אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הפגיעה בתחרות בשירותי הקרקע בנתב"ג תייקר את כרטיסי הטיסה" צילום: יסמין גיל

"הפגיעה בתחרות בשירותי הקרקע בנתב"ג תייקר את כרטיסי הטיסה"

במכתב התראה ששלחה לאחרונה רשות ההגבלים לרשות שדות התעופה היא הזהירה אותה מפני צמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע הפועלות בנתב"ג משלוש לשתיים. בעבר פסל בית המשפט מהלך דומה. רש"ת: לא נקבע שאסור להסתפק ב־2 חברות

26.05.2013, 06:51 | תומר גנון

רשות ההגבלים העסקיים הזהירה לאחרונה את רשות שדות התעופה (רש"ת) מפני תוכניתה לצמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע בנתב"ג משלוש לשתיים. בהתראה ששלחה הרשות לרש"ת היא ציינה כי התוכנית עלולה לגרום לפגיעה בתחרות בשדה, שתוביל לעליית מחירי כרטיסי הטיסה לציבור. 

קראו עוד בכלכליסט

שירותי הקרקע בשדה מופעלים כיום על ידי שלוש חברות ישראליות (Laufer, QAS ו־Aero Handling) וניתנים לכ־160 חברות תעופה זרות הפעילות בנתב"ג. בין היתר כוללים השירותים: צ'ק אין, עלייה למטוס, וכן פיקוח על כך שכלל השירותים הניתנים בשדה (ניקיון, העמסה, פריקת מזוודות וכו') יבוצעו בלוח הזמנים הקפדני של נתב"ג.

ברשות ההגבלים חוששים כי הוצאתו של אחד המתחרים מהשוק תחזק את כוחן של חברות שירותי הקרקע הנותרות מול חברות התעופה הזרות, ותוביל לייקור התעריפים, שיתורגם לייקור כרטיסי הטיסה.

ברשות שדות התעופה הביעו בסוף השבוע חשש מהצעדים שתנקוט רשות ההגבלים אם הרשות לא תיסוג מתוכניתה. גורמים אחרים ברש"ת טענו כי ההחלטה על צמצום מספר המתחרים נמצאת בסמכותה הבלעדית של רש"ת, ועל כן היא רשאית לפגוע בתחרות אם יש הצדקה ראויה. 

ביקורת נוקבת של ביהמ"ש על חוות הדעת של רש"ת

 

זו אינה הפעם הראשונה שבה רשות ההגבלים מזהירה את רש"ת מפני פגיעה בתחרות בתחום שירותי הקרקע. במרץ השנה, בעיצומו של הליך משפטי לביטול מכרז קודם (שגם בו צומצם מספר החברות המפעילות את שירותי הקרקע בשדה משלוש לשתיים), פנתה הרשות לרש"ת וטענה שהמהלך יגרום כמעט בוודאות לפגיעה בתחרות, שתוביל לעליית מחירים לציבור הנוסעים. רשות ההגבלים טענה שחוות הדעת הכלכלית שהזמינה רש"ת מחברת הייעוץ פארטו, שעמדה בבסיס ההחלטה לצמצם את מספר המתחרים, מסתמכת על הנחות שגויות.

מה שהטריד את הרשות בחוות הדעת היה למשל הקביעה הבאה: "מספר גדול מדי של הרשאות (הכוונה למספר גדול של שחקניות בתחום שירותי הקרקע בשדה — ת"ג) גורר את הגברת התחרותיות ברמה המובילה לירידה באיכות השירותים". על פי הרשות, לא ניתן להסתפק בחשש תיאורטי שכזה, שלא מבוסס על עובדות, כדי להכשיר פגיעה בציבור. עוד גרסה הרשות כי היה ראוי לבחון בחוות הדעת אם צמצום החברות הוא שיפגע באיכות שירותי הקרקע.

בית המשפט המחוזי בתל אביב פסל את המכרז הקודם שהוציאה רש"ת מבלי שרשות ההגבלים התבקשה לחוות את דעתה בפניו בסוגיה. בפסק הדין הביע השופט עודד מודריק תמיהה על הקביעה בחוות הדעת של "פארטו" לפיה הגברת התחרותיות תפגע ברמת השירות: "מהיכן צומחת ה'תורה' המוזרה שהגברת תחרות תוליך לירידה באיכות השירות? התחרות אינה רק על המחיר הנגבה מן הלקוח, אלא גם על התמורה הניתנת בעד המחיר".

רש"ת לא ערערה על פסק הדין, אלא הזמינה חוות דעת משלימה, שוב מחברת פארטו. בחוות הדעת החדשה שחיבר הכלכלן ד"ר דורון לביא נטען כי "בהיבט של מחיר השירות ניתן לייחס עדיפות מסוימת להותרת רמת התחרותיות הקיימת (שלוש חברות — ת"ג). מנגד, בכל הנוגע לאיכות השירות, נראה שדווקא צמצום רמת התחרותיות הקיימת לשתי בעלות הרשאה בלבד יבטיח בצורה טובה יותר הגנה על איכות השירות".

"בשוק שבו צפויים לחצים כלכליים הולכים וגוברים מצד חברות התעופה", טוען ד"ר לביא בחוות הדעת, "לא ניתן לקיים לאורך זמן שיווי משקל שבו פועלות חברות שירותי הקרקע לאספקת שירותים באיכות טובה, כאשר מלכתחילה רמת הרווחיות שלהן נמוכה מאוד, ורמת התחרותיות הגבוהה ביניהן מחייבת הורדת מחירים מעת לעת".

ד"ר לביא צירף לחוות הדעת גם השוואה בין נותני שירותי קרקע בנמלי תעופה באיחוד האירופי. חוות הדעת שסקרה 20 נמלי תעופה מצאה שבשמונה נמלים (למשל בגרמניה ובאוסטריה) יש שני ספקים או פחות, וב־12 נמלים אחרים (למשל שוויץ, צרפת, איטליה ודנמרק) יש יותר משני ספקים. לדברי לביא, על פי הנחיית האיחוד מ־1996 יש לפתוח את השוק לתחרות. "התערבות האיחוד נדרשה עקב הימצאותם של כוחות מונופוליסטיים משמעותיים בענף, שהובילה לתלונות רבות מצד חברות התעופה על מחיריהם הגבוהים של השירותים ואיכותם הירודה. בפועל, יישומה של ההנחיה אכן הוביל לפתיחה של ענף שירותי הקרקע בשווקים האירופיים לתחרות, בצורה הדרגתית".

הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, צילום: אוראל כהן הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה | צילום: אוראל כהן הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, צילום: אוראל כהן

עם זאת, לביא מסייג את הדברים. "אף שהקו המנחה הוא תחרות, ההנחיה מאפשרת בתנאים מסוימים לפטור שדה תעופה מהרחבת התחרות משיקולים של פגיעה ברמת השירות ומגבלות הקיימות בו".

רש"ת: כנגד הפגיעה בתחרות עומדת שמירה על טיב השירות

 

לפני כשלושה שבועות התכנסה ועדת המכרזים העליונה של רש"ת, בראשות מנכ"ל רש"ת יעקב גנות, ודנה בחוות הדעת המשלימה שחיברה "פארטו". הוועדה אישרה פרסום מחדש של המכרז, כך שיכלול שתי הרשאות בלבד. "ועדת המכרזים לא מתעלמת מכך שצמצום מספר ההרשאות עלול להוביל לפגיעה מסוימת ברמת התחרותיות בשוק", נכתב בפרוטוקול הועדה. "ברם, כנגד הפגיעה האפשרית בתחרות, עומד השיפור הצפוי בהכנסות הרשות, שיפור רמת הרווחיות של החברות הפועלות ואיכות השירות".

מרש"ת נמסר בתגובה: "עמדת בית המשפט עסקה בכך שוועדת המכרזים של רש"ת לא קיימה דיון בחוות הדעת הכלכלית, ולבית המשפט היתה עמדה שלפיה היה מקום להרחיב את חוות הדעת. רש"ת הזמינה חוות דעת כלכלית אשר התייחסה להערות בית המשפט. אין בנאמר בבית המשפט ולא כלום, או קביעה כל שהיא, שלא ניתן להפעיל את נמל התעופה בן גוריון עם שתי חברות שירותי קרקע".

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "רשות ההגבלים הביעה בעבר הסתייגות מהפגיעה האפשרית בתחרות, והיא מקיימת שיח ער עם רשות שדות התעופה ביחס למכרז העתידי". 

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
המכרז
לפני שחורצים דעה צריך לנתח את המצב הקיים, לראות מי מרוויח / מפסיד ממנו ולהבין למה הוא רוצה לשנות זאת. רשות שדות התעופה אמורה, קודם כל, לוודא שהשירות טוב. אחר כך לנסות ולהרוויח או לצמצם הפסדים. במידה והממונה על ההגבלים יתרשם שמדובר בניסיון להגדיל רווח תוך פגיעה בשירות - אסור בשום אופן לאשר מכרז כזה והמצב הקיים צריך להמשיך. אגב, מכרזים מסוג זה שדורשים העסקת עובדים רבים צריכים שיהיו לטווח ארוך מאוד תוך בחינה אחתלשנה האם הזכיין עמד בהתחייבויות והשירות שנתן הוא טוב. מה יוצא מהחלפת זכיין כל כמה שנים תוך פגיעה בזכויות עובדים רבים, כשהשירות לא משתפר?
ישראל , מרכז  |  26.05.13
11.
מי שלא בברנג'ה לא מבין את המהלך של רשת/אל על .להלן הסבר :
חברת QAS ישראל בע"מ הינה חברה לשירותי קרקע בנתב"ג. QAS היא חברת בת של קבוצת "כנפים" (השייכת למשפחת בורוביץ מבעלי אל-על) . תנאי המכרז של ר"שת - הדרקונים - גרמו להשלכת חברת איירו הנדלינג מנתבג והשארת 2 חברות בלבד . בחברת אלעל יש אגף הנקרא תחנת ישראל - עתיר בכח אדם והוצאות - האגף מבצע את שירותי הקרקע של אל על בישראל. מיזוג האגף עם חברת QAS יחסוך הרבה כסף לבעלי החברה ובעתיד כמעט בלעדיות על שרותי הקרקע בנתבג (בעבר אלעל נתנה שרותים אלו לכל החברות ) הערה : ראו השקעת קרן פימי בכנפיים .
צוליק  |  26.05.13
10.
אחד מבפנים
מטרת הרשות הינה אחת ויחידה להעשיר את קופת רשות שדות התעופה , הם גם לא מתביישים להגיד זאת וגם לכתוב בפרוטוקולים , שיקולי תחרות הם לא מעניינם...איך ישלמו משכורת עתק לסבלים וליו"ר הועד... נמלי הים הם בדיחה לעומת רשות שדות התעופה וכדאי שכולנו נתעורר !!!
חובה לקרוא  |  26.05.13
לכל התגובות