אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיתוף משחקים ב-Xbox One: ניצחון בקרב, הפסד לתעשייה כולה

פרשנות

שיתוף משחקים ב-Xbox One: ניצחון בקרב, הפסד לתעשייה כולה

מיקרוסופט בנתה קונסולת משחקים שמעודדת רכישת משחקים דיגיטלית. הגיימרים, מצידם, מחו עד שהחברה שינתה את מדיניותה בנושא שיתוף משחקים. עם זאת, לניצחון זה מחיר כבד עבור כל תחום הגיימינג

21.06.2013, 11:43 | הראל עילם
מיקרוסופט נכנעה ללחץ הגיימרים. בעוד שבעבר היא הודיעה שקונסולת ה-Xbox One תכלול שלל מגבלות על שיתוף משחקים – חיבור מתמיד לרשת, הפרדת המשחקים לפי איזורים כדי שלא יעבדו על קונסולות בעלות קידוד שונה – השבוע היא החליטה שזעם המשתמשים יסכן את רווחיה והציגה מדיניות פתוחה.

קראו עוד בכלכליסט

קהילת הגיימרים רואה בהתקפלות של מיקרוסופט כניצחון וכהוכחה לכוחו של הקהל. האמת, עם זאת, סבוכה יותר. הוויכוח הוא סביב המודל המסחרי של תעשיית קונסולות המשחקים: מכירת דיסקי משחקים, שגיימרים רבים התרגלו לכך שהם מדיום המשחק, שאותם אחר כך ניתן להעביר לחברים או למכור אותו.

חמור מכך, התוצאה של המאבק הגיימרים הוא גם שמיקרוסופט הרגה את אחד היכולות המיוחדות ביותר בקונסולה החדשה - היכולת לשתף משחקי דיגיטל, בחינם, עם עוד עשרה שחקנים ומשתמשים נוספים באותו הבית. התוצאה הייתה יכולה להיות אפילו שיתוף נוח יותר בין משתמשים מאשר העברת דיסקים.

הגיע הזמן לאמץ את הדיגיטל

 

אבל מודל העסקים הולך ומשתנה. בתחום משחקי המחשב, עיקר התעשייה כיום הוא סביב Steam וחנויות המשחקים הדיגיטליות, שבהם שחקנים רוכשים עותק דיגיטלי – שאינו ניתן להעברה או מכירה. שחקני המחשב קיבלו את המגבלה הזו כי התוצאה היא זמינות של משחקים, נוחות, גמישות ומחירים נמוכים.

Xbox One, קונסולת המשחקים החדשה של מיקרוסופט Xbox One, קונסולת המשחקים החדשה של מיקרוסופט Xbox One, קונסולת המשחקים החדשה של מיקרוסופט

בחנויות הדיגיטליות השונות, שחקנים נהנים מהנחות מתחלפות שמגיעות גם ל-75% ו-90%. הסיבה לכך היא הבטחון שמפתחות ומפיצות המשחקים נותנות לפלטפורמה, בזכות דרישה לחיבור מקוון, DRM וקודים חד פעמיים. התוצאה היא ירידה בשיעורי הפיראטיות ושוק המשחקים המשומשים ופריחה אמיתית בשוק משחקי המחשב.

מספר גיימרים גם הביעו חשש שחנויות הדיגיטל יצרו מעין "כלא" עם מחירים גבוהים לצרכנים. אבל ההיסטוריה מראה שזה לא המקרה. גם במקרים שבהם לא הייתה תחרות עזה, חנויות דיגיטל פעילות הביאו לירידה במחירים. סטים היא אולי מונופול ושולטת על למעלה מ-70% משוק המכירות הדיגיטליות למשחקי מחשב, אך עדיין מצליחה להציע הנחות. כך גם במקרים של חנויות הדיגיטל הנוכחיות של מיקרוסופט ל-Xbox 360.

גם מיקרוסופט – וכן, גם סוני – מודעות לכך ששוק הקונסולות עובר לדיגיטל. זה רק עניין של זמן, של מספר שנים קצרות לפני שלא נקבל יותר משחקים בדיסקים, אלא בפורמט להורדה בלבד. ללא המגבלות שמיקרוסופט שמה במקור על המכשיר - מניעת העברת משחקים משומשים, דרישה לחיבור, מגבלות אזוריות - אל תניחו שמפיצות המשחקים יביאו במהירות את ההנחות הגבוהות שיש להן בסטים גם לחנויות הדיגיטליות של הקונסולות.

אל גם תניחו כאילו מיקרוסופט הייתה מרוויחה מכל האמצעים האלו, או בחמדנות של מיקרוסופט - אמצעי DRM הם האינטרס של מפיצות המשחקים שרוצות למכור כמה שיותר משחקים, לא של יצרניות הקונסולות. אם כבר, אמצעי DRM דוחפים את הצרכנים אל הקונסולה המתחרה, והם בניגוד לאינטרס של היצרניות.

חשוב גם להבין - זהו לא שינוי שניתן לעצור, ושכל תעשיית המשחקים מכוונת אליו. למרות דבריו של יו"ר חברת EA, לארי פרובסט, על כוונת החברה להפסיק את פיתוחה של מערכת Online Pass, מפתחות המשחקים הולכות להמשיך ולהלחם בתופעת המשחקים המשומשים על ידי קודים חד-פעמיים ואמצעים אחרים.

הדיגיטל יביא שיתוף נוח יותר

פלייסטיישן 4 - המתחרה של סוני פלייסטיישן 4 - המתחרה של סוני פלייסטיישן 4 - המתחרה של סוני


זה אינטרס של כל הגורמים בתעשייה – של השחקנים שיכולים לקנות משחקים בלחיצת כפתור ובמחירים מוזלים, של מפתחות המשחקים שזוכות למכירות גבוהות יותר ופחות פיראטיות, ושל יצרניות הקונסולות, שיכולות לקבל כעת נתח גדול יותר ממכירת המשחקים דרך החנויות הדיגיטלות שלהן.

גם סוני מצידה דוחפת חזק חנותה המקוונת ואת שירות הסטרימינג החדש שלה. בהתחשב במצבה הפיננסי, החברה חייבת לעצמה אפיק רווח שכזה.

ההבדל היחיד הוא שמיקרוסופט ניסתה לבנות את הקונסולה שלה מראש לעולם הדיגיטל, ונכוותה מאש הגיימרים - שלמרות הכל, הם קהל שמרני במיוחד. הם רגילים לדיסקים הפיזיים שלהם, למרות שמדובר בעוף דודו שזמנו חלף. התועלת של מכירת והחלפת משחקים היא אומנם משמעותית, אבל הנוחות והמחירים הזולים של דיגיטל מפצים על כך - במיוחד במדינות כמו ישראל, שבהן המחירים בחנויות גבוהים, ושוק המשחקים יד-שנייה כמעט ואינו קיים - במיוחד לעומת המצב בארצות הברית.

אין כאן נצחון של הקהל, יש כאן ניצחון של השמרנות - וגיימרים שלא מוכנים לאמץ את עולם הדיגיטל.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
זו לא פרשנות אלא דעה
כי להשליך את התנהגות חנויות משחקים דיגיטליות מסטים לשאר, זו לא עובדה אלא ראיה צרה במיוחד. רק תראה כמה עולה משחק דיגיטלי ב-xbox live, ב-origin וב-u play וכו' התחברות לאינטרנט פעם ב-24 שעות זה באמת מוגזם ולא ישים. היכולת המיוחדת שדיברת עליה של שיתוף משחקים היא אבסורדית. האם זה הגיוני שאני ואחי צריכים יכולת מיוחדת של שיתוף כדי לשחק באותו משחק בבית? וכיום ב-pc, ניתן "להחליף" עותקים דיגיטלים של משחקים בין אנשים (כשעושים revoke למפתח) ואף אחד לא טען שההחלטה על הצורך בדיסק פיזי בכונן זה משהו שהגיימרים דרשו אלא החלטה שרירותית של מיקרוסופט.
יוני , רמת גן  |  24.06.13
8.
הכתבה לא עומדת במבחן המציאות
המון דברים שנאמרו נכונים. אבל בוא ונדבר על חנויות אלקטרוניות של סוני ומייקרוספט. אבל סוני התחייבה שכל משחק שיצא לקונסולה החדשה תצא לו גירסת DEMO בחנות המקוונת. ובוא נדבר רגע על סוני, ולא על מייקרוסופט. סוני השיקה חנות ישראלית שניתן לקנות בה משחקים בשקלים ולא בדולרים כי היא מותאמת לשוק הישראלי. החנות מותאמת כל כך- שלמשחקים לPS3 היא מבקשת את המחיר הישראלי. 399 שקלים. וזאת למורות שישנן חנויות בארץ שמוכרים את אותו המשחק בצורה זולה יותר. שלא לדבר שהחנות האמריקאית מוכרת משחק חדש לחלוטין במחיר המקסימלי של 240 ש,ח (כ 60 דולרים). בעצם החנות התאימה את עצמה לשוק הישראלי במקום שהשוק הישראלי יתאים את עצמו לשוק הגלובלי. עכשיו בואו ונסתכל על מייקרוסופט- אין שום אבל שום הצהרה של מייקרוספט שאומרת שהם ימכרו משחקים דיגטלים במחיר נמוך יותר. אתה יכול רק לקוות. אני מאמין שמה שראינו פה היה "אביב עמים" של גיימרים והם צריכים לשמוח. הגיימרים אמרו למייקרוסופט - עם כל הכבוד לחדשנות ולעתיד שאת מציגה אנחנו לא מעוניינים להגיע לשם, במחיר שאת מבקשת. ואנחנו לא נתמוך בקונסולה שמתעדכנת כל 24 שעות , ולא תומכת במשחקים מיד שניה. הגיימרים וכמעט כל אתר טכנולוגי קטלו את מייקרוספוט והכריחו את הענק לשנות את דעתו. אני יכולרק להזכיר כי סוני בPS3 הבטיחה לנו מערכת "שעושה הכל" עם לינוקס BUILD IN. זה נגמר ברגע אחד. שסוני החליטה להפסיק עם זה. לא עזרו תחינות ובקשות לסוני. הם החליטו ובמערך הכוחות- החברות מחליטות והגיימרים מיישרים קו. עכשיו יש לנו מקרה שונה- התארגנות מסיבית עולמית של לקוחות שאומרים בקול חד שהם לא מיישרים קו עם התפיסה הנוכחית. השוק זה הפכפך והנה אנחנו רואים סוף סוף התערוררות צרכנית גלובלית. האינטרס שלנו השחקנים שונה מהאינטרס של חברות המשחקים, נקווה שנוכל כצרכנים להמשיך ולהשפיע על מהלכי החברות הגדולות. אולי זה באמת תחילתו של אביב של גיימרים.
vehe , רמת גן  |  23.06.13
7.
מיקרוסופט מתנהגת כמו ילד בן 3
סיבוב 180 המעלות של מיקרוסופט הוא בפירוש נצחון של הגיימרים במאבק על זכויותיהם. האיסור להשאיל או למכור את דיסק המשחק שקיבלת ליום הולדת הוא בלתי סביר בעליל. מיקרוסופט יכולה בקלות מאוד לשמור את שתי דרכי הפעולה במקביל, כלומר בדיקת היתר לשחק במשחק היא אם הדיסק נמצא בקונסולה או אם הקונסולה מחוברת לרשת. אם הם באמת יהרגו את האפשרות לשחק ללא דיסק זה רק בשביל לעשות דווקא כמו ילד בן 3 שכועס בגלל שהוא לא קיבל את הממתק החמישי שלו.
א  |  23.06.13
לכל התגובות