אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באוצר חוששים שהרכבת הקלה תגיע לארץ לפני תום העבודות צילום: חיים צח

בלעדי לכלכליסט

באוצר חוששים שהרכבת הקלה תגיע לארץ לפני תום העבודות

חברת נתע צפויה לרכוש 90 מערכים של קרונות בעלות של 180 מיליון יורו. באוצר מבקשים לעצור את המהלך משום שהקרונות יגיעו לארץ 5 שנים לפני השקת הרכבת

13.08.2013, 07:08 | ליאור גוטמן

אגף החשב הכללי במשרד האוצר פנה למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי בדרישה להקפיא את מכרז רכישת הקרונות בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב.

במסגרת המכרז, שייסגר בסוף ספטמבר, ביקשה קבלנית הפרויקט חברת נתע (נתיבי תחבורה עירוניים) לרכוש 90 סטים של קרונות עבור מסילת הקו האדום בתל אביב. הרכישה כוללת אפשרות להוספת 30 סטים בשלב מאוחר יותר. מחיר כל מערך שמורכב משלושה קרונות חשמליים, הוא כ־2 מיליון יורו, כך ששווי המכרז נע בין 180 ל־240 מיליון יורו – כמיליארד שקל.

קראו עוד בכלכליסט

הרכבת הקלה בירושלים, צילום: עטא עוויסאת הרכבת הקלה בירושלים | צילום: עטא עוויסאת הרכבת הקלה בירושלים, צילום: עטא עוויסאת

מבדיקת האוצר עולה שזמן האספקה נע בין 18 ל־24 חודשים, כלומר ראשוני הקרונות עשויים להגיע לישראל בסוף 2015.

הבעיה היא שהרכבת מתוכננת לנוע רק שנים לאחר מכן, מועד ההשקה הרשמי שלה נע על פי ההערכות בין 2020 ל־2022, והמדינה עלולה לרכוש רכבות שיעמדו ללא שימוש ולהסתכן בבלאי. נושא רכש הקרונות אמור לעלות לדיון במהלך השבועיים הקרובים בוועדת ההיגוי של הרכבת הקלה שבה חברים משרדי האוצר, התחבורה ואנשי נתע.

באוצר חוששים שהכסף לבניית הקרונות יצא מקופת נתע, בשעה שהפרויקט כבר חרג ביותר מ־30% מהתקציב המקורי שלו – 14.3 מיליארד שקל כיום לעומת 10.8 מיליארד שקל במקור. עוד חוששים באוצר להתחייב להוצאה כה גבוהה כאשר עתיד הפרויקט טרם נקבע ומשרדי הממשלה השונים עומדים בסכנת קיצוץ רוחבי.

אחת השאלות המרכזיות שעולות מהמקרה היא מדוע המכרז יצא כלל לדרך: בסוף 2010 הלאימה המדינה את הפרויקט, מסרה אותו לנתע וקבעה בהחלטת ממשלה שהוא יושק ב־2017. זה היה הבסיס לקביעת המכרז לרכישת קרונות ב־2013 – לפי התכנון המקורי, הקרונות היו צפויים להגיע לישראל בסוף 2015 או תחילת 2016, כשנה לפני ההפעלה המסחרית.

ב־2012 חשף "כלכליסט" שחברת הבקרה הצרפתית של הפרויקט, EGIS, התריעה על עיכוב של 24 חודשים לפחות בהשקה. למרות זאת, נתע המשיכה בקידום המכרז ללא הפרעה וערכה בתחילת 2013 סיור מציעים לגופים שהביעו התעניינות במכרז, בו השתתפו כ־12 חברות מרחבי העולם. דירקטוריון נתע שוקד בימים אלו על דו"ח ביקורת חמור שמסכם את התנהלות החברה בשלוש השנים האחרונות, לרבות חשש למעשים לא כשרים של יו"ר החברה לשעבר מיכה רצון.

במשרד התחבורה חוששים מהקפאת המכרז, כיוון שהתאמת המסילה דורשת ידיעה מוקדמת לגבי ספק הקרונות. עלה רעיון לבקש איחור של שלוש שנים באספקה, בקשה שלא ברור אם יימצא ספק שיסכים לה.

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.

מנת"ע נמסר: "מכרז הקרונות נמשך כרגיל ופתיחת המעטפות למכרז תהיה בסוף ספטמבר". בנוגע לפער שבין , תאריך אספקת הקרונות למועד השקת הרכבת בפועל נמסר ש"חשוב לנו כעת לבחור את סוג הקרונות כדי לתכנן את התשתיות בעתיד. זמן האספקה של הקרונות אינו שייך כלל למועד פתיחת המעטפות, ולאחר שייחתם החוזה עם הזכיין שיבחר, נתאים את קצב אספקת הקרונות לקצב התקדמות העבודות וללו"ז הפרויקט".

תגיות

60 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

57.
מרתיח. מתסכל, מרגיש שהבחירות האלה היו לחינם, כלום לא משתנה.
בתור סטודנט, אני מודיע בשם עוד עשרות אלפים ויותר, אם אתם לא תדאגו שהתחבורה הציבורית תתפתח כאן בשנים הקרובות, יהיו יותר פקקים, יהיה יותר סבל להגיע לעבודה/צבא,לימודים וצעירים פשוט יעדיפו לברוח מהמדינה הזאת. אתם לא תעבידו אותנו לחינם. אני לא עבד. אני לא רובוט בתוך המערכת שלכם. אתם תפתרו את הבעיה מהשורש, אחרת תוך 4 שנים המצב יהיה מאוד גרוע, לאנשים פשוט לא יהיה מוטיבציה לקום לעבוד רק בגלל התנאים הבלתי נסבלים של להגיע למקום העבודה. אם צריך, תבנו גם דרכים תחתיות, כדי להפחית את העומסים. נכון, יעלה לכם עד 20 מיליארד כל העניין הזה, אבל זה יתן מוטיבציה להרבה אנשים. שלא יבואו לכאן כל מיני משועבדים ויגידו לי שזה הזוי ו"מי צריך בכלל את ההוצאות המטורפות האלה????" בטח, באמת, חברי הכנסת של הליכוד/יש עתיד לא צריכים את זה כדי שלא יקחו מהם את כס המלכות, כולל עוד כמה טייקונים, באמת, מי צריך את זה כשטסים במסוקים לפגישות? תתעוררו אחרת תשארו כאן עם הבררה, וכל החכמים יברחו.
סטודנט מתחיל  |  14.08.13
לכל התגובות