקורות רבות. "זו חייבת להיות האסטרטגיה המוטעית ביותר שבה נתקלתי להתמודדות עם התופעה", טען הפרשן הכלכלי של הדיילי פייננס. "המטרה של כל רשת קמעונות צריכה להיות להרשים לקוחות בזכות מחירים תחרותיים ושירות לקוחות מעולה – ולא להתייחס ללקוחות בחשד ועוינות מהרגע שהם נכנסים בדלת".

כריס מוראן מ-The Consumerist מחזק את דבריו. "אם הלקוחות לא קונים, המוכר חייב להבין מדוע ולהתאים עצמו בהתאם. אם המחירים של החנות הזו הם באמת הטובים ביותר, אז אולי כדאי להם להתחייב להתאים מחירים. ואם לא ניתן למצוא את המוצרים בשום מקום אחר אז כיצד יכול להיות שהלקוחות קונים אותם בחנויות אחרות או ברשת?"

לקוחות מתבוננים במוצרים בחנות. "לא צריך להתייחס בחשדנות ובעוינות" , צילום: בלומברג לקוחות מתבוננים במוצרים בחנות. "לא צריך להתייחס בחשדנות ובעוינות" | צילום: בלומברג לקוחות מתבוננים במוצרים בחנות. "לא צריך להתייחס בחשדנות ובעוינות" , צילום: בלומברג

הידיעה על גביית הכסף מצרכנים "מסתכלים" התפרסמה לראשונה באתר Reddit והטוקבקיסטים שם גם לא חסכו את דעתם השלילית:

"נראה שהחנות הזו נואשת לפשוט את הרגל", כתב אחד המגיבים. "אם אני הייתי שם הייתי אומר להם ללכת לעזאזל, ולא הייתי נותן להם פני", נכתב בתגובה נוספת. ואלו עוד התגובות המנומסות יותר.

תגיות

28 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
אני הייתי נכנס, מייד משלם 5 דולר, ממשש הכל כשעתיים ומנדנד להם נון סטופ
ולפני שיוצא אומר להם שאני שייך לקבוצה בפייסבוק של ממששים שתמיד באים אחד אחרי השני, כל אחד לשעתיים, ובסוף היום מחליפים רשמים בפייסבוק. אומר להם שכל כך נהניתי מהמישוש שאמליץ על החנות שלהם לפעולת הקבוצה לכל החודש הבא. כל יום יבואו חמישה נודניקים למשש אצלם כך שיהיו להם עשר שעות מובטחות של ניג'וס בכל יום לחודש ימים. גם אשאל אם מוכנים לשלם לי עמלה על הבאת הלקוחות.
מוציא המיץ  |  31.03.13
26.
אני לא בעל חנות - אבל אני יודע דבר אחד - אין שום סיכוי בעולם שאפשר למכור בחנות יותר זול מהאינטרנט
ביאינטרנט אתה לא צריך להחזיק מוכרנים, לא צריך לדאוג לניקיון והארנונה והחשמל הרבה יותר זולים הפרשנים הכלכליים לא הציעו אסטרטגיה חלופית לטיפול בתופעה. מבחינת הלקוח הכי משתלם למדוד בחנות ולקנות באינטרנט - החנות רק מפסידה מזה, היא יכולה להרוויח רק על אנשים הגונים בשבכלל שמים על זה.
אלכס  |  30.03.13
לכל התגובות