אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוצה להיות יזם? כך מאתרים הזדמנויות להקמת עסק

רוצה להיות יזם? כך מאתרים הזדמנויות להקמת עסק

מיכאל כהן, מנכ"ל מט"י רעננה טוען שרוב היזמים המצליחים לא נולדו כאלה אלא למדו כיצד לזהות הזדמנויות עסקיות. הוא מסביר היכן כדאי לאתר הזדמנויות ואיך ניגשים לנושא

21.07.2013, 12:48 | מעין מנלה

רובנו מאמינים שליזמים מסויימים יש כישרון ויכולות מיוחדות שמאפשרים להם לזהות ולנצל הזדמנויות עסקיות, וכך אנו מוותרים מראש על האפשרות להפוך ליזמים בעצמנו. מיכאל כהן, מנכ"ל מט"י (מרכז טיפוח יזמות) רעננה מסביר שרוב היזמים המוצלחים לא נולדו כאלה אלא למדו והתאמנו לזהות הזדמנויות עסקיות שניקרו בדרכם ובדקו דרכים לנצלן.

קראו עוד בכלכליסט

לדבריו החדשות הטובות הן שניתן ללמוד כיצד לזהות הזדמנויות עסקיות, וצריך לזכור ששינויים קורים כל הזמן ועמם נוצרות הרבה מאוד הזדמנויות עסקיות.

מקורות לחיפוש הזדמנויות:

1. שינויים כלכליים, חברתיים ופוליטיים – "המחאה החברתית של 2011 השפיעה על הצרכן הישראלי בנושא של חיסכון וכיצד מוציאים את כסף. בעקבות המחאה נהיה לגיטימי להשתמש במועדוני החלפות ובארטרים או חנויות יד שניה. אנשים הבינו שלא צריך לקנות הכל חדש, שאפשר להחליף חפצים או שירותים כגון בייביסיטר לילד תמורת תספורת", אומר כהן. לדבריו, לפני המחאה הקונספט הזה היה חסר בשוק הישראלי. זה לא היה מקובל לקנות יד שניה או לחשוב איך אפשר לעזור אחד לשני בעסקאות החלפה. בעקבות כך קמו יזמים רבים שהתחילו לחשוב בכיוון של שירותים וחנויות כאלו.

חנות יד שניה, המחאה החברתית הביאה עימה הזדמנויות עסקיות, צילום: אריאל בשור חנות יד שניה, המחאה החברתית הביאה עימה הזדמנויות עסקיות | צילום: אריאל בשור חנות יד שניה, המחאה החברתית הביאה עימה הזדמנויות עסקיות, צילום: אריאל בשור

2. שינויים בטכנולוגיה – "היום כמעט כל אפליקציה מבוססת מפה ומיקום", אומר כהן. "פעם זו הייתה טכנולוגיה מאוד יקרה שהיום נגישה לכולם. האפליקציות שקשורות למוניות, אוטובוסים, מסעדות, טיולים, כולן פותחו בזכות שינוי טכנולוגי שקרה בשנים האחרונות",הוא אומר.

3. השלכות של הפרטת חברות – כאשר הממשלה מוציאה שירותים החוצה, כלומר מפריטה אותם, אנשים פרטיים יכולים להיכנס לשירותים האלה. למשל שירותי אחיות בבתי ספר, יזמים פרטיים לקחו את השירות מהמדינה, אומר כהן.

4. שינויים רגולטורים – "דוגמא טובה לשינוי רגולטורי שיכול להוות הזדמנות הוא הרפורמה שבוצעה לאחרונה בענף הרכב. הרפורמה מאפשרת יבוא מקביל של דגמי רכב, ובכך מאפשרת יצירת תחרות ואפשרות לעוד יזמים להיכנס לענף ולהתחרות ביבואנים המסורתיים", אומר כהן.

5. שינויים באופנה ובטעם הצרכנים - הכניסה של רשתות בינלאומיות לישראל מסמלת שינוי, שהציבור הישראלי מוכן לקנות מוצרים מהשווקים הבינלאומיים. כך יזמים החלו להביא רשתות ומוצרים מהעולם. הצרכן מוכן לשלם על דברים שבעבר לא היה מוכן, אומר כהן. לדבריו, המגמה הזאת לא סותרת את מגמת החיסכון וקניית מוצרים מיד שנייה לאחר המחאה החברתית מכיוון שקיימים פערים בישראל כך שלצד אוכלוסיות חלשות יש גם אוכלוסיות מאוד עמידות.

6. גלובליזציה ופתיחת שווקים – האינטרנט איפשר יבוא ישיר ומכירה בארץ או מכירה לשווקים בינלאומיים דרך אתרים כמו אמזון ואיביי. מדובר בתופעה שהיא חלק מהגלובליזציה וחלק מהיזמים זיהו את ההזדמנות.

מונית של גט טקסי, שינוי טכנולוגי שאיפשר יוזמה חדשה מונית של גט טקסי, שינוי טכנולוגי שאיפשר יוזמה חדשה מונית של גט טקסי, שינוי טכנולוגי שאיפשר יוזמה חדשה

 

8. שינויים פיזיים בסביבה העסקית – "כל יום קמה שכונה חדשה בישראל ובעקבותיה צריך להקים מספרה, בית קפה או מכולת", אומר כהן. גם כביש חדש שנסלל טומן בחובו הזדמנויות עסקיות כגון הקמת תחנות דלק חדשות ואיזורי תעשיה.

9. שינוי במבנה התחרות – למשל כאשר המדינה תיפתח את הנמלים למכרז ותיווצר תחרות חדשה בתחום תהיה הזדמנות ליזמים להיכנס. "בכל פעם שהמדינה מחליטה לפתוח את התחרות בנושא מסויים, כמו למשל בתחום הקמעונאות, זה נותן הזדמנות לשחקנים חדשים להיכנס", אומר כהן.

איך מזהים הזדמנות עסקית? , צילום: shutterstock איך מזהים הזדמנות עסקית? | צילום: shutterstock איך מזהים הזדמנות עסקית? , צילום: shutterstock

 

איך ניגשים לנושא:

ראשית, אומר כהן, לא צריך להיות ממציא, גאון או מנכ"ל של חברה עסקית כדי לזהות הזדמנויות. יש להסתכל נכון על הסביבה, על הבעיות שאנשים נתקלים בהם ועל צרכים אפשריים. לדבריו, חשוב להסתכל מנקודת מבט של לקוח.

כהן ממליץ לשוחח עם אנשים שונים, עם חברים ובני משפחה כדי לוודא שאכן יש צורך. בנוסף, חשוב לוודא שההזדמנות העסקית ניתנת להשגה, מתמשכת ובעלת ערך עסקי.

הזדמנות עסקית ניתן לנצל בדרכים שונות כאשר כל אחד יכול לבחור את הדרך שמתאימה לו. אחד יכול לבחור להקים חנות, אחר אתר אינטרנט. בעוד שמישהו יכול לזהות הזדמנות עסקית ולהחליט לפתוח בית קפה מכיוון שזה מתאים ליכולות ולכישורים שלו, אדם אחר יכול לזהות את אותה הזדמנות אך לבחור לקחת זיכיון.

במט"י רעננה מתקיימות סדנאות ייעודיות בתעריף מסובסד שמלמדות אנשים כיצד לבחון הזדמנויות עסקיות ולמצוא רעיונות ישומים למימוש אותן הזדמנויות.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות