אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נוחי דנקנר ישאיר את אי.די.בי עם עוד חוב בעייתי לבנק לאומי צילום: עמית שעל, צביקה טישלר

בלעדי לכלכליסט

נוחי דנקנר ישאיר את אי.די.בי עם עוד חוב בעייתי לבנק לאומי

ישראייר, שבשליטת אי.די.בי פתוח, היתה אמורה לפרוע הלוואה מלאומי בהיקף 225 מיליון שקל באוקטובר. הבנק אינו ממהר לממש את הביטחונות להלוואה, אף שוויתור דומה לחברת גנדן שבשליטת דנקנר כמעט עלה לו במחיקה של 150 מיליון שקל

17.12.2013, 07:09 | ניר צליק

בנק לאומי אישר לישראייר, חברת התעופה הנשלטת על ידי אי.די.ביפתוח, דחייה של החזר קרן בהלוואה שניטלה מהבנק ב־2010 בהיקף של 225 מיליון שקל. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

הקרן היתה אמורה להיפרע כבר בחודש אוקטובר, אך החברה קיבלה אישור מהבנק לדחיית התשלום, ולעת עתה לאומי אינו פועל למימוש הביטחונות להלוואה.

רקפת רוסק־עמינח ונוחי דנקנר. סומכים על הבטוחה , צילום: עמית שעל, צביקה טישלר רקפת רוסק־עמינח ונוחי דנקנר. סומכים על הבטוחה | צילום: עמית שעל, צביקה טישלר רקפת רוסק־עמינח ונוחי דנקנר. סומכים על הבטוחה , צילום: עמית שעל, צביקה טישלר

באפריל השנה החל לאומי לגבש הסדר למחיקת 150 מיליון שקל מחובות גנדן, החברה שדרכה מחזיק נוחי דנקנר באי.די.בי אחזקות, אולם ביטל את המהלך בשל לחץ ציבורי.

הבטוחה הראשונית להלוואה לישראייר היא שני מטוסי איירבוס שנרכשו ב־2007 והתקבלו בחברה ב־2010. לפי ישראייר, שווי המטוסים גבוה משמעותית משווי ההלוואה: בחברה מעריכים, את שווי כל מטוס הוא 200–150 מיליון שקל. בדו"חות אי.די.בי פתוח נכתב כי היא העמידה לטובת הבנק מכתב התחייבות, ולפיו במקרה של אי־עמידה בתשלומים תפעל החברה לעזור ולמכור את המטוסים ולהחזיר את החוב לבנק. אולם, כאמור, לעת עתה הבנק לא פעל למימוש הבטוחות.

מעבר לבטוחה זו קיבל בנק לאומי ערבות מאי.די.בי פתוח בהיקף של 39 מיליון דולר.

אירוע של אי־עמידה בהלוואה לבנק אינו חריג בחיי חברה עסקית, כאשר לרוב מימוש בטוחה כגון מכירת מטוסים הוא נדיר. בדרך כלל הבנקים מגיעים לסיכום עם החברה שלפיו תשלום הקרן נפרס, ובתמורה הבנק מקבל ריבית גבוהה יותר על ההלוואה שניטלה על ידי החברה.

לאומי לא זיהה בעבר את הרגע שבו צנח שווי הבטוחה

 

המטוסים של הפירמידה המטען של אי.די.בי תיירות מצבה הפיננסי של ישראייר אילץ את אי.די.בי תיירות, שמחזיקה במלוא הבעלות בחברה, להצהיר בדו"חותיה ל־2012 שתמשיך לתמוך בפעילותה עד למרץ 2014 אסף גילעםלכתבה המלאה

המוצא האחרון של הבנק הוא מכירת הנכסים עצמם, על רקע העובדה כי מכירת מטוסים אינה טבעית לבנק ומספר הרוכשים שעשוי להתמודד על רכישתם נמוך. כל עוד ערכם של המטוסים גבוה משמעותית מערך ההלוואה, לבנק לכאורה אין סיבה אמיתית לחשוש לגורל ההלוואה.

אלא שלעתים הבנקים אינם ערים לנקודה שבה ערך הבטוחה יורד מתחת לשווי ההלוואה, ואז הם ניצבים מול שוקת שבורה, כפי שקרה לבנק לאומי עם גנדן: הבנק העניק לדנקנר הלוואה בהיקף של 500 מיליון שקל ב־2003, ובתמורה הבטיח דנקנר כי כל דיבידנד שיימשך מאי.די.בי אחזקות ישמש לפירעון ההלוואה.

ב־2008 ויתר הבנק על סעיף זה, והתיר לדנקנר להשתמש בדיבידנד גם לרכישת מניות של אי.די.בי אחזקות, ששועבדו לטובת לאומי. כאשר שווי המניות צנח, הבנק כאמור עמד לגבש הסדר חוב.

כמו כן, בטוחה כגון מטוסים היא בעייתית מלכתחילה. לכאורה הבנק גונן על עצמו מהבעייתיות על ידי ההתחייבות של אי.די.בי פתוח, אולם בסופו של דבר נוצר מצב שהבטוחה עשויה להיות בעייתית בעקבות מצבה של החברה והסדר החוב המתגבש בה.

ישראייר צפויה לפעול למיחזור החוב כלפי לאומי

 

ככל הנראה ישראייר תפעל למחזר את החוב כשיתבהר עתידה של אי.די.בי פתוח, והיא עשויה לעשות זאת במסגרת בנק לאומי או במסגרת גוף אחר, שממנו היא תלווה את המזומנים להשבת ההלוואה לבנק לאומי.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מסר בתגובה כי "כפי שאף מבואר בדו"חות הכספיים של החברה־האם של ישראייר אי.די.בי פתוח, בנק לאומי העמיד לרשות ישראייר ב־2010 מימון חלקי לרכישת המטוסים החדישים של החברה. גובה ההלוואה מהווה כ־60% משווי המטוסים. להערכתנו תנאי ההלוואה טובים לבנק, והביטחונות בגין ההלוואה גבוהים משמעותית מרמת הסיכון כנגד ההלוואה.

זאת ועוד, מאז 2010 שיפרה ישראייר את ה־EBITDA שלה בכ־15 מיליון דולר, כאשר הוא מהווה בסיס לתשלום הקרן והריבית. אנו מאמינים שעם התבהרות המצב באי.די.בי פתוח ניתן יהיה לממן מחדש הלוואה זו במסגרת הבנק או בקרב גורמים מקומיים אחרים או בינלאומיים, המביעים עניין במטוסי החברה".

מבנק לאומי נמסר כי "בשל כללי הסודיות הבנקאית אנו מנועים מלהתייחס בתקשורת לסוגיות הקשורות בלקוחות".

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
בדיקה פשוטה מראה מה מחיר מטוס ATR חדש יותר ממה שיש לשראיר
בדיקה פשוטה מראה כי מטוס ATR 72 בן חמש שנים בלבד מחירו 16 וחצי מיליון דולר קרי 57 מיליון שקל בלבד. רחוק מאוד משווי של 120 מיליון שקל מטוסי האיירבס של ישראיר משנת 2007 משועבדים לבנקים שונים באירופה משום שנמכרו במימון של חברת איירבאס לישראיר לא קצת נמאס שהבנקים משחקים בכספים שלנו ולא יודעים אפילו את חוקי המשחק? מסתפרים מסופרים מצקצקים וכל העולם גולם....באמת?
קפטן  |  17.12.13
לכל התגובות