אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התור להנפקה לא באמת מתארך צילום: אוראל כהן

פרשנות

התור להנפקה לא באמת מתארך

מה הוביל את Adap.TV לוותר על התוכנית להנפקתה ולמכור? נראה שהיזמים הישראלים שואפים לבנות חברות גדולות אבל לא מצליחים לעמוד בפיתוי של הצעות רכישה

08.08.2013, 08:26 | אסף גלעד

לא מזמן ישבתי עם איש הון סיכון ותיק בתעשייה שהציג בפני תמונה מרשימה במיוחד של ענף ההייטק הישראלי נכון ל־ 2013: "הגענו לעידן שבו חברות ישראליות כבר לא נמכרות בזול", הוא אמר בגאווה. "הן שואפות לבנות את עצמן כחברות גדולות, ואז לצאת להנפקה. הנה תראה כמה הנפקות של חברות ישראליות מחכות בשערי הבורסה של ניו יורק". ובאמת, כשמסתכלים על התור ההולך ומתארך של חברות סטארט־אפ ישראליות כמו FiftyOne, Wix ו־Varonis ששוקלות הנפקה ומכינות תשקיפים, קשה שלא להתרשם. 

קראו עוד בכלכליסט

אדפטיבי היתה אמורה להיות אחת מהן. גם היא עמדה בתור הזה, אבל משהו לא עבד. לא בחברה, חלילה, אלא בכל מה שקשור לשוק ההון. אדפטיבי פעילה בשוק התחרותי של ספקיות טכנולוגיה לרשתות פרסום בתחום הוידיאו המקוון. למזלה הרב, היא לא היתה הראשונה שקפצה למימי בריכת ההנפקה אלא חיכתה שמתחרותיה יעשו זאת במקומה. הראשונה לקפוץ היתה Tremor Video שיצאה להנפקה בסוף יוני. מאז מחיר המניה לא מתאושש.

אמיר אשכנזי, מנכ"ל Adapt.tv אמיר אשכנזי, מנכ"ל Adapt.tv אמיר אשכנזי, מנכ"ל Adapt.tv

כיום נסחרת החברה בשווי של 397 מיליון דולר. לא רע לחברה שמכניסה 100 מיליון דולר בשנה, בדומה לאדפטיבי, אבל דשדוש המנייה אינו מבשר טובות. אלא שמיד לאחר מכן קפצה לבריכה גם המתחרה YuMe, שהודיעה שברצונה להנפיק לפי שווי של 380 מיליון דולר. אתמול היא נאלצה להודיע למשקיעים שלה שההנפקה תיעשה ככל הראה בשווי נמוך יותר ממחיר המניה לו כיוונה, מתחת ל 12־14 דולר למניה, אם כי לא סיפקה מחיר מדויק.

טרמור ויומי אינן קורבנות של שוק ההון בכללו. שתיהן חברות מפסידות, על אף זינוק מרשים בהכנסות בשנים האחרונות. שתיהן הוכיחו כי שולי הרווח הגולמי שלהן נספר בעשרות בודדות של אחוזים ולכן לעולם לא ייסחרו במכפילים גבוהים, גם לא לאחר ההנפקה. לכן עשתה אדפטיבי החלטה נכונה שלא להנפיק.

אבל בואו נודה על האמת: היזמים הישראלים מתים למכור. גם אלה הסדרתיים, כמו אמיר אשכנזי שכבר מכר בעבר את שופינג.קום בתור סמנכ"ל טכנולוגיות לאיביי. כפי שעשו היזמים של פסעבה שחשבו לצאת להנפקה אבל קיבלו הצעת רכישה שלא יכלו לסרב לה בגובה של 300 מיליון דולר, כפי שעשה קובי בן צבי מוינטגרה שהגיש פעמיים מסמכי תשקיף אבל העדיף רכישה. היזמים הישראלים מתים למכור וללכת, ואז להתחיל משהו חדש, או שלא. זו הסיבה שמעטות הן החברות הישראליות שיגיעו להנפקה בשנה הקרובה, למרות התור שכיבכול הולך ומתארך.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
לבנות סטארטאפ ולבנות חברה עם מודל רווח זה שני דברים שונים
זה לא מקרה שחברות גדולות נאלצות לקנות חברות סטארטאפ, וחברות סטארטאפ מוכרות עצמן לחברות גדולות. הגדולות, הרבה פעמים אינן יודעות לבנות סטארטאפ פנימי (עקב מבנה פעילות, סוג כח האדם המועסק, סוג התמריץ הכלכלי המונח ביסוד ההעסקה של המנהלים, שמרנות מובנה ועוד סיבות). מיזמי סטארטאפ, הרבה פעמים אינם מסוגלים לעבור למודל רווח מאחר ומומחיותם היינה היסוד המדעי\טכנולוגי\רעיוני בבסיס היזם (אינן להם את הידע, הכישורים והגב הכלכלי לעבור למודל רווח). WAZE למשל לא יכלה למנף את פעילותה לכדי מודל נושא רווח. ערך ההכנסות מהפרסומות היה שולי ואני בספק עם כיסה את עלות צוות המכירות. לגוגל יש את המנוף הכלכלי ליצור פרסום תלוי מיקום גאוגרפי - יש להם הרבה יותר חוזי פרסום, יותר ממה ש WAZE תשיג אי פעם עם ערוץ הפרסום הבודד שלה. אגב, גם YouTube נרכשה בעבר ע"י גוגל ועברה למודל רווחי, בדיוק כמו שיקרה ל WAZE. כמו שנאמר מעלי, זה מהות העסק.
יזם הזנק , צפון  |  10.08.13
1.
היזמים הישראלים יודעים שעדיף להם, ולנשותיהם, למכור ולסדר את עצמם והילדים
מספיק להתבכיין שאין חברות שיראליות בגדלות אורגנית. ברגע שיש אור ירוק מהמשקיעים למכור - מוכרים ועושים קופה. זה מהות העסק ומספיק לגלגל עיניים. מה עדי? להיות סמנכל ולהרוויח 60 אלף ש"ח בחודש כשכיר או לשבת על ערימה של 7-10 מיליון דולר ולהינות מהמשפחה והחיים?
יזם יוזם  |  08.08.13