אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם הילד שלך לומד אצל 'אנאלפבית תפקודי'? צילום: אוראל כהן

האם הילד שלך לומד אצל 'אנאלפבית תפקודי'?

מפתיע שבמדינת הסטארט-אפ בה אנו חיים קרוב ל-100 אלף מורים מלמדים ללא גישה למחשב נייד. חלק גדל מהם אף לא קיבלו מעולם הכשרה מתאימה לעבודה מול מחשב. חובתנו כהורים לדרוש שילדינו ילמדו בסביבה שמכינה אותם לעולם המחר

24.10.2013, 15:04 | אורי בן ארי

האם ניתן להאמין שבמדינת ישראל קרוב ל-100 אלף מורים פועלים ומלמדים בבית הספר ללא גישה למחשב נייד אישי? האם יש סיכוי שהילד שלך לומד אצל "אנאלפבית תפקודי" (אדם המוגבל ביכולת השימוש בטכנולוגיית המידע)? האם אתם יכולים להאמין שרוב מורי העיר חיפה, אחת הערים הגדולות והחשובות בישראל, עדיין לא עובדים עם מחשב נייד בכיתה ולא קיבלו מחשב נייד לעבודה בכתה או הכשרה מתאימה לעבודה עם מחשב נייד?

קראו עוד בכלכליסט

אז תאמינו. זה המצב היום בישראל. 75% מהמורים בישראל עובדים ללא מחשבים ולא עברו הכשרה לעבוד עם מחשוב. בעידן האינטרנט ומהפכת המידע, המורה הפך להיות לא רלוונטי כ"מקור ידע". איך זה קרה? סדרי עדיפות במשרד החינוך, חוסר התייחסות לשינויים ולקדמה ותקציבים שקוצצו - כל אלה הביאו לכך שמעמדו של המורה ירד לתחתית הסולם המקצועי והחברתי. בעולם שמצדיע לידע, "מקור הידע" של העבר (המורה), מאבד את ערכו.

"גוגל" הוא המלך החדש. התלמידים נולדים לתוך עידן הידע ואצבעותיהם שולטות בכל הכפתורים. רמת השליטה שלהם עולה בהרבה על מוריהם שאין להם לא את הכלים ולא את ההכשרה להכשיר את ילדי המהפכה החדשה. מורים שאינם משתמשים במאגרי ידע, מצגות ממוחשבות או סרטי וידיאו כדי ללמד את תלמידיהם, אולי לא יהפכו אותם ל"מפגרים", אך תלמידיהם יחמיצו רבות מחוויות הלימוד שמתאפשרות היום וככל הנראה ייהנו פחות, יהיו מרוכזים פחות ויסבלו מפערים מול מתחריהם.

תלמידים בבית ספר. מאגרי ידע ותוכנות- יש. מחשבים- אין, צילום: חיים צח תלמידים בבית ספר. מאגרי ידע ותוכנות- יש. מחשבים- אין | צילום: חיים צח תלמידים בבית ספר. מאגרי ידע ותוכנות- יש. מחשבים- אין, צילום: חיים צח

כשהנכדה שלי בת השנתיים ניגשת ל"אייפד" בעצמה ופותחת לעצמה, לבד, סיפור, שיר או משחק, בהינף אצבע, לא ייתכן שלגננת שלה לא יהיה מושג על מה היא מדברת. מה יקרה כשהיא תגיע לבית הספר בעוד ארבע שנים? אני חושש מכך, וכדאי שגם את ואתה תתחילו לחשוש.

בישראל פותחו הלומדות והתוכנות ללימוד המתקדמות בעולם, מוציאים לאור רבים פיתחו תוכנות מדהימות ומאגרי מידע עצומים לשימוש המורים והתלמידים. משרד החינוך כופה על המוציאים לאור להמיר את כל הספרים היוצאים לאור להיות זמינים גם בפורמט דיגיטאלי וזמינים ברשת. אז מה הבעיה? לא לכל המורים יש מחשבים אישיים זמינים כדי להגיע וללמד מהספרים ומהלומדות האלה.

מורה שמלמד גיאוגרפיה באמצעים הישנים - מפה שטוחה תלויה על מסמר בכיתה או אטלס ישן - ולא משתמש ב"גוגל ארץ" או בסרטוני "נשיונל גיאוגרפיק" כדי להסביר תופעות ולהראות מקומות ואטרקציות בעולם, חוטא לתלמידיו וגורם להם נזק ויוצר פיגור בהתפתחות הידע שלהם. מורה למדעים ולביולוגיה שלא משתמש בסרטים תלת ממדיים שממחישים תופעות ומצבים ומדגימים (גם לתלמיד האיטי ביותר) תופעות שלא ניתן להסבירן בצורה אחרת, חוטא לתלמידיו ועלול להשאירם מאחור.

התופעה של מורה ללא מחשב אישי, היא נוראית בעיני, איומה וברת השפעה הרסנית על ילדינו – לכל עובד בכל חברה, ארגון, משרד פרטי או ציבורי יש מחשב או גישה למחשב לצרכי עבודתו. אין מנהל אחד שאני מכיר שיקבל לעבודה את המזכירה הזוטרה ביותר, שלא תדע לשלוח דואר אלקטרוני, להדפיס בתוכנת וורד או להכניס נתונים לאקסל. אלה הם דברים בסיסיים שמי שאינו יודע להשתמש בהם, נחשב היום ל"אנאלפבית תפקודי".

לנו, כהורים יש את החובה להתריע ולהשפיע ולהביא לכך שלכל מורה תהיה את תיבת הכלים המתקדמת ביותר, על מנת לגרום לדור של המחר להיות תחרותי ובעל מיומנויות לתפקוד בעולם החדש.

הכותב הוא מנהל קרן אתנה

תגיות