אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"במקום להתאים את המכוניות לסוג הדלק צריך להתאים את הדלק למכוניות" צילום: עמית שעל

ועידת האנרגיה

"במקום להתאים את המכוניות לסוג הדלק צריך להתאים את הדלק למכוניות"

מנכ"ל דור אלון הסביר בוועידת האנרגיה כי גז טבעי דחוס הוא לא הפתרון לתחבורה, אלא הפיכת גז לנוזל ולכן צריך להקים מפעלים ייעודים לכך. שרון קדמי: קבענו לוחות זמנים למעבר למקורות נפט חלופים אך לא נעמוד בהם

22.04.2013, 14:24 | חן פונדק

"קבעו לוחות זמנים ולא נעמוד בהם. אבל התהליך מתקדם. כדרכה של ממשלה הדברים נמשכים מעט מעבר למה שתכננו וקבעו. אבל עצם הנעת התהליך הוא משמעותי", כך אמר שרון קדמי המנכ"ל היוצא של משרד הכלכלה (התמ"ת שעבר) בפאנל "תחבורה 2025" בוועידה הלאומית החמישית לאנרגיה.

קראו עוד בכלכליסט

ישראל יניב, ברכה חלף ושרון קדמי בפאנל, צילום: עמית שעל ישראל יניב, ברכה חלף ושרון קדמי בפאנל | צילום: עמית שעל ישראל יניב, ברכה חלף ושרון קדמי בפאנל, צילום: עמית שעל

קדמי התייחס להחלטת ממשלה לפני שלושה חודשים להפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה שמטרה היא לקדם את המעבר של התחבורה בישראל עד 2025 למקורות אנרגיה חליפיים לנפט. לפי ההחלטה, ב-2020 ניתן יהיה להפחית את יחס הנפט בשימוש בתחבורה ב-30%, ועד 2025 ב-60%. זאת בתנאי שהמעבר יהיה בעל כדאיות כלכלית.

ד"ר ברכה חלף מנהלת תחליפי נפט במשרד האנרגיה והמים הוסיפה כי "אנחנו רואים את תפקידנו בתור לא מי שצריך לקבוע מה הפלטפורמה הנכונה, אלא לאפשר למשק להגיע לפתרון הטוב ביותר עבורו. גם בהחלטת הממשלה יש את המילה "לאפשר". אנחנו עושים כל מה שאפשר שאם הפתרונות יהיו כדאיים, תהיה אפשרות לעשות זאת".

ישראל יניב, מנכ"ל דור אלון אמר כי "הכיוון הוא נכון. יש גז וצריך להשתמש בו בשביל עצמאות אנרגטית בתחבורה. בעולם אומרים ש-95% מהנעת התחבורה ב-2030 תהיה בדלק נוזלי". אך יניב הוסיף כי "ב-2025 צריך לקרות משהו דרמטי. הוא לא גז טבעי דחוס. גז הוא לא אמצעי טוב להנעת תחבורה. למה נוזל זה אידאלי להניע מכוניות ולא גז? גם אם תדחוס גז ל-220 אטמוספירה הטווח עדיין לא מספיק. לכן הכיוון הוא להפוך את הגז לנוזל. במקום להתאים את המכוניות לסוג הדלק צריך להתאים את הדלק למכוניות. זו טכניקה שכבר קיימת בעולם".

על שאלת המנחה עידן גרינבאום שאולי יש לדור אלון כמו לחברות הדלק אינטרס שזה מה שיקרה ענה יניב: "לי זה לא משנה. אני יכול למכור את הגז בתחנות הדלק או בחנויות נוחות".

החלטת הממשלה כוללת בחינת הקמת מתקן gtl, מפעל להפיכת גז טבעי לדלק.

יניב הסביר כי מעורבות המדינה צריכה להיות מול מנהל מקרקעי ישראל: "אנחנו לא יכולים להילחם לבד במנהל מקרקעי ישראל, בתקווה אתם כן תצליחו מול המנהל כדי שיהיה אפשר להקים את המתקן, גם בזה יש לי ספק. אם המדינה תשאיר את זה להשתלשלות עם הרשויות, אז זה פשוט לא יקרה".

חלף הוסיפה כי "מדובר במפעלים ענקיים שדורשים השקעות גדולות. דברים כאלו בישראל לוקחים זמן. התחלנו לפעול שעוד עשר שנים מהיום זה יהיה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות