אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוצה להקים עסק? 10 התכונות המשותפות ליזמים מצליחים

רוצה להקים עסק? 10 התכונות המשותפות ליזמים מצליחים

יזמים חייבים להיות מונעים על ידי תשוקה, לדעת להקיף את עצמם באנשים הנכונים, להתגמש בהתאם לנסיבות ולהיות מסוגלים להתמודד עם אכזבה; מהם המאפיינים המשותפים לאלו שהקימו עסקים מצליחים?

09.10.2013, 12:41 | מיכה אבני

בשני העשורים האחרונים עבדתי עם אלפי יזמים בכל תחומי הפעילות, היי-טק ולואו-טק, חלקם מוצלחים יותר, וחלקם מוצלחים פחות. הייתי עד למספר הצלחות מסחררות, לא מעט כישלונות כואבים ומאות עסקים טובים ש"מרוויחים יפה" ו"מתפרנסים בכבוד". חלק מהעסקים האלו יצרו תחום פעילות חדש, או קטגוריה חדשה, וחלקם פעלו בתחום פעילות וותיק ומבוסס. למדתי שיש הרבה סיבות להצלחות וכשלונות של עסקים, אבל דבר אחד הוא בטוח: מאחורי כל עסק מצליח, יש יזם מצליח.

קראו עוד בכלכליסט

עשרות פעמים לאורך השנים נשאלתי על ידי חברים, מכרים ואנשים שהשתתפו בהרצאות שלי וששוקלים להקים עסק חדש: מהן התכונות של יזם מצליח? לאורך השנים התשובה שלי התפתחה, אבל בסופו של דבר הגעתי לעשרה מאפיינים אותם חולקים כל היזמים המצליחים אותם פגשתי.

1. מונעים על ידי תשוקה

יזם חייב להיות מונע על ידי תחושת תשוקה ודבקות במטרה. התשוקה נובעת מאחד משני מקורות: נושא העסק או בניית העסק עצמו. מדוע דרושה תשוקה? פשוט מפני שסביר שבתור יזמים תעבוד לאורך יותר מדי זמן, יותר מדי קשה, בשביל מעט מידי כסף וללא ערבות שבסופו של דבר תצליחו. לכן ,יזם חייב להיות מונע על ידי משהו פנימי ולא על ידי כסף.

2. החלטיים

תצטרכו לחיות בשלום עם דרגה מסוימת של חוסר ודאות. יזמים אוספים כמה שיותר מידע בזמן קצר ואז פועלים פועלים פועלים! הגישה היא שזה לא יהיה מושלם, יש לנו רק 15% מהמידע שאנחנו זקוקים לו כדי לבסס את ההחלטה, אבל אם נחכה עד שכל המידע יהיה בידינו אף פעם לא נפעל ונתבוסס בחוסר ההחלטיות. ארגונים גדולים מצטיינים בלהיתקע בדברים, התירוץ הוא שאין מספיק מידע בכדי לפעול, ולכן צריך להמשיך ללמוד וכך נוצרת עוד ועדה, או כוח משימה.

מה צריך כדי להקים עסק? , צילום: בלומברג מה צריך כדי להקים עסק? | צילום: בלומברג מה צריך כדי להקים עסק? , צילום: בלומברג

 

3. בעלי בטחון עצמי

 

כדי להקים עסק צריך תחושת עצמאות חזקה. יזם מצליח לא יכול להיות מאויים מאנשים כישרוניים שמקיפים אותו. על מנת להצליח באמת דרוש הבטחון להקיף את עצמך באנשים ש"לא נראים כמוך", כלומר אנשים עם מיומנויות, רקע והשכלה שמשלימים את שלך. את האגו תשאירו בבית, אל תפחדו להכין קפה לצוות, לרוקן פחים או ללמוד מאחרים.

4. חסרי פחד

 

זה לא מפתיע שבסולם שבין "נמנעים מסיכונים" ל"מחפשי סיכונים", היזמים נוטים להיות קרובים יותר ל"מחפשי הסיכונים". אבל יזם לא צריך להיות משוגע מהסוג שצונח מבלי לשאול מי ארז את המצנח. יזמים חכמים מפתחים יכולת אינטואטיבית "להריח" ולהפחית סיכונים בסטארט אפ, אבל בכל בניית עסק קיימים סיכונים רבים ולפעמים גם נופלים. יזם חייב להרגיש נוח עם זה ועם העובדה שהוא עשוי ללמוד מהכישלונות של עצמו ולהתקדם משם הלאה ללא מורא.

5. עמידים בפני אכזבות

 

אם אתם עומדים לבנות סטארט אפ תזדקקו לנחישות בשילוב עם יכולת לספוג כאב ואכזבה. תצטרכו להיות מסוגלים ומוכנים ללמוד מהטעויות שלכם, ליפול שוב ושוב, לקום לנער מעליכם את האבק ולנוע קדימה עם מוטיבציה מחודשת. אנשים יאמרו לכם שוב ושוב שהעסק לא יעבוד. אתם צריך להקשיב היטב לביקורת בונה, אבל לאחר זמן, הדלת הנטרקת בפניכם שוב ושוב יכולה להחליש אתכם. היזמים הטובים ביותר לומדים להיות מוזנים מהחוויות השליליות ולקבל מהן כוח.

6. בעלי מרווח נשימה כלכלי

תזדקקו לפרופיל הפיננסי האישי הנכון כדי לבצע את הזינוק. אין זה אומר שרק עשירים יכולים להיות יזמים. אבל, אם אין לכם את היכולת הפיננסית האישית להסתדר ללא משכורת קבועה והכנסות יציבות לאורך שנה או שנתיים, כדאי שתמנעו מלהתפטר מהעבודה.

7. גמישים

 

קשה למצוא סטארט אפ בן יותר מארבע שנים שלא נראה שונה מהותית מהחזון ששורטט במקור בתוכנית העסקית. אלו שנשארים עומדים על הרגליים הם אלו שהיו גמישים מספיק להסתגל למידע חדש ולהתאים את עצמם למציאות ולנסיבות משתנות.

8. מצויידים בעדשת זום

 

האם אתם יכולים לקחת צעד אחורה ולראות את החזון הגדול של החברה שלכם ואז למקד מבט ולהתמקד במטרות הקרובות של הסטארט אפ? יזמים מצליחים יכולים לנוע ללא מאמץ קדימה ואחורה בין שתי נקודות המבט. הם יכולים לנסח בבהירות את התמונה הגדולה ובו זמנית לנהל ולבצע את תמונת התקריב.

9. מאוזנים

 

על מנת לשרוד כיזם נדרש לחוש פרספקטיבה מפותח. צריך לדעת איך לשמור על מיקוד ברור, איך להשלים וללמוד מכישלון, ללמוד שלא בכל הקרבות שווה לנצח ולדעת מתי לוותר. עליכם לדעת שרוב אלו שעובדים בסטארטאפ שלכם אינם יזמים כמותכם, זו אולי עבודה קולית עבורם, אך עדיין עבודה. למדו מתי ללכת הביתה ולתת למשפחה חיבוק ומתי לצאת לסיבוב ריצה.

10. בעלי יכולת מכירה

 

בין אם נולדתם מופנמים או מוחצנים, כמנהלים תמיד תמצאו את עצמך מוכרים. אתם תמכרו את החזון שלך לשותפים פוטנציאליים ומקורות מימון. אתם תמכרו למועמדים לעבוד עבורכם מדוע עליהם להתפטר מעבודתם ולהצטרף לסטארט אפ שעליו לא שמעו מעולם. אתם תמכרו את מוצריכם ושרותיכם (כן, סביר שאתם כמנכ"לים תסגרו באופן אישי לפחות את העסקאות הראשונות). אתם תמכרו לעובדיך מדוע עליהם להישאר רגועים ולא לנטוש את הספינה כשהמים יסערו, והם יסערו. את סמכויות הפצת החזון אי אפשר להאציל.

הכותב הוא מנכ"ל חברת האשראי פנינסולה, המספקת פתרונות אשראי מסחרי ללעסקים קטנים ובינוניים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות